Whatsapp Facebook LinkedIn RSS feed

Column: Klaar voor de start!

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Linkedin Whatsapp
Stefan Even, maandag 17 november 2025
78 sec


Het afleverseizoen is weer op stoom. De eerste geluiden onderweg zijn positief: klanten klinken optimistisch en ook op de najaarsbeurzen hing een goede sfeer. Mooi, want daar doen we het uiteindelijk met z'n allen voor. Tegelijkertijd blijft het ieder seizoen weer spannend. Want in een vrije markt is pas iets zeker als het ook echt verkocht en weg is.


Vooral in langdurige teelten zoals sierheesters, haagplanten en laanbomen blijft het altijd een vorm van ondernemen met lef. Hebben we de juiste keuzes gemaakt? Valt de vraag op het bekende, breed beschikbare sortiment, of juist op nieuwe, verbeterde soorten waarin we zelf geloven? Het antwoord komt meestal pas aan het eind van het groeiseizoen of zelfs na jaren in meerjarige teelten.
Het introduceren van nieuwe rassen vraagt namelijk meer dan een kwalitatief goed geteeld en visueel aantrekkelijk product. Marketing is essentieel. Dit is nou net het punt dat veelal niet de natuurlijke kracht is van de meeste boomkwekers. Maar vooral bij jongere ondernemers en grotere kwekerijen zien we hierin verandering en wordt social media goed opgepakt!
Via social media laten ze niet alleen het product zien, maar ook hoe duurzaam en innovatief er gewerkt wordt, met aandacht voor biodiversiteit, bodemgezondheid en milieubewuste teelt. En dát is precies wat de sector nodig heeft om haar imago scherp en toekomstbestendig te houden. Regionale teeltverboden of restricties op gewasbescherming, zoals we die kennen uit de bollensector willen we voorkomen, maar in sommige teeltregio's hangen die dreigingen helaas wel in de lucht.
Intussen komt ook in de vollegrond de najaarsaanplant goed op gang. En dat is geen dag te vroeg. Want wie nu plant, oogst straks het voordeel: minder nazorg, betere aanslag en een vliegende start in het voorjaar. De omstandigheden zijn op dit moment ideaal — voldoende vocht, milde temperaturen en een bodem die nog warm is. Waarom wachten?
Toch zien we in het voorjaar vaak een ander beeld. Handel trekt aan, maar aanplanten gebeurt pas op het laatste moment, of eigenlijk net te laat. Dat betekent extra werk: opkuilen, vochtig houden, beregenen... allemaal arbeidsintensief en risicoverhogend. Als je het zo op een rij zet, dan is het duidelijk: vóór de kerstdagen planten levert de meeste winst op.
Dus: klaar voor de start? Dan is nú het moment om door te pakken.


Stefan Even

De auteur, Stefan Even is teeltadviseur boomkwekerij / Vaste planten bij Compas Agro

LEES OOK
Column - De puntjes op de i
12-09-2025 | ARTIKEL
67 sec

Compas Agro
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel
tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025
Groenbeurs Brabant en Haaren: 'Op inkoop in het zuiden'
woensdag 14 januari 2026
t/m donderdag 15 januari 2026
IPM Essen 2026
dinsdag 27 januari 2026
t/m vrijdag 30 januari 2026
Voorjaarsbeurs Menkehorst Kwekerijen
maandag 2 februari 2026
t/m donderdag 5 februari 2026

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER