Japanse kever centraal tijdens landelijke Q-organismendag |
|
|
|
|
 |
| 56 sec |
Zo'n tachtig vertegenwoordigers van overheden, boomkwekerijbedrijven, brancheorganisaties en kennisinstellingen kwamen op 19 juni bijeen in Boskoop voor de jaarlijkse landelijke Q-organismendag. Tijdens een praktijkoefening stond een mogelijke uitbraak van de Japanse kever centraal. De oefening maakte duidelijk welke gevolgen een quarantaine-organisme kan hebben voor de boomkwekerijsector en hoe belangrijk een snelle gezamenlijke aanpak is.
Burgemeester Erik van Heijningen opende de bijeenkomst en benadrukte het belang van samenwerking tussen verschillende regio's, organisaties en disciplines bij de voorbereiding op een crisis. Ook wethouder Relus Breeuwsma, namens Greenport Boskoop, wees op het belang van kennisdeling en gezamenlijke oefeningen om de sector weerbaar te houden.
Scenario met Japanse kever
Tijdens de oefening werd een uitbraak van de Japanse kever (Popillia japonica) op een boomkwekerijbedrijf gesimuleerd. De deelnemers bespraken welke maatregelen nodig zijn wanneer een besmetting wordt vastgesteld. Daarbij kwamen onder meer vernietiging van planten, vervoersverboden en het afsluiten van een bedrijf en de directe omgeving aan bod. Het scenario maakte duidelijk dat een uitbraak grote financiële en maatschappelijke gevolgen kan hebben. Tegelijkertijd zijn dergelijke maatregelen noodzakelijk om verdere verspreiding van het plaaginsect te voorkomen.
Snelle signalering cruciaal
Uit de oefening bleek dat preventie, inspectie, bemonstering, tracering en communicatie belangrijke onderdelen zijn van een effectieve bestrijding. Burgemeester Van Heijningen riep ondernemers op alert te blijven op verdachte vondsten. Volgens hem kunnen snelle meldingen de omvang van maatregelen en schade beperken. De Japanse kever heeft binnen de Europese Unie de status van prioritair quarantaine-organisme. Het insect komt nog niet voor in Nederland, maar is inmiddels wel aangetroffen in onder meer Italië, Zwitserland, België, Frankrijk, Duitsland en Spanje. De kever kan schade veroorzaken aan meer dan vierhonderd plantensoorten en vormt daarmee een risico voor de boomkwekerij, sierteelt en fruitteelt.
| St. Belangenbeharting Gre... | |
| |
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|