Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'We willen de Amazon van de boomkwekerijsector worden'

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Emiel te Walvaart, dinsdag 22 april 2025
186 sec


Verkoopplatform Plant Market ontzorgt klant en kweker

Kwekers moeten kunnen doen waar ze goed in zijn: het telen van planten. Dit vormt in het kort het uitgangspunt voor de activiteiten van Plant Market, een online marktplaats met ruim 12.000 gebruikers in de groene sector. Alle administratieve, financiële en logistieke 'rompslomp' eromheen wordt uit handen genomen. Het ambitieuze Plant Market is klaar om door te groeien.

Een van de loodsen van Plant Market
Een van de loodsen van Plant Market

'Eigenlijk hoeven kwekers alleen hun voorraadlijst aan ons te bezorgen en up-to-date te houden, dezelfde die ze ook naar hun klanten zouden sturen. Verder hoeven ze niets te doen. In principe ontzorgen wij kwekers, zodat zij alleen maar hoeven te kweken. Wij sturen een inkoop- en afroepbevestiging, de kweker zorgt dat de planten klaarstaan en vervolgens halen wij de bestelling op. Of de kweker levert zelf; het is maar net wat de afspraak is. Wat wil je nog meer als kweker? De meesten willen gewoon telen', vertelt Bianca Raats, die zich bezighoudt met inkoop en marketing bij Plant Market.

Toegang tot heel Europa

Sinds de naamsverandering in 2019 heeft Plant Market een sterke groei doorgemaakt. Raats: 'De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan een platform voor leveranciers waarop zij hun voorraad kunnen aanbieden aan een grote internationale markt. Als je als kweker je producten niet zelf in het buitenland wilt afzetten, heb je die mogelijkheid nu wel, want je hebt toegang tot de hele Europese markt. Alle administratieve rompslomp die gepaard gaat met de verkoop van een plant aan een derde partij in binnen- of buitenland wordt jou als kweker hierbij uit handen genomen. Daarnaast voeren we ook fysieke handelingen zoals het vervoer uit. Dit is het grootste voordeel voor de kweker.'
Als voorbeeld van ontzorging noemt Plant Market ook de controle van het product. 'Voordat het onze loods verlaat, controleren wij of de bestelling in orde is. Mocht er iets niet goed zijn, dan komt de koper als eerste bij ons terecht en hoeft de kweker eventuele klachten niet zelf af te handelen.'
Als een product voor de export bestemd is, verzorgt Plant Market al het nodige papierwerk en alle keuringen. 'Als een kweker tien klanten heeft, betekent dat normaal gesproken tien transporten en tien facturen. Wij kunnen dat samenvoegen tot één transport en één factuur.' Het is ook een kwestie van tijdsbesparing. 'In een rustige periode zegt iedereen: ik red het zelf wel. Maar op piekmomenten kan het handig zijn dat wij het transport regelen en het klantencontact onderhouden, zodat de kweker bij wijze van spreken achter op het veld nog die tien plantjes kan pakken', stelt Raats.


'Wij kunnen tien transporten en tien facturen samenvoegen tot één transport en één factuur'

Robbert Boogaard, medewerker inkoop

Transparantie

Plant Market richt zich op het bieden van dienstverlening aan zowel klanten als kwekers, met transparantie voor de markt als kernwaarde. 'De kweker reikt ons een voorraadlijst met prijzen aan; op basis daarvan bieden wij kopers het product aan. Alle stappen die daarvoor gezet worden, zoals transport en keuring, worden door ons ingerekend in de prijs zoals de eindklant die te zien krijgt.'
Het online platform heeft momenteel circa 12.000 gebruikers. Een aantal jaar geleden telde het platform veel minder actieve leveranciers, maar elk jaar komen er nieuwe kwekers en dus ook nieuw aanbod bij. Raats: 'Wij zijn gevestigd in Zundert en Boskoop, twee belangrijke productieregio's in Nederland. Daarnaast hebben we verschillende transportlijnen in diverse kweekgebieden. Als je die als klant of kweker zelf moet rijden, is het bijna niet rendabel.'


De klant kan dus profiteren van lagere transportkosten door aan te haken op de routes. 'Daarnaast nemen we het betaalrisico voor onze rekening. Voor het buitenland is dat nu eenmaal groter. Al met al is het administratief en risicotechnisch gemakkelijker om het via één partij te doen.'

Bianca Raats, inkoop/marketing

Optimaliseren van bestellingen

Bij Plant Market kunnen kopers meerdere kleinere bestellingen samenvoegen. Een koper zou niet zo snel elke kweker apart benaderen, want dat betekent meer handelingen en meer facturen. 'Kweker staan vaak overdag op het veld en doen 's avonds de administratieve werkzaamheden erbij. Dat geldt zeker voor kleinere telers. In drukke tijden kan dat een uitdaging zijn.'
Plant Market onderscheidt zich van zijn concurrenten door de volledige ontzorging van kwekers. Raats: 'Wij pakken het hele pakket: van de keuring, het factureren, het ophalen van de planten en het verdichten van de bestellingen tot het optimaliseren van het transport. Ook duurzaamheid krijgt veel aandacht. We hebben eigen herbruikbare boxen ontwikkeld die je kunt inklappen. Deze gaan langer mee dan gangbare boxen en leveren minder houtafval op. De boxen zijn ook heel efficiënt te transporteren.'


Uitbreiding

Plant Market is momenteel bezig zijn magazijnruimte uit te breiden. 'We proberen onze beschikbare ruimte aan de Oekelsebaan in Zundert optimaal in te richten. In de tussentijd hebben we vanaf mei als aanvulling een uitbreiding aan de Rustenburgstraat in Zundert. Daarnaast hebben we in Boskoop een ruimer onderkomen betrokken, waarmee we in de toekomst vooruit kunnen.'
Plant Market groeit dan ook gestaag door. 'Eigenlijk willen we de Amazon of Bol.com van de bomen- en vasteplantenbusiness worden. We verwachten dat ook andere handelaren op termijn gebruik gaan maken van het platform, omdat we voor hen ook het logistieke proces kunnen regelen. Het is absurd dat er twee halfvolle vrachtwagens achter elkaar aan rijden naar dezelfde klant. Dergelijke transportlijnen zou je moeten combineren; dat is rendabeler en duurzamer. Uiteindelijk willen we transparant in de markt staan, zodat afnemers weten wat ze kopen, leveranciers ons vertellen wat ze aanbieden en andere handelspartijen ons niet als concurrent zien, maar als aanvulling op hun eigen verkoopmogelijkheden.' Bij vragen kan er altijd contact worden opgenomen met het team van Plant Market. 'We werken voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening', zegt Raats tot besluit.


Plant Market
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Mid Season Days bij GROEN-Direkt
maandag 19 mei 2025
t/m dinsdag 20 mei 2025
Chelsea Flower Show 2025
dinsdag 20 mei 2025
t/m zondag 25 mei 2025
De International Flower Trade Expo 2025
dinsdag 3 juni 2025
t/m donderdag 5 juni 2025
GreenTech event
dinsdag 10 juni 2025
t/m donderdag 12 juni 2025
Zomerdagen bij GROEN-Direkt
dinsdag 10 juni 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER