Dertig jaar Plantipp: 'Wij staan voor onafhankelijke veredelaars en een vernieuwend sortiment voor de sector' |
|
|
|
 |
| 263 sec |
Plantipp vierde het jubileum al in kleine kring met enkele zakenrelaties
Licentiebeheerder Plantipp bestaat dertig jaar. Omstreeks 1995 begon Reinier van Rijssen in zijn eentje, als kwekersrechtpionier. Hij wilde dat kleinere veredelaars op een eerlijke manier toegang zouden krijgen tot kwekersrecht. Nu is Plantipp, met twaalf medewerkers en een internationaal netwerk van agenten, een voorloper in de sector, met veel nieuwe planten en een sterke marktbenadering.
Peter, Reinier en Kim van Rijssen |
Plantipp-oprichter Reinier van Rijssen vertelt samen met zijn opvolgers en kinderen Peter en Kim van Rijssen over het jubileum. Hij is trots op zijn nazaten die het bedrijf sinds 2022 naar een hoger plan brengen. Of zoals hij het zegt: 'We hebben een topteam en realiseren nog steeds mijn oorspronkelijke lijfspreuk: "Bringing people, plants and ideas together".'
Verrassingstuin
Plantipp vierde het jubileum al in kleine kring met enkele zakenrelaties. Reinier: 'Er waren relaties aanwezig uit onder meer Frankrijk, Japan en China. Heel bijzonder. Ons feestje viel samen met de Flower Trials; dat maakte het voor sommigen wel makkelijker om te komen.' Al eerder werd de Plantipp-oprichter op een bijzondere manier verrast: 'We zouden voor een bedrijfsuitje naar Polen gaan, waar onze agent iets had georganiseerd. Aangekomen in de botanische tuinen Arboretum Wojsławice werd ik verrast door Kim, Peter, Diantha en de Poolse agent met een ruim opgezette Plantipp-tuin, met heel veel planten die ik in de loop van de tijd heb geïntroduceerd. Een met mijn naam gegraveerd eikenhouten bankje huldigt mij daar voor de komende vijftig jaar, geweldig!'
Groei
Het stoorde Reinier van Rijssen midden jaren negentig dat met name kleine plantenveredelaars niet goed uit de voeten konden met het indertijd nog jonge Europees kwekersrecht: 'Zij verloren vaak het recht van hun product, en daardoor ook inkomsten en onafhankelijkheid, doordat grotere spelers zich hun kwekersrecht toe-eigenden. Over de wereld reizend voor mijn werk, kwam ik in contact met veel kleine veredelaars en dook in het beheer van hun rechten. Ik denk dat we tegenwoordig tweehonderd veredelaars onder ons hebben staan, kleine maar ook grotere, die op het succes van Plantipp afkomen. 'In de beginjaren was het armoe troef,' vertelt Reinier verder, 'maar een goede onderneming moet zoiets doormaken. Toen ik begon met een groot Hypericum-snijbloemenproject in Zimbabwe, zijn we gaan groeien. Die samenwerking met veredelaar Van den Bosch uit Rijnsburg en de toen nog kleine exporteur Marginpar is nu uitgegroeid tot iets heel groots. Deze en andere projecten lopen nog steeds en er komen er meer aan. Naast de groei in snijbloemen konden we ook andere wegen inslaan: onder meer met vaste planten, bomen en fruit.'
|
'Het laat zien dat het niet alleen om royalties draait, maar ook om de opbouw van een mooi sortiment. Dat is de passie die wij als familie hebben met planten'
| |
|
Mooi sortiment
Inmiddels heeft Kim van Rijssen zich alweer jaren gespecialiseerd in alles rond het kwekersrecht. 'De eerste aanvraag van Plantipp was voor Cotinus GOLDEN SPIRIT, en een andere uit die tijd is Prunus 'Etna'. Beide zijn na dertig jaar met "kwekersrechtpensioen" en de eigenaars hebben er al die tijd goed aan verdiend. Deze planten worden nog steeds goed verkocht, nu als een vrij ras. De eigenaar van 'Etna' was vorige week ook op ons feest. Dat we dat samen kunnen vieren maakt het echt leuk!' Reinier vult aan: 'Het laat ook zien dat het niet alleen om royalties draait, maar ook om de opbouw van een mooi sortiment. Dat is de passie die wij als familie hebben met planten.' Kim vertelt dat broer Peter van Rijssen al vroeg zag dat alleen het hebben van goede nieuwe planten niet voldoende is: 'Je moet veel meer diensten en marketing rondom de planten toevoegen om er een succes van te maken.' Peter sluit daarbij aan: 'Wat Plantipp uniek maakt, is dat wij het complete pakket leveren. We regelen kwekersrecht, sturen planten overal naartoe voor tests, doen de marketing, fotoshoots en we doen mee aan awardshows. Aan het eind van de keten levert dat meerwaarde in de vorm van een betere prestatie voor de consument: die heeft meer plezier en gemak met de planten en geniet jaar na jaar van een vaste plant of heester. Voor de kweker betekent het meer omzet met onze unieke soorten. Wat wij daar iedere dag voor doen is mensen met elkaar in contact brengen rond planten. Zo heb ik afgelopen week nog verschillende kwekers geholpen om totaal ruim 100.000 pluggen voor een betere prijs te verkopen. Niet omdat we verkoper zijn geworden; het maakt deel uit van onze inzet om interesse op te wekken voor een product waarmee we samen kunnen winnen.'
Eigen risico
'We kiezen ervoor om kwekers niet in de weg te zitten,' stelt Kim. 'We telen, veredelen en kopen zelf niet, dus mensen vragen zich weleens af wat wij eigenlijk doen. Dat is best veel. We huren een kwekerij waar we planten opzetten voor het kwekersrecht. We krijgen voortdurend partijen van twintig tot dertig planten toegestuurd, vanuit onder meer Australië, Japan en Italië. Als die van de stress zijn bekomen, gaan ze het traject in. We regelen fotoshoots, testmateriaal, VBN-codes, botanische beschrijvingen voor het patent, sturen planten uit voor tests, laten plantmateriaal in het laboratorium virusvrij maken en zorgen ervoor dat planten bij exporteurs terechtkomen. Wij organiseren en betalen dit zelf, waardoor dat deel van het risico bij ons ligt en niet bij de veredelaar. Dat stimuleert ons weer om de beste keuzes te maken.'
|
'Wij organiseren en betalen dit zelf, waardoor het risico bij ons ligt en niet bij de veredelaar'
| |
|
Kim licht dat verder toe: 'Een van van onze belangrijkste principes is dat het intellectueel eigendom altijd bij de veredelaar blijft. Wat er ook gebeurt, hij of zij kan altijd een andere weg zoeken met zijn plant. Dat kan niet als een licentiehouder het eigendom heeft overgenomen. Wij innen royalties en daarvan gaat het merendeel naar de veredelaar. Omdat wij onze zaken financieel goed op orde hebben, kunnen we goed en snel uitbetalen, zonder afhankelijk te zijn van banken.' Reinier vult aan: 'Respect voor de veredelaar is voor ons de basis. Die moet onafhankelijk blijven en zeggenschap houden over zijn eigen product. Daarom hebben we goede banden met onze veredelaars en kennen we vaak ook hun familie. Dat, aangevuld met onze passie voor nieuwe planten, maakt dat we niet het geld centraal stellen, maar de veredelaar, kweker en consument steeds weer willen bedienen met een mooi sortiment van nieuwe planten.'
 | Peter van Rijssen met Plant of the Year 2025 Philadelphus 'Petite Perfume Pink' |
|
|
Zeven keer Plant van het Jaar
Een typisch voorbeeld is deelname aan de Chelsea Flower Show. Peter: 'We hebben al zeven keer de Plant van het Jaar geleverd voor Chelsea.' Reinier: 'Zeven? Eerlijk waar? Hoe doe je dat?' Peter: 'Het heeft jaren gekost om de ervaring op te doen, maar nu kan ik redelijk snel een inschatting maken of iets een kansmaker is of niet. En ik stimuleer veredelaars om het "anders" te doen: gaan alle grote veredelaars naar links, dan vraag ik ze om ook eens rechts te gaan. Dan krijg je iets unieks wat er direct uitspringt, en daar ontstaat de magie. De nieuwste winnaar is Philadelphus 'Petite Perfume Pink': een unieke combinatie van kleur, geur en habitus voor die soort.
|
'Dan krijg je iets unieks wat er direct uitspringt, en daar ontstaat de magie'
| |
|
Als laatste willen de Van Rijssens hun team graag in het zonnetje zetten: 'We bouwen op een superfijn team met gave gasten, waarin iedereen een eigen rol heeft. Zoals Jochem die met de Plantipp-bus van A naar B rijdt, maar ook Tieme, Thijs, Diantha, Arie, Jaap en Myra. Zij delen onze passie en we hoeven nooit te checken op uren of vakanties.' Kim: 'Peter en ik zijn net yin en yang die elkaar aanvullen. Ik werk graag op de achtergrond en ben bezig met plantbescherming en botanische beschrijvingen, zit in het bestuur van het CIOPORA en houd van het beleidsmatige deel van het bedrijf. Peter is juist in zijn element tussen de mensen. Hij is bezig met nieuwe plantontwikkeling en marketing en is met zijn enthousiasme echt het gezicht van het bedrijf.
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
 | |
Farwest beurs
|
woensdag 20 augustus 2025 t/m vrijdag 22 augustus 2025 |
|
|
|
|
|
|
|