'Kwekers die met ons in zee gaan, hoeven geen ontwerpbureau in te huren' |
|
|
|
Karlijn Klei,
dinsdag 12 januari 2021 |
|
| 88 sec |
M-plastics nieuwe contentpartner Boom in Business
Achterin onze gedrukte vakbladen staat een pagina boordevol logo's. Een pagina die steeds drukker wordt. Tussen de circa 170 contentpartners vind je sinds kort ook het logo van M-Plastics.
Paul Schildmeijer van M-Plastics |
Lees ook:Minder CO₂-uitstoot en minder afval op de kwekerij
Het in Oldenzaal gevestigde M-plastics, en het daarbij horende MPL Horti is een kunststofverwerkend bedrijf voor zowel disposable als herbruikbare kunststof producten voor de tuinbouw ontwikkelt en levert. Directeur Paul Schildmeijer: 'Wij zitten niet op de stoel van de kweker. Maar wij weten veel van kweektechnieken als het gaat om de vorm van de trays, de stapelbaarheid, het schoonmaken en dergelijke.'
Ontwerpen, ontwikkelen, produceren
M-Plastics ontwerpt, ontwikkelt en produceert alle producten zelf in Nederland. Het bedrijf beschikt over een spuitgietafdeling en een thermoformafdeling - een bijzondere combinatie. Schildmeijer: We doen alles zelf, van engineering en ontwerp tot inhouse extruderen van de thermoformfolie. Een kweker die met ons in zee gaat, hoeft geen ontwerpbureau in te huren. We doen veel voor onze klanten en dat heeft als fijn resultaat dat we eigenlijk alleen maar vaste klanten hebben.'
M-Plastics is nu twaalf jaar actief in de tuinbouwsector en belevert naast kwekers van eenjarige planten en boomkwekerijen ook de groente- en fruitteelt. De producten worden geëxporteerd naar twintig landen. Eerder bestond het tuinbouwklantenbestand vooral uit boomkwekers in Scandinavische landen. De laatste jaren nam ook het aantal Nederlandse klanten toe. Er zijn ook in de Nederlandse sector heel interessante ontwikkelingen op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid gaande, aldus de directeur.
|
Wij zien bij kwekers intrinsieke motivatie om te verduurzamen
| |
|
Eigen huis op orde
Vijf jaar geleden nam Schildmeijer M-Plastics over. 'Ik vond het voor elk bedrijf dat veel in plastic doet een verplichting om eerst het eigen huis op orde te krijgen. Dat hebben we gedaan. Op ons dak liggen 1200 zonnepanelen, de productie is zero-waste ingericht en de producten zijn cradle-to-cradle te (her)gebruiken. Wij gebruiken alleen groene energie en al onze thermoformproducten zijn Cyclos-gecertificeerd; dat is het strenge Duitse keurmerk dat je alleen krijgt als je kunt aantonen dat jouw grondstoffen uit de recycling komen. Klanten worden steeds vaker met deze eis geconfronteerd en ons proces was eenvoudig te certificeren.'
Hij vervolgt: 'Het gaat om integrale verduurzaming van de sector en wel op een economisch verantwoorde manier. Afval, CO₂ en eventueel plastic zullen steeds meer belast worden. Wij zien bij kwekers intrinsieke motivatie om te verduurzamen. Soms lijkt het of je als duurzaam bewust bedrijf geen winst mag maken, maar het is heus geen schande om je bedrijf te verduurzamen en tegelijkertijd financieel gezond te houden. Integendeel; je bedrijf financieel gezond houden is duurzaamheid bij uitstek.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|