Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Frisian Motors maakt elektrische transporters met passie

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Emiel te Walvaart, dinsdag 2 november 2021
251 sec


Friese pioniers leveren maatwerk voor de boomkwekerij

Elektrische motoren in allerlei transporttoepassingen beginnen de laatste jaren door te breken. De pioniers van Frisian Motors zagen dit ruim een decennium geleden al. Elektrische motoren zijn hun passie en dat hebben ze vertaald naar een serie zeer functionele transporters voor de kwekerij en andere sectoren. Zij ontwikkelen en assembleren de elektrische voertuigen in eigen huis. Een verhaal over de grootsheid van een kleine Nederlandse fabrikant.

Frisian Motors heeft een breed assortiment transporters
Frisian Motors heeft een breed assortiment transporters

Frisian Motors begon ruim tien jaar geleden met de fabricage van elektrische voertuigen. Aanvankelijk maakte de fabriek één type voertuig, maar inmiddels zijn er vijf verschillende types beschikbaar. Binnen die types kan Frisian Motors verschillende configuraties aanbieden. 'Wij bouwen de voertuigen zelf en op aanvraag van de klant kunnen we ze helemaal gebruiksklaar maken. Dat kunnen kleine zaken zijn, zoals een stoel of leuning die iets anders moet, tot een complete ombouw, grotere raamvlakken of sterkere motoren. Eigenlijk is er van alles mogelijk. Dit is echt onze corebusiness', zegt Stefan Stokebrook, commercieel medewerker van Frisian Motors.

Pionieren

Toen Frisian Motors in 2010 het levenslicht zag, was de elektrische motor nog niet zo populair als nu. 'We waren pioniers en we waren blij met elke order die binnenkwam. Het was belangrijk om overal je gezicht te laten zien. De laatste vier, vijf jaar zie je dat elektrisch een vlucht neemt. Mensen omarmen het en gaan er echt naar kijken. Menigeen vraagt zich af of een bepaalde toepassing ook elektrisch kan en dan komen ze vaak bij ons terecht. Ze weten ons steeds beter te vinden.'


De elektrische voertuigen worden voornamelijk in de boomkwekerij afgezet. 'Voorheen waren we nog niet zo bekend in die markt. Maar sinds een jaar of twee, drie wordt de boomkwekerij steeds belangrijker. Daar richten we ons ook steeds meer op. We laten ons meer zien en dat levert positieve resultaten op. De boomkwekerij is echt een groeiende markt voor ons. Maar ook bij natuurorganisaties als Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer, de bouwwereld, recreatie en intern transport worden onze voertuigen vaker ingezet. Zelfs bij het Koninklijk Huis zijn onze transporters in gebruik', zegt Stokebrook met gepaste trots.

'Zelfs bij het Koninklijk Huis zijn onze transporters in gebruik'

Langere levensduur

De gebruikers in de boomkwekerij hebben hun eigen vereisten voor de transporters. 'Kwekers rijden veel korte stukken met aanhangers en karren. Het is een klein stukje rijden, remmen en weer optrekken. Dat vraagt veel van je accu's. We zetten voor deze sector vooral in op lithiumaccu's, zoals in een elektrische auto. Die zijn net een stukje beter dan loodaccu's en hebben een veel langere levensduur. Verder stellen we het voertuig ook anders in, zodat het wat sterker is en rustiger rijdt. Op die manier heeft de gebruiker er op termijn wat langer plezier van.'


Stokebrook wil graag een van de highlights uit het assortiment toelichten. 'De Leffert FM-55 transporter is heel populair. Een opvallende spec van dat voertuig is een bankje, dat ervoor zorgt dat je heel snel in- en uit kunt stappen. De 'FM-55 wordt vanwege deze functionaliteit veel ingezet in de boomkwekerij. Zo kun je makkelijker je werk doen als je op veel plekken moet zijn. We hebben ook voertuigen met kuipstoelen, maar die zijn minder geschikt dan die met een bankje. We hebben de 'FM-55 speciaal ontwikkeld voor de kwekerijwereld. Daar was vraag naar een dergelijke transporter. Wij vinden het belangrijk dat we goed luisteren naar de behoeftes in de markt.'

'We hebben de Leffert FM-55 speciaal ontwikkeld voor kwekerijwereld'

Alles op voorraad

De verkoop van Frisian Motors verloopt via verschillende wegen. 'Het hangt af van de regio waar je zit. In sommige regio's werken we samen met dealers. In andere regio's doen we het zelf.' Als een Leffert eenmaal verkocht is, biedt de leverancier uit het Friese Bakkeveen ondersteuning van een technische dienst. 'Het grote voordeel is dat we een kleine fabrikant uit Nederland zijn. We hebben hier praktisch alles op voorraad, dus je grijpt niet snel mis. Een onderdeel hoeft niet van ver te komen en je hoeft er geen maanden op te wachten. De monteurs die de transporters in elkaar zetten, doen tevens het onderhoud. De kennis zit dus dicht bij de bron. En we kunnen zeven dagen per week problemen op locatie verhelpen. We draaien dan ook weekenddiensten. We hebben daarvoor verschillende servicebussen rijden.'


Elektrische transporters nemen een grote vlucht
Elektrische transporters nemen een grote vlucht
Ook Frisian Motors heeft enige hinder van het wereldwijde tekort aan onderdelen. 'Op zich hebben we het geluk dat we van veel onderdelen een grote voorraad hebben. Ook denken en bestellen we altijd ver vooruit. Maar nu grijpen we ook wat vaker mis dan voorheen. We weten dit echter redelijk goed onder controle te houden. Dat komt ook omdat we de klant te allen tijde willen helpen. Desnoods halen we een onderdeel van een andere machine af als dat nodig is. We proberen er in ieder geval voor te zorgen dat de klant verder kan.'

'Omdat we de transporters zelf bouwen, kunnen we ook goed maatwerk leveren'

Onderscheid

Stokebrook legt uit waarmee Frisian Motors zich wil onderscheiden. 'We zijn een van de weinige aanbieders die alleen maar bezig zijn met elektrische voertuigen. Dat maakt ons best uniek. Omdat we de transporters zelf bouwen, kunnen we ook goed maatwerk leveren. We stellen hoge kwaliteitseisen en dat zie je weer terug in de producten. Omdat we een kleine organisatie zijn, kunnen we de lijntjes kort houden.'


In principe worden de producten is eigen huis ontwikkeld. Daarvoor heeft Frisian Motors de nodige specialisten van buiten om zich heen verzameld. 'Als we bepaalde ideeën of problemen hebben, hebben we deskundige personen ter beschikking die ons kunnen helpen. Natuurlijk hebben we binnen ons bedrijf ook de nodige knowhow, maar je kunt niet alles weten. Vandaar dat we af en toe een beroep doen op kennis van derden.'

Stokebrook illustreert dit met de ontwikkelingen in de wereld van de accu's. 'Er is daar wel wat aan de gang. Ook wat betreft de regelgeving zijn er veranderingen. Nu hebben onze voertuigen allemaal een wegtoelating zodat je de openbare weg op mag. Er gebeurt dus van alles, maar we zitten er bovenop.'

Leffert FM-55

Met de elektrische Leffert FM-55 ervaar je dezelfde kracht, snelheid en wendbaarheid als bij de FM-50, maar kun je wel op een makkelijkere manier in- en uitstappen. Door een ruime laadbak is er genoeg ruimte voor het vervoeren van klein materieel en gereedschappen. De FM-55 maakt gebruik van de nieuwste wisselstroomtechniek (AC) en een externe acculader op het lichtnet. Het accupakket laadt binnen zo'n acht uur op (vier uur is optioneel). Het voertuig wordt standaard geleverd met onderhoudsvrije AGM-accutechniek. Dit is een zeer betrouwbare accu en deze is voor 99% recyclebaar. Daarnaast kan Frisian Motors de FM-55 leveren met een lithiumaccupakket. Deze nieuwe generatie accu's is nog krachtiger, betrouwbaarder, lichter en ze laden sneller op.

Leffert FM-55
Leffert FM-55

Frisian Motors

Frisian Motors werd in 2010 door een enthousiaste groep ingenieurs opgericht. Zij waren al geruime tijd gefascineerd door de opkomst van elektrisch vervoer. Volgens hen is elektrisch de toekomst. Frisian Motors heeft zich gespecialiseerd in betaalbare oplossingen, die naast het milieuaspect ook gewoon veel praktische voordelen bieden.
Na een lange zoektocht in binnen- en buitenland werd samen met een aantal buitenlandse fabrieken een samenwerkingsconcept bedacht. De onderneming uit Bakkeveen houdt het ontwerp en design in eigen huis, maar besteedt de productie uit. Hierdoor zijn ze in staat om kwalitatief goede producten te leveren tegen een vergelijkbare prijs als de brandstofmodellen. Frisian Motors wil daarbij graag de regie in handen houden en is verantwoordelijk voor het eindproduct.
De gebruikte komt overwegend van Europese bodem en is beproefd in de praktijk. Zaken zoals keuringen en certificering zijn direct in overleg met instanties zoals de Rijksdienst voor het Wegverkeer en Technischer Überwachungs Verein geregeld.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER