|
| 73 sec |
'We hebben meer lompe mensen nodig', zei mijn oma weleens met haar Brabantse tongval. Mijn oma werd geboren aan het einde van de negentiende eeuw en is inmiddels al weer meer dan veertig jaar overleden. Met lomp bedoelde ze niet onbeschoft, onbehouwen of onbeleefd, ze was eerder verbaasd over het feit dat mensen die met hun handen werken lager gewaardeerd worden dan mensen die denkwerk verrichten.
|
'Hoeveel managers je ook hebt, uiteindelijk zal iemand het werk moeten doen'
| |
|
Dit is vandaag de dag nog steeds het geval en dat leidt in en buiten de sector tot ernstige taferelen. Engeland leek - vrij plotseling - bijna op slot te gaan, omdat er honderdduizend vrachtwagenchauffeurs leken te ontbreken. Volgens de pers werd dit veroorzaakt door de Brexit. Dat is deels waar, maar gaat de oude wijsheid van mijn oma hier niet ook op? Er is te weinig respect voor het eerlijke ambacht van de vrachtwagenchauffeur. Kijk maar eens rond op een gemiddelde parkeerplaats langs onze eigen snelwegen. Een vrachtwagenchauffeur is niet veel meer dan een moderne doorgaans Oost-Europese slaaf, die bijna nooit thuis is en schromelijk wordt onderbetaald. Ook in de boomkwekerij plukken wij de zure vruchten van het gebrek aan respect voor het eerlijke ambacht. Waar zijn de betrouwbare en goed geschoolde medewerkers die op de werkvloer het eigenlijke werk doen? Mijn oma leefde niet in de tijd dat iedereen minstens manager in zijn job description had staan met het liefst senior erbij. Niets mis mee natuurlijk, maar hoeveel managers je ook hebt, uiteindelijk zal iemand het werk moet doen.
|
Het materiaalprobleem lost zich waarschijnlijk wel weer op, maar het tekort aan mensen zal nog lang een probleem blijven.
| |
|
Hoe gaan we dat oplossen? Verwacht van mij geen simpele oplossing. Die is er niet. Dat het tekort aan ambachtsmensen nu nijpender lijkt dan ooit tevoren heeft alles te maken met de stand van de wereldeconomie. Wij hebben te maken met schaarste, van eigenlijk alles. Sneller dan verwacht kwam de wereldeconomie weer op gang. Zo snel dat het aanbod de vraag niet kan bijbenen. Een tekort aan mensen en materialen was het gevolg. Het materiaalprobleem lost zich waarschijnlijk wel weer op, maar het tekort aan mensen zal nog lang een probleem blijven.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Jan
Monday 22 November 2021 |
|
Helemaal waar, In Den Haag denken we alleen in gestudeerde mensen. Deze mensen staan in hun glazen kooi met universitaire opleiding ver van de dagelijkse maatschappij. Als alle mensen met MBO 4 of lager onderwijs 1 week het werk naast zich neer leggen, dan ligt heel Nederland plat !! Geen winkel is dan nog open, geen kapper, geen garage, geen hovenier, geen installateur, geen bevoorrading door chauffeurs, geen slager, geen bakker, geen ouderen zorg, geen ....... enz. Dan pas worden ze wakker in Den Haag, en wordt het dagelijkse handwerk ineens gewaardeerd |
|
|
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|