Archief Agenda Adverteren Abonneren Contact Disclaimer
Boomteelt Nieuws Blog Techniek Green-Industry-Profile
Greenkeeper
Fieldmanager
Boomzorg
Dak & Gevel Groen
Groundsman
Stad + Groen
2015 - 1
Lees online
Download PDF
Naar de enquête

Strengere regelgeving gewasbescherming: onvermijdelijk of onnodig kwaad?


De afgelopen jaren zijn de regels rondom gewasbestrijdingsmiddelen gaandeweg aangescherpt. In oktober vorig jaar stuurde staatssecretaris Sharon Dijksma een brief aan de Tweede Kamer, waarin zij aangaf te willen inzetten op ‘vergroening van gewasbeschermingsmiddelen’. ‘De eisen zijn zo opgeschroefd dat het meest gevoelige beestje dat ergens op het oppervlaktewater leeft, wordt gebruikt als toetsingsinstrument. In de toekomst houden wij op deze manier dus geen middelen meer over’, stelde voormalig LTO-voorzitter Peter Bontekoe onlangs nog in Boom in Business (7 2014).

Auteur: Kelly Kuenen

'Hé, neem mij mee!'


Marketing: een hippe term bedoeld voor grootschalige bedrijfsconcepten? Niets is minder waar. Marketing wordt ook op kleinere schaal toegepast, bijvoorbeeld in de presentatie van bloemen en planten. Zo zijn er tegenwoordig verschillende ondernemers die complete marketingconcepten en eigen merken aanbieden. Met deze producten kan de ondernemer bloemen en planten op een onderscheidende manier aan zijn klanten presenteren, met als doel het stimuleren van de verkoop.

Auteur: Kelly Kuenen

Nieuwe rooimachine Kloosterhuis uniek in zijn soort


Boomkwekerij Kloosterhuis, gerund door vader en zoon Kloosterhuis, heeft een rooimachine aangeschaft die in één keer vier plantenrijen kan rooien. Kloosterhuis schafte de machine aan om kosten te besparen en de arbeid minder intensief te maken. De machine maakt het mogelijk een deel van de planten, die vanwege hun kwetsbaarheid eerst vaak met de hand gerooid werden, machinaal te rooien.

Auteur: Kelly Kuenen

We voelen ons echt een familiebedrijf en iedereen die voor ons werkt hoort erbij!


Boom in Business presenteert een nieuwe terugkerende rubriek, waarin we een ondernemer vragen stellen over zijn bedrijf, afzet en vooral ook zijn toekomstplannen. Deze week: Johan van der Velden, eigenaar van kwekerij Plantloon.

Auteur: Kelly Keunen

Optimaal resultaat met minder water en minder middel


De LVS-techniek van Agricult uit Son en Breugel biedt arbeidsverlichting, tijdwinst, is driftarm en kost veel minder bestrijdingsmiddel. Maar hoe zit het dan met de nieuwe etikettering op de bestrijdingsmiddelen? 'Er moet ruimte zijn voor een optimalisering van je strategie,' vindt Adriaan van de Ven van Agricult. 'Want waarom zou je jaarlijks 2 x 100 procent mogen spuiten, terwijl je met jaarlijks 3 x 20 procent meer resultaat boekt?'

Auteur: Sylvia de Witt

Shop in shop-verkoop verhoogt marketingwaarde van plantmateriaal


Sierteelt producten hebben zichzelf altijd goed verkocht. De laatste jaren is echter een aanbodgerichte markt ontstaan. Het is tijd dat kwekers hun eigen bijzondere waarde leren kennen om die vervolgens over te brengen naar de consument, vindt Frans Timmermans uit Wijk en Aalburg.

Auteur: Santi Raats

Zien we door al die keurmerken het bos nog wel?


Al jaren wordt er geklaagd dat er te veel keurmerken zouden zijn. Maar is dit wel zo, of houden die iedereen juist lekker scherp? En kun je alle labels eigenlijk wel terugbrengen tot één kwaliteitsmerk? Boom in Business wisselt hierover van gedachten met mensen van de verscheidene keurmerken.

Auteur: Sylvia de Witt

Productie 'nostalgische' hortensia's komt op gang


Bij hortensiakweker Van den Berg uit Est komt de productie van kamerhortensia's goed op gang. Deze week beginnen de meeste kwekers de razend populaire kamerplant te leveren aan zowel de binnen- als buitenlandse markt. De kamerhortensia is met stip gestegen op de hitlijst van kamerplanten, zowel in eigen land als daarbuiten. Dit seizoen worden er naar verwachting ruim 13 miljoen kamerhortensia’s aangevoerd. Vorig jaar nam de vraag zelfs met 12 procent toe. Een aanwijsbare oorzaak is er niet. Kwekers vermoeden dat de uitbundige en kleurrijke bloei van de plant in contrast met de grauwe en grijze periode dat de hortensia op de markt komt, mede de oorzaak is. Bovendien zijn consumenten weer op zoek naar ‘nostalgische producten’ zoals de hortensia. Een ander voordeel is dat de plant de tuin in kan, zodra deze uitgebloeid is. De hortensia bloeit dan volgend naar opnieuw.

Boomambassadeurs kiezen hun inspiratieboom


De laatste jaren is er een aantal dingen verdwenen uit de groene wereld waar we misschien niet zo rouwig om hoeven te zijn. Iets waar wij als redactie wel verdrietig over zijn, is de ondergang van het fenomeen Boom van het Jaar.

Auteur: Hein van Iersel

Gemeente Cuijk enthousiast over nieuw bomengranulaat


Noem het bomengranulaat 2.0. Volgens Den Ouden Groenrecycling in Schijndel zou hun nieuwe product duurzamer, sterker en goedkoper zijn dan de bestaande bomengranulaten. Boom in Business ging op zoek naar het verhaal achter dat product en sprak ook een van de eerste toepassers, de gemeente Cuijk.

Auteur: Peter Voskuil

Prijzen meststoffen stijgen door dalende euro


Rond mei vorig jaar zette de waarde van de euro een daling in ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Hoewel de koers in de tussentijd nog enkele malen licht steeg, bleef een algehele daling zichtbaar. In januari van dit jaar meldde NRC dat de wisselkoers niet meer zo laag geweest is sinds 2006.

Auteur: Kelly Kuenen

Goedkoop


Wat een goedkoop ding’, zei mij moeder vroeger vaak. Ze doelde dan meestal niet op een product, maar op een meisje in mijn leeftijdscategorie met –naar haar smaak– te korte rokken of een te spontane voorgevel. Toen al had ik het moeten weten: goedkoop is geen populair begrip.

Auteur: Hein van Iersel