| |||||||||||
Als beursorganisatie zijn wij ervan overtuigd dat meedoen aan een nieuwighedenkeuring goed is voor de verkoop van je product én de naamsbekendheid van je bedrijf. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Beursmanager Marjolein Wieckardt gaat in gesprek met Johanna Nordenskiöld van de Noors-Zweedse retailorganisatie Plantagen/Plantasjen, jurylid voor de Green Retail Award - Beste Marktinnovatie, en Marcel den Engelsen van vof De Leeuw- den Engelsen, in 2023 winnaar van de prijs voor de Beste Marktinnovatie.
Johanna Nordenskiöld hoefde niet lang na te denken, toen ze werd gevraagd om weer lid te worden van de jury voor de prijs voor de Beste Marktinnovatie. 'Het was een heel leuke ervaring om over de inzendingen te praten met allemaal gelijkgestemde mensen met dezelfde focus op tuinplanten', vertelt ze. 'We zijn allemaal op zoek naar een sterk assortiment, dat op een duurzame manier is gekweekt en geschikt is voor de uitdagingen waarvoor we nu staan, met extreem droge en natte perioden.' Ze maakt dus graag weer deel uit van de jury. Daarnaast komt de Beste Marktinnovatie 2024 in 2025 in de schappen bij haar retailorganisatie Plantagen/Plantasjen.
Volgens haar wordt storytelling, het vertellen van het verhaal achter de plant, steeds belangrijker gevonden, en moeten kwekers daar ook over nadenken. Ze verwijst naar de presentatie van Romeo Sommers tijdens de najaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt in 2023. Sommers liet daar zien dat het belangrijk is om niet alleen planten te verkopen voor de beste prijs, maar dat je ook het verhaal erachter moet vertellen. Zo kun je meteen de link leggen met de klimaatveranderingen, zoals hevige regenval en droogte. Laat bijvoorbeeld zien welke planten goed gedijen in een heel natte of droge tuin. Geef tips over planten die goed groeien in een vochtige omgeving. Laat de klant ook zien dat je met aandacht voor het milieu kunt produceren en doe dit op een leuke manier. Met storytelling voeg je emotie toe aan je product. Het is een middel om contact te maken met de klant. Zo betrek je de klant bij zijn keuze van jouw product; dat was de boodschap die Sommers in zijn presentatie overbracht. Kwekers moeten uitgedaagd worden om dit op te pakken. De keuring voor de Beste Marktinnovatie is hiervoor een goed beginpunt. Dat zie je ook bij de winnaar van afgelopen jaar. Die was niet gewend om een nieuw product met veel promotie in de markt te zetten. Maar na het winnen van de prijs en het ervaren wat dit kan betekenen voor het product en het bedrijf, gaat deze winnaar hiermee door.
Winnen van prijs Beste Marktinnovatie geeft boost aan product én bedrijf'Doordat wij meedongen naar de Green Retail Awards en winnaar waren van de prijs Beste Marktinnovatie in 2023, heeft ons bedrijf en het mossenconcept Precious Earth echt een boost gekregen', vertelt Marcel den Engelsen enthousiast. 'We hebben veel aanvragen voor dit jaar gekregen en grote acties gedraaid. Dat was nog best een beetje spannend. Door het natte en donkere voorjaar liep alles een beetje achter, maar gelukkig is het allemaal goed gekomen.'Vof De Leeuw-den Engelsen is een echt familiebedrijf, dat in 1995 werd opgestart door de schoonouders van Den Engelsen. Sinds 2012 runt Marcel den Engelsen het bedrijf samen met zijn vrouw Diana. Oorspronkelijk was het gespecialiseerd in rotsplanten en gentianen; inmiddels is het assortiment uitgebreid met vaste planten en mossen. Vof De Leeuw-den Engelsen heeft veel eigen soorten, ook onder kwekersrecht, maar zet deze eigenlijk nooit met veel tamtam op de markt. 'Maar toen in 2023 via Groen-Direkt de vraag kwam of we het concept Precious Earth wilden inzenden voor de prijs Beste Marktinnovatie, hebben we dit gedaan. In de coronaperiode ging alle handel via de telefoon en met foto's en ook daarna kwamen er steeds minder handelaren op bezoek op de kwekerij. Hierdoor konden we ons complete assortiment minder goed onder de aandacht brengen. Door deel te nemen aan de Beste Marktinnovatie-wedstrijd, hebben we het product en ook ons bedrijf echt in de picture gezet en dat is heel positief uitgepakt', aldus Den Engelsen. En er is meer: begin september komt Precious Earth in het schap bij Intratuin. De foto's voor de folder zijn inmiddels gemaakt.
Tijdens de komende najaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt is Den Engelsen zeker weer van de partij, nu zelfs met een stand om zijn sortiment en bedrijf te promoten en ook weer met een inzending voor de Beste Marktinnovatie-wedstrijd. Green Retail AwardsDe najaarseditie van Plantarium|Groen-Direkt vindt plaats op 21 en 22 augustus 2024 en staat in het teken van innovatie en nieuwigheden in de groensector. De beurs biedt een platform waar ondernemers hun nieuwste producten kunnen presenteren en kunnen meedingen naar de prestigieuze Green Retail Awards. Deze awards zijn onderverdeeld in drie categorieën: Beste Marktinnovatie, Beste Nieuwigheid en Bezoekersfavoriet.Beursmanager Marjolein Wieckardt vertelt dat de presentatie en keuring van nieuwigheden een vast en aandachttrekkend onderdeel is van Plantarium|Groen-Direkt. 'Nieuwigheden spreken mensen aan. Ze vragen zich af: welk product heeft prijzen gewonnen, wat is er nieuw en wat kunnen we inkopen?' De awards zijn bedoeld om noviteiten en vernieuwing te stimuleren en de keuringen te laten uitgroeien tot internationaal erkende verkiezingen. Beste MarktinnovatieVoor de keuring voor de Beste Marktinnovatie Award kun je nieuwe producten zoals productpresentaties en verkoopconcepten inzenden. De inzendingen worden beoordeeld op verkoopbaarheid, kwaliteit, duurzaamheid en innovatie. De jury bestaat uit prominente binnen- en buitenlandse planteninkopers onder leiding van juryvoorzitter Luc de Bruyne van Astima uit België:• Martin Brijs, Bell's Nurseries, Verenigd Koninkrijk • Johanna Nordenskiöld, Plantagen/Plantasjen, Scandinavië • Manuel Rucar, Chlorosphère, Frankrijk • Harald Van Meurs, All-Green, Nederland • Niels Feller, Intratuin, Nederland • Helmut Follrich, Bellaflora, Oostenrijk • Brenda Horstra, Tuinbranche NL, Nederland Beste NieuwigheidDe keuring voor de Beste Nieuwigheid is hét moment om nieuwe cultivars te introduceren. Een onafhankelijke deskundige jury van de Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen (KVBC) beoordeelt de nieuwe planten visueel op sierwaarde, zoals bloemkleur, bloeitijd en -periode, bladkleur en de vorm van de plant. Daarnaast wordt gelet op eigenschappen zoals gezondheid, vermeerdering en gebruiksmogelijkheden. De keuring voor de Beste Nieuwigheid vindt twee keer per jaar plaats: tijdens de Zomerdagen in juni en tijdens de najaarseditie in augustus.Winnaar zomerkeuring 10 juni 2024Dit jaar werd er voor de tweede keer een zomerkeuring georganiseerd. De zomer is een ideaal tijdstip om producten te keuren, die dan qua groei en bloei op hun mooist zijn. De winnaar van de Green Retail Award - Beste Nieuwigheid juni 2024 is Astilbe simplicifolia 'Pretty in Pink', ingezonden door #GCompass Plants in combinatie met Hans van der Meer Potplanten, beide gevestigd in Nieuwe Wetering. De jury was erg enthousiast over Astilbe simplicifolia 'Pretty in Pink'. 'De plant heeft een interessante bloei met donkere stelen en tweekleurige lossere pluimen met licht- en donkerroze tinten. De plant is goed in verhouding en qua blad en bloeiwijze wat forser dan bijvoorbeeld Astilbe simplicifolia 'Sprite' en 'Hennie Graafland'. Met de feeërieke uitstraling is deze nieuwigheid een aanvulling op het sortiment', aldus de KVBC-jury.BezoekersfavorietVoor de keuring Bezoekersfavoriet kunnen producten worden ingezonden die relatief nieuw zijn en direct in voldoende aantallen beschikbaar zijn voor de handel. De deelnemende planten worden direct bij de entree geplaatst, zodat bezoekers hun stem kunnen uitbrengen op hun favoriete plant. Deze keuring vindt plaats op zowel de voorjaars- als de najaarsbeurs. Tijdens de voorjaarseditie was Helleborus 'Frostkiss Magico' van Kwekerij Verboom in Zevenhuizen overduidelijk favoriet. Deze plant doet zijn naam eer aan door de magisch mooie kleuren van de bloemen, de sprekende roze-witte bloemkleur en het prachtig gemarmerde blad dat de tuin jaarrond siert.Wil je ook een nieuwigheid inzenden? Kijk op de website van Plantarium|Groen-Direkt wat de mogelijkheden zijn.
Meer informatie:Website: www.plantariumgroendirekt.nlE-mail: info@plantariumgroendirekt.nl Telefoon: +31 (0)172 235029
Tip de redactie |
|