Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

MVL Metaal Techniek: maatwerkmachines die de kweker op het lijf zijn geschreven

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Emiel te Walvaart, dinsdag 28 november 2023
268 sec


Van spoorvolgende wagen via mobiele transportband naar speciale transportpallet

Het begon ooit met spoorvolgende wagens, maar ondertussen is het aanbod van mechanisatieproducten en speciale machines voor boomkwekers flink uitgebreid. Innovatie en de ontwikkeling en fabricage van unieke maatwerkmachines werpen hun vruchten af. MVL Metaal Techniek tekent voor deze wapenfeiten. De onderneming in Dodewaard ontwerpt en fabriceert elke machine met zorg, zodat kwekers de oplossing krijgen die hen op het lijf is geschreven. Ruben Velema duikt met ons in de wereld van bomenwagens, transportbanden, spuitsystemen en speciale transportpallets.

Het team van MVL Metaal Techniek met Ruben Velema (tweede van rechts)
Het team van MVL Metaal Techniek met Ruben Velema (tweede van rechts)

MVL Metaal Techniek bouwt en levert al geruime tijd machines en mechanisatie-oplossingen voor de boomkwekerij. Het begon meer dan tien jaar geleden met spoorvolgende wagens. 'De wagens zijn door het team van MVL Metaal Techniek zelf ontworpen en ontwikkeld, in eerste instantie voor de boomkwekerij. We hebben de wagen verder doorontwikkeld, zodat deze ook bij plantenkwekers en in kassen kan functioneren. We blijven niet stilstaan op dit gebied', aldus Ruben Velema, accountmanager/projectleider bij MVL Metaal Techniek.
De spoorvolgende wagens van MVL onderscheiden zich door een heel eigen, door het bedrijf zelf ontwikkelde techniek. 'De wagen is fuseegestuurd en verhoudt zich beter tot de draaikranswagen, omdat de onze stabieler blijft. Als de draaikranswagen in de bocht staat, draait de hele as onder een hoek van je wagen en wordt deze instabiel, vooral als hij zwaar beladen is. Onze fuseebesturing lijkt op die van een auto, zodat de wagen altijd in evenwicht blijft. De as draait dus niet; alleen de wielen sturen. Dit principe hebben we uitgedacht en kunnen we eigenlijk in elk type wagen gebruiken. We kunnen de wagens op maat leveren. De basis blijft hetzelfde; die passen we toe bij elke wagen. De opbouw kan telkens anders zijn. We kunnen de wagen verschalen, verhogen of de wielmaten veranderen, afhankelijk van de behoefte van de klant en de toepassing.'


Spoorvolgende wagens op een rijtje

Mobiele bufferband

Maar MVL doet veel meer op het gebied van intern transport. Zo worden er transportbanden gefabriceerd en verschillende machines ontwikkeld voor de boom- en plantenteelt, waardoor de kweker minder medewerkers nodig heeft en het aantal handelingen wordt gereduceerd. Velema: 'Waar anderen een vaste opstelling hebben in een hal, hebben wij een mobiele buffertransportband op wielen gemaakt voor kwekers. Zo kunnen ze de band op het veld bij de gewassen zetten. Hierdoor kan er veel sneller gewerkt worden, want de heftruck hoeft niet elke keer die afstand af te leggen van het veld naar de hal en vice versa. Door de inzet van de mobiele bufferband wordt het aantal uren van bijvoorbeeld een heftruck fors lager, waardoor er meer tijd vrijkomt om de productie te verhogen. Bovendien kun je zo de CO2-emissie terugbrengen, én de heftruck gaat langer mee doordat hij minder kilometers aflegt. De bufferband die we nu maken, is geschikt voor ongeveer vijftien verschillende potmaten. Elke potmaat kan in vier of vijf patronen gezet worden en je kunt er eindeloos toevoegen. Je kunt je eigen recept maken, zoals we dat noemen, en dat elke keer oproepen.'


Mobiele bufferbaan

Dealer

Verder kan MVL vaste opstellingen van transportbanden maken. 'Wij zijn dealer van Demtec, dat potmachines, trayvullers en transportbanden fabriceert. Die kunnen wij in een vaste opstelling of mobiel aanpassen. Zo kunnen we maatwerk leveren, van oppotmachines tot efficiënt transport naar het veld. We maken zelf geen oppotmachines, maar leveren en plaatsen ze en verzorgen de service. We gaan uit van de basismachine en maken die geschikt met verschillende opties, naar behoefte van de kweker. We bespreken het hele plaatje met de klant en organiseren dan alles bij de Demtec-fabriek', legt Velema uit.


Spuitsysteem doorontwikkeld

Een vrij recent paradepaardje van MVL Metaal Techniek is de bijzondere spuittrailer die vorig jaar is ontwikkeld en gebouwd. Deze is op maat en naar wens gemaakt voor de kwekerij van Arie Bouman in Wijk en Aalburg. Het is een complete aanhanger die aan een trekker gekoppeld kan worden. Op het frame is een draaikrans gemonteerd, waardoor de installatie zowel naar rechts als links kan draaien. Daarbovenop staat een tankunit met een inhoud van 1000 liter, waar de gewasbeschermingsmiddelen in gaan. Aan de tankunit is een hefinrichting gemonteerd met daaraan de sproeiarm bevestigd, die is opgedeeld in vier secties. De sproeiarm heeft een totale lengte van 18,85 meter. Het unieke van de spuittrailer is dat hij maar aan één kant sproeit. De gebruiker kan zowel links als rechts van de wagen spuiten, maar niet aan beide zijden tegelijk.


Spuitmachine op heftruck
MVL heeft ondertussen niet stilgezeten met deze innovatie. Velema: 'We zijn bezig om het spuitsysteem door te ontwikkelen. De eerste versie was op maat gemaakt om achter een trekker te koppelen; nu zijn we op aanvraag van verschillende kwekers bezig met een spuitsysteem voor de heftruck. Het is zaak om de heftruck uit te rusten met bepaalde opties zodat wij er een spuit op kunnen bouwen. In het seizoen zet de kweker de spuit op de lepels van de heftruck en sluit die aan om gewasbescherming te kunnen gebruiken. Buiten het seizoen haalt hij de spuit eraf; dan heeft hij gewoon weer een heftruck. Dit is een groot voordeel van deze variant van de spuit.'

'We putten telkens uit voorgaande projecten. Een machine die voor een bepaalde klant gemaakt wordt, is geen serieproduct, maar een op zichzelf staand product'

Er zijn volgens Velema ook standaardproducten op spuitgebied in de markt, maar MVL kiest altijd voor maatwerk. 'Iedere klant heeft zijn eigen wensen. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een vraag van een kweker met negen locaties, die de spuit op elke locatie wil kunnen gebruiken. Op elke plaats is zijn veld weer anders, dus moet de indeling van de spuit ook telkens anders zijn. Wij maken de spuitarmen op zo'n manier dat de machine kan rijden met alle delen uitgevouwen. Door het in- of uitvouwen van een of meerdere delen is deze arm in te stellen op de breedte van het veld. Ook kunnen er secties aan- en uitgezet worden, zodat je nooit teveel gewasbeschermingsmiddelen spuit.'

Innovatieve transportpallet

Een ander interessant project dat zich in de proeffase bevindt, is een speciale transportpallet die op een Iveco-busje kan worden gebruikt. 'Veel kwekers leggen hun bomen los op de auto en knopen ze vast. Voor een kweker met een wagenpark van veertien busjes hebben wij een pallet met deuren ontwikkeld die met een twist-locksysteem werken, zoals bij vrachtwagens met containers. De pallet wordt op het veld geladen met een bestelling, zodat deze op het busje kan worden gezet zodra het met een lege pallet arriveert. De lege pallet eraf, de volle erop. Zo kan het voertuig veel sneller meerdere rondes maken, en door de deurtjes is er veel minder knoop- en afnetwerk nodig.'
De volgende stap is de uitbreiding van de pallet met een kraan. 'Als er grotere bomen van 100 tot 150 kilo vervoerd moeten worden, is het voor de chauffeur van de bus te zwaar om de lading te lossen. We gaan de pallet verder ontwikkelen met een mobiele kraan, zodat de bomen met die kraan naast de auto kunnen worden gezet. Het wordt steeds belangrijker dat je je personeel niet overbelast met tillen en dergelijke', meent Velema.
Zo blijft MVL Metaal Techniek innoveren, wat ook de missie is van het bedrijf in Dodewaard. 'We putten telkens weer uit voorgaande projecten. Een machine die voor een bepaalde klant gemaakt wordt, is geen serieproduct, maar een op zichzelf staand product. We beginnen ergens, en de volgende wordt altijd anders.'


CC-reparatietafel
MVL Metaal Techniek zit dus niet stil, en volgens Velema kan de kweker ook geen pas op de plaats maken. 'Die heeft steeds vaker te kampen met personeelstekort. Zo heeft een kweker onlangs het oppotten efficiënter gemaakt met een slimme inzet van karren en een heftruck met potvorken, om te kunnen anticiperen op schaarste aan arbeidskrachten. Hierdoor kan deze kweker met drie medewerkers minder hetzelfde of zelfs meer werk verzetten. Als je de kosten van drie krachten per jaar afzet tegen de investering in de machine, zie je dat de terugverdientijd kort is. Wij kijken altijd eerst naar de reden van de aanschaf van een machine, naar wat de machine de klant uiteindelijk oplevert en of de investering terug te verdienen is.'

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
ISU Summer Days van 11-15 augustus 2024 in Angers, Frankrijk
zondag 11 augustus 2024
t/m woensdag 14 augustus 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Innovatiedag Opheusden
woensdag 4 september 2024
Innovatiedag Horst a/d Maas
donderdag 5 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER