Whatsapp Facebook LinkedIn RSS feed

Campagne moet jongeren warm maken voor een toekomst in het groen

NIEUWS
MARKT & ACTUEEL
Facebook Linkedin Whatsapp
Heleen Kommers, vrijdag 24 oktober 2025
75 sec


'Wegwijs Groen Onderwijs' richt zich op leerlingen én ouders in West-Brabant

Meer dan de helft van de jongeren tussen 12 en 16 jaar zegt graag buiten te willen werken, bijvoorbeeld tussen planten of dieren. Toch kiest maar zo'n vijf procent voor een opleiding in het groen. Met de campagne Wegwijs Groen Onderwijs willen ZLTO en Stichting MLTS dat veranderen.

Campagne beeld Wegwijs Groen OnderwijsFoto: Wegwijs Groen Onderwijs
Campagne beeld Wegwijs Groen OnderwijsFoto: Wegwijs Groen Onderwijs

'Veel jongeren vinden het groen hartstikke interessant, maar weten niet dat er opleidingen in hun buurt zijn', zegt Mark de Jong van ZLTO in het radioprogramma Oosterhout Vandaag van ORTS. 'Ze fietsen er letterlijk aan voorbij.'

Tekort aan vakmensen dreigt

De campagne richt zich op West-Brabant, waar de agrarische sector stevig geworteld is. In deze regio is vijftien procent van de banen direct of indirect verbonden aan landbouw en groen. Volgens De Jong is een instroom van vijf procent dan veel te weinig. ZLTO waarschuwt voor tekorten aan hoveniers, veehouders en technici. "Daarom trekken we nu aan de bel', aldus De Jong.


'Steeds meer jongeren willen iets doen voor natuur en klimaat. In het groene onderwijs kan dat perfect: leren met je handen én je hart'

LEES OOK

Gerichte campagne op jongeren en ouders

Jongeren worden via TikTok, Instagram en Snapchat aangesproken. Ouders, die vaak een beslissende rol spelen bij de keuze voor een opleiding, bereikt de campagne via Facebook en buitenreclame. In november zijn er open dagen bij onder meer Curio Breda Prinsentuin en de proeflocatie in Ammerzoden. 'Zodra jongeren eenmaal over de drempel stappen, zijn ze vaak verkocht', zegt De Jong.


Samenwerking met Stichting MLTS

De campagne is mogelijk gemaakt door Stichting MLTS, die projecten voor groen onderwijs ondersteunt. ZLTO voert de campagne uit. 'Wij staan met de laarzen in het veld en kunnen de brug slaan tussen onderwijs en praktijk', zegt De Jong.
Volgens ZLTO sluit de boodschap goed aan bij de tijdgeest. 'Steeds meer jongeren willen iets doen voor natuur en klimaat. In het groene onderwijs kan dat perfect: leren met je handen én je hart.'


Terugluisteren?

Wil je het volledige gesprek met Mark de Jong terugluisteren? Dat kan via het radioprogramma Oosterhout Vandaag van ORTS. Klik hier om de uitzending te beluisteren.

Meer dan de helft van de jongeren tussen 12 en 16 jaar zegt graag buiten te willen werken. Toch kiest maar zo'n vijf procent voor een opleiding in het groen

LEES OOK

ZLTO
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025
Groenbeurs Brabant en Haaren: 'Op inkoop in het zuiden'
woensdag 14 januari 2026
t/m donderdag 15 januari 2026
IPM Essen 2026
dinsdag 27 januari 2026
t/m vrijdag 30 januari 2026
Voorjaarsbeurs Menkehorst Kwekerijen
maandag 2 februari 2026
t/m donderdag 5 februari 2026

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER