| |||||||||||
Een duurzamere wereld begint bij onszelf. Allemaal moeten we ons afvragen wat we kunnen doen om het milieu zo min mogelijk te schaden. De bijdrage van particulieren is hierbij een kleinere dan die van bedrijven. Deze hebben met het omzetten naar meer duurzaamheid een grotere impact en dat levert veel meer op. Uit de Nieuwe Economie Index 2022, het cijfer dat MVO Nederland jaarlijks toekent aan de duurzaamheid van de Nederlandse economie, blijkt dat begin 2022 15,4 procent van het Nederlands bedrijfsleven duurzaam is. De index stijgt daarmee 1,3 procentpunt ten opzichte van 2021. Dat is mooi, maar er valt dus ook genoeg te winnen. Daarom geven we vijf waardevolle tips voor duurzamer ondernemen.
Ecologische kantoorartikelen en verpakkingsmaterialen Duurzaam ondernemen zit niet alleen in de grote gebaren. Ook de kleinere stappen leveren een bijdrage aan het grotere doel. Zo kun je ook eens onder de loep nemen in hoeverre je op kantoor met duurzamere materialen zou kunnen werken. Bijvoorbeeld door ‘gewoon’ printer- en kopieerpapier vervangen voor duurzamer geproduceerd eco- of natuurpapier. . Ook je visitekaartjes kunnen met dit soort papier gemaakt worden. Daarnaast zijn er ook meer natuurvriendelijke, ecologische pennen die gebruikt zouden kunnen worden in plaats van plastic balpennen. Ook verpakkingsmaterialen kun je vervangen voor duurzamere, recyclebare alternatieven. Meer thuiswerken, minder woon-werkverkeer Er zijn nog steeds veel bedrijven die graag zien dat werknemers naar de zaak komen om te werken. Daar zitten natuurlijk ook veel praktische voordelen aan, maar het veroorzaakt ook veel woon-werkverkeer. Aangezien een aanzienlijk deel daarvan met de auto plaatsvindt, is het geen duurzame keuze om te verwachten dat werknemers elke dag op kantoor verschijnen. Als de coronatijd ons iets geleerd heeft, is het wel dat thuiswerken veel beter kan dan we gedacht hadden. Sta dus zeker werknemers die wat verder weg wonen en altijd met de auto komen toe om regelmatig thuis te werken om de uitlaatgassen die geproduceerd worden tijdens het woon-werkverkeer te verminderen. Overweeg ook om flexibele werktijden toe te staan, zodat spitsuren vermeden kunnen worden. Vooral files zorgen namelijk voor vervuiling.
Dat jij met jouw bedrijf stappen maakt om duurzamer te ondernemen, betekent niet dat andere bedrijven in de keten achter kunnen blijven. Zo lang je af blijft nemen bij leveranciers die zelf niet duurzaam ondernemen, moedig je die werkwijze eigenlijk aan. Geef het juiste signaal af en doe zaken met duurzame leveranciers die er ook een punt van maken om milieubelasting zo veel mogelijk te reduceren. Uiteindelijk worden de niet-duurzame leveranciers zo gedwongen hun werkwijze aan te passen om het hoofd boven water te kunnen houden. Lokale partners zoeken Aansluitend op het vorige punt, is het ook een goede stap om waar mogelijk op zoek te gaan naar lokale partners om mee samen te werken. Dit voorkomt veel langdurige, vervuilende verplaatsingen bij het leveren van goederen en diensten. Ook bij zakelijke ontmoetingen hoeven er dan niet onnodig veel kilometers gemaakt te worden. Bijkomend voordeel van het werken met lokale partners, is dat de levertijd van producten in sommige gevallen verkort kan worden. Niet vergeten dat duurzaamheid ook over mensen gaat Bij duurzaamheid denken we al snel ‘groen’, en dat is natuurlijk prima. Maar duurzaamheid gaat ook over mensen.. In een duurzame wereld is er bijvoorbeeld inclusie in plaats van segregatie. Dit houd in dat jouw bedrijf ook een afspiegeling van de samenstelling van onze samenleving kan zijn. Dat wil zeggen: een inclusiever beleid wat betreft het aannemen van personeel, waarbij je ook kansen biedt aan mensen die misschien ‘anders’ zijn dan de meerderheid. Daarnaast is duurzaam met mensen omgaan ook een punt. Geen roofbouw plegen op werknemers, maar investeren in een duurzame samenwerking waarbij er ruimte is voor mensen om zich te ontwikkelen en beide partijen tevreden kunnen zijn. Ook kun je proberen een bijdrage te leveren aan een gezonde levensstijl bij personeel door ‘werkfruit’ aan te bieden, te helpen bij de aankoop van een (elektrische) fiets of het sponsoren van een abonnement bij een sportschool. Een extra bijdrage die je als bedrijf kunt leveren in het kader van duurzaam ondernemen, is het ondersteunen van maatschappelijke initiatieven of duurzame acties. Dat moeten natuurlijk wel initiatieven zijn die ook goed aansluiten bij je onderneming. Laat ook de buitenwereld weten dat je deze zaken ondersteund, bijvoorbeeld via social media. Let hierbij wel op, dat je je duurzame bedrijfsvoering ook daadwerkelijk omzet. Anders maak je je schuldig aan greenwashing: het doen alsof je ‘groen’ bezig bent als bedrijf. Deze ingezonden mededeling valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Boom in Business
Tip de redactie |
|