Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Tuinplanten met een Gucci-twist

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, woensdag 23 maart 2022
80 sec


Kolster komt met lijn Magical Garden Plants en bouwt voort op succes Magical Hydrangea

Het is de droom van iedere kweker: tuinplanten verkopen met de meerwaarde én meerprijs van een sterk merk. Een beetje zoals Gucci het doet, goede kwaliteit combineren met een premium extra-prijs. In de tuinmarkt zijn er opgeteld maar een handvol aanbieders die dit voor elkaar krijgen: Forever & Ever, natuurlijk, en als tweede Kolster met de lijn Magical Hydrangea. Kolster wil dat succes nu uitbreiden met een nieuw label met andere tuinplanten.

De nieuwe lijn bestaat uit bijna 100 cultivars waaronder deze <i>Hydrangea paniculata Magical Mont Blanc</i>
De nieuwe lijn bestaat uit bijna 100 cultivars waaronder deze Hydrangea paniculata Magical Mont Blanc

Uit onderzoek blijkt dat meer dan negentig procent van de mensen die een tuincentrum bezoeken, van tevoren niet weten wat ze gaan kopen. Anders dan bij een supermarkt gaan mensen naar een tuincentrum voor de beleving en niet met vastomlijnd boodschappenlijstje. Wat er uiteindelijk in de winkelkar belandt, wordt mede bepaald door de merkbeleving. Ziedaar de reden om te investeren in sterke merken - al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Aan de kwaliteit van de planten ligt het meestal niet, wel aan de langjarige focus en de investering in marketing.

'De grootste droom is een eigen Magical Garden Plants-tafel in het tuincentrum'

Kitty de Bruyn, Kolster

Doorbloeien

Het succes van Magical Hydrangea laat zich technisch gezien makkelijk samenvatten: een overdaad aan bloemen die in de loop van het seizoen steeds een andere kleur krijgen. Zo verkleuren deze cultivars van roze naar diepgroen en andere van blauw naar groenpaars of naar groen met wit en lila. Het marketingsucces van Magical Hydrangea laat zich iets minder makkelijk samenvatten, omdat dit in de tuinwereld vooral een kwestie is van lange adem. Sinds ongeveer een jaar is Kitty de Bruyn bij Kolster verantwoordelijk voor de marketing van de Magical tuinplanten van Kolster; zij is verantwoordelijk voor de bouw van een nieuw concept rondom Magical: Magical Garden Plants.


De Bruyn: 'Wij zijn gestart met elf H. panicualata's en een beperkt aantal andere soorten om deze in een herkenbaar label te vatten. De bedoeling is dat we volgend jaar rond deze tijd circa honderd verschillende cultivars vastgelegd hebben op een Magical Garden Plants label. Eigenlijk wilden we dit introduceren op de IPM in Essen, maar dat doen we nu persoonlijk bij de kwekers. Het eerste doel is nu aanbod creëren. Stekleveranciers en containertelers moeten op de hoogte gebracht worden, zodat er voldoende aanbod van planten in de markt is en het retailkanaal ook echt planten kan bestellen. De grootste droom is natuurlijk een eigen Magical Garden Plants-tafel in het tuincentrum. Met de pay-off Create your own Magical Garden.'

Vitex Magical Summertime Blues
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER