Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Concepten en labels in het tuincentrum: aantrekkelijke presentatie of warboel van indrukken?

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hanneke Tax, donderdag 2 juni 2022
343 sec


'Wij willen dat klanten intuïtief kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn'

Met een concept lever je een plantsoort of plantgroep inclusief attractief presentatiemateriaal aan het tuincentrum, met als doel de verkoop te stimuleren. Een fraai label, misschien met inbegrip van een tafel of bak, een display en prints om een aantrekkelijk beeld te creëren. Maar hoe doen die concepten het eigenlijk op de winkelvloer?

Bas Dijkstra (links) en Lukas Uljee
Bas Dijkstra (links) en Lukas Uljee

Om die vraag te beantwoorden, bezochten we Intratuin in Barneveld, een groot tuincentrum met alle ruimte voor productpresentatie en het opstellen van concepttafels. Bij aankomst zien we dat er flink wordt geklust aan een nieuwe look voor de entree. Het is fris en zonnig voorjaarsweer en er hangt een optimistische sfeer in het tuincentrum. We worden hartelijk ontvangen door eigenaar/adviseur Ton Uljee, die ons samen met directeur Lukas Uljee (zoon van Ton) voorgaat naar de buitenkas. Ze roepen ook afdelingsmanager Bas Dijkstra erbij: 'Vraag het even aan Bas; hij is degene die er verstand van heeft.'

Aantrekkelijk en overzichtelijk

Voor het oog van de onbevangen bezoeker ziet de presentatie van planten in de buitenkas er aantrekkelijk en overzichtelijk uit. In de fraaie foliekas krijg je bovendien het gevoel buiten te zijn, terwijl de atmosfeer comfortabel aanvoelt, zo in het vroege voorjaar. Een vraag die ons bezighoudt, is hoe deze plantenzee op je overkomt als je als klant op zoek bent naar bijvoorbeeld planten voor je border, iets moois voor op je balkon of een cadeau voor je schoonmoeder die graag meer vlinders in de tuin wil. Ton Uljee: 'We hebben inderdaad concepttafels en labels waarop vlindervriendelijke planten worden gepresenteerd, maar die staan niet per se allemaal bij elkaar. De belangrijkste vraag voor ons als retailer is: hoe deel je de winkel zo in dat klanten goed door de winkel kunnen navigeren? Delen we in op basis van de gewenste standplaats, zoals zon of schaduw, van aantrekkelijkheid voor insecten, kijken we vooral naar gebruikswaarde of visualiteit? Wij letten vooral op de visualiteit, maar natuurlijk speelt de gebruikswaarde daarbij ook een grote rol.'


'Zo'n concept dient het belang van de kweker, maar niet per se van de retailer'

Plantgroepen met diverse labels in de buitenkas
Plantgroepen met diverse labels in de buitenkas
Hij vervolgt: 'Soms staan concepten en labels een indeling die voor ons goed werkt in de weg. Elke kweker en elk concept heeft weer een andere presentatie en een ander soort label. Dat levert voor ons een puzzel op, die we niet altijd naar tevredenheid kunnen leggen. Al die verschillende labels laten soms een warboel aan beelden zien. Een kweker heeft vaak een homogeen aanbod van gelijke planten met identieke labels, die mooi en strak op een tafel gepresenteerd kunnen worden. Daarmee onderscheiden die planten zich van de rest, die er dan wat rommelig bij staat met weer andere labels. Zo'n concept dient dan het belang van de kweker, maar niet per se van de retailer.'

Labels die passen bij uitstraling van plant

Lukas Uljee vult zijn vader aan: 'Voor klanten die ergens naar op zoek zijn, is visualiteit belangrijk. Dat speelt in het voorjaar het meest, omdat alles er dan fris en groen bij staat. Mensen moeten het liefst intuïtief kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Wij zien graag dat het label ondersteunend is voor de visualiteit van de plant en waar nodig informatie geeft over de groei en bloei, die nog niet zichtbaar zijn: wat voor bloemen komen erin, welke kleur? Maar soms kun je door de labels de plant niet meer goed zien. Waar ik persoonlijk niet van hou, is als planten worden verpakt in een pot en met label en prints in onnatuurlijke kleuren. Die overschreeuwen de visualiteit van de plant.'


De Happydendron naast Rhododendrons, met een ander label
Intratuin verkoopt ook veel planten onder private label, dus met een Intratuin-etiket. Lukas Uljee is daar positief over: 'Het geeft meer eenduidigheid in de etiketten en dat vind ik een voordeel.' Al blijkt al rondlopend dat de Intratuin-labels de plank ook weleens mis slaan, door bijvoorbeeld de informatie niet duidelijk te tonen of door met een groot etiket het zicht op de plant weg te nemen. We komen langs een vlak met verschillende Rhododendron. Lukas Uljee: 'Concepten met hippe namen zoals Happydendron, daar moet je van houden. Het heeft niet mijn voorkeur.' Afdelingsmanager Dijkstra knikt instemmend. 'Maar wat ik wel weer kan waarderen, is een concept met humor, zeker als het ook nog iets toepasselijks heeft. Bijvoorbeeld Hydrangea 'Music Collection', waarbij de kleur van de bloemen op een leuke manier is gekoppeld aan een muziekstijl. Wij hebben bijvoorbeeld Hortensia 'Deep Purple.' Dijkstra vervolgt: 'Een goed concept werkt zeker. Neem bijvoorbeeld een plant met een strakke uitstraling die past in een strak vormgegeven tuin; een chic label werkt dan goed. De uitstraling komt overeen met het product en met wat de consument ervan verwacht. Bij een inheemse plant of een plant met een lager prijspeil passen geen glimmende materialen en felle kleuren. Het moet er dan natuurlijker uitzien.'

Concept moet kloppen

Ton Uljee heeft nog wel een boodschap voor kwekers: 'Kwekers mogen er soms wat meer bij stilstaan wat we kunnen doen als de concepttafel goed verkoopt en ze niet in hetzelfde tempo kunnen naleveren. Wij vinden dat je op een concepttafel niet zomaar planten van een andere leverancier erbij kunt zetten, maar als de tafel halfleeg is, moeten we wel een oplossing vinden. Dat sommige winkeliers er een aantal goedkopere plantjes van dezelfde soort naast zetten, roepen ze dan over zichzelf af.' Dijkstra vult aan: 'Een Acer die mooi is gepresenteerd met een prachtig label, daar zet ik geen "gewone" Acer naast in hetzelfde vlak. Het moet er wel verzorgd uit blijven zien.'


Tafel met wilde en inheemse planten
Tafel met wilde en inheemse planten
Volgens Ton Uljee komt het ook wel voor dat de claims bij een concept niet consistent zijn: 'Je kunt een tafel hebben met het label 'bijenplant', terwijl de betreffende planten in werkelijkheid niet de grootste bijenkampioen zijn. Of bijvoorbeeld planten die worden gepresenteerd als bijdrage aan meer biodiversiteit. Niet alle kwekers houden er voldoende rekening mee dat de boodschap van een plantlijn moet overeenstemmen met de uitstraling van de verpakking. We zien bovendien de tendens dat meer mensen een voorkeur krijgen voor biologisch gekweekte en duurzame planten. Ze stellen daarbij voorwaarden aan ons als retailer. De consument gaat soms nog een stap verder dan de regelgeving, ook wel vanuit het sentiment dat alles wat niet biologisch is, slecht is. En dus worden we erop afgerekend als blijkt dat er een residu van beschermingsmiddelen op de blaadjes zit. Een groeiende groep klanten heeft liever planten die van nature sterk zijn in plaats van planten die door veredeling sterk zijn gemaakt of met hulp van beschermingsmiddelen opgekweekt. Veel kwekerijen lijken intussen te blijven focussen op het ontwikkelen van cultivars.'

Verkoopargumenten én informatie op labels

Etiketten zijn bedoeld om planten attractiever te maken, maar mogen wat Lukas Uljee betreft ook duidelijke informatie bevatten: 'Veel klanten hebben behoefte aan extra informatie, want ze weten niet goed hoe ze de planten na aankoop moeten behandelen: heb ik speciale aarde nodig, kan deze plant ook in een pot? Niet alle labels geven duidelijke informatie over dat soort zaken. Als op een label staat: 'planten in humeuze grond', weet de klant dan wat het betekent? Daar valt nog wel wat te winnen. In een groot tuincentrum kun je niet elke klant persoonlijk te woord staan en van advies voorzien, dus is het fijn als het label wat meer duidelijkheid geeft.'


Bas Dijkstra
Bas Dijkstra
We komen langs een opstelling van bijzonder compacte Azalea-planten. De labels zijn niet erg opvallend en zelfs niet in het Nederlands. Hier is het blijkbaar de plant zelf die voor de presentatie zorgt en niet een concept. Toch heeft deze Azalea japonica 'Lago Maggiore' meerwaarde in de winkel, vertelt Dijkstra: 'Deze Azalea heb ik zelf in Italië ingekocht. Ik ken geen enkele kweker die ze zo mooi compact krijgt. Het voordeel van opkweken in Italië is dat je vanwege het warmere klimaat grotere exemplaren kunt opkweken voor dezelfde prijs, omdat ze daar sneller groeien. Ik ga persoonlijk naar de kweker toe, zodat ik de productie met eigen ogen kan zien. Dan weet ik ook zeker dat het een potgekweekte plant is en niet één die later in een pot is gezet.'

'Je ziet bij consumenten toenemende aandacht voor verantwoorde teelt en inheemse vaste planten. De zoektocht naar steeds weer nieuwe cultivars mag daarom wel wat minder ongebreideld zijn'

Nieuw, nieuw, nieuw ...

Boom- en vasteplantenkwekers zijn altijd op zoek naar nieuwe cultivars van siergewassen. Deze voortdurende zoektocht naar nieuwe varianten betekent voor Ton Uljee niet altijd een vooruitgang. 'Cultivars kunnen zeker toegevoegde waarde hebben. Als een nieuwe variant Hydrangea er aantrekkelijker uitziet, wordt die beter verkocht. Ook als het de meeste klanten ontgaat wat er precies mooier of beter is aan die nieuwe variant; het gaat meer op het gevoel. Het kan natuurlijk ook zijn dat een nieuwe variant niet visueel aantrekkelijker is, maar bijvoorbeeld beter bestand tegen extreme omstandigheden. Dat is moeilijker over te brengen, hoewel het eigenlijk interessanter is. Daarbij rijst de vraag of zo'n nieuwe soort dan meerwaarde heeft in de winkel. Daar komt nog bij dat de winkelruimte, zelfs bij Intratuin Barneveld, niet oneindig is. We kunnen niet almaar nieuwe soorten toevoegen zonder af en toe afscheid te nemen van andere.'


Bij die focus op nieuwe cultivars vraagt Uljee zich ook af in hoeverre kwekers kijken naar de behoeften van de eindklant, in dit geval de consument: 'Klanten hebben in elk geval niet bewust behoefte aan steeds weer nieuwe varianten met een andere kleur of iets mooiere bladeren. Je ziet eerder een toenemende aandacht voor verantwoorde teelt en inheemse vaste planten. Vanuit ons perspectief als retailer mag de zoektocht naar steeds weer nieuwe cultivars daarom wel wat minder ongebreideld zijn. En de zoektocht naar verantwoorde teelt wat meer. Met nieuwe inheemse vaste planten kun je ook een verdienmodel opbouwen.'

Fruitplanten met een effectieve presentatie
Fruitplanten met een effectieve presentatie
Tot slot lopen we nog even door de buitenkas en komen langs tafels met 'wilde en inheemse planten', met op de rand afbeeldingen van vlinders en bijen. Deze presentatie van Cruydt-Hoeck wordt positief gewaardeerd omdat het een eenduidige productgroep met een overzichtelijke presentatie is, met duidelijke labels die passen bij de boodschap van het product. Even later komen we langs een presentatiestand met fruitbomen. Ook hierover zijn zowel de Uljees als Dijkstra te spreken. Ton Uljee: 'Deze presentatie ziet er goed uit. Hiermee is dit ook mogelijk, omdat het een productgroep is die je goed op deze manier kunt neerzetten. Een positief voorbeeld van hoe je met een concept kunt omgaan, met de complete presentatie erbij.'

LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER