Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'Het gaat erom wat boomkwekers morgen nodig hebben'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, vrijdag 4 maart 2022
239 sec


'Totaal onbelangrijk', weet ceo Jeroen Fase van Telermaat te melden over de recente overname van de aandelen van Telermaat door zijn persoontje en het terugtreden van iemand uit de directie: 'Klanten vinden dat totaal niet boeiend; die willen gewoon goed geholpen worden. Daar is ook de eis bijgekomen dat een leverancier werkt aan zijn MVO beleid.'

Jeroen Fase poseert in de opslagloods in Boskoop.
Jeroen Fase poseert in de opslagloods in Boskoop.

Fase: 'Die overname van aandelen is in de sector dan ook bijna niet opgemerkt. Ik heb op jullie verzoek een persbericht gemaakt voor Boom-in-Business, maar verder is het niet opgepakt. Prima vind ik dat; dat scheelt alleen maar gerommel en ge-OH. Wat ik belangrijk vind, is praten over onze visie op de toekomst en de rol van bedrijven als Telermaat daarin.'
Telermaat is groot in de sector op een aantal gebieden. Allereerst natuurlijk gewasbescherming, en als tweede tak van sport plantpotten. De nieuwe algemeen directeur verwacht dat er de komende jaren op beide terreinen veel gaat veranderen. De trendontwikkeling is natuurlijk het duidelijkst op het gebied van gewasbescherming. Die markt verandert op dit moment al in een hoog tempo en dat zal alleen maar sneller gaan. Fase: 'Het totale volume zal afnemen en er komt een verschuiving richting plantversterkers en biocides. Daarom is het goed dat wij jaren geleden al een productspecialist op dat gebied in dienst hebben genomen: Bram van Hal. Hij heeft zich helemaal gericht op die alternatieve manier van beschermen en bestrijden en dat werpt zijn vruchten af. Wij zien dat bijvoorbeeld in de omzet van onze Soiltech-producten. Die is enorm toegenomen. Ook daarin zie je trouwens verschuivingen. Soiltech was vroeger vooral bekend vanwege de compostthee, maar dat product bleek te complex door een combinatie van houdbaarheid, gekoeld bewaren enzovoort. We scoren nu goed met de shuttles van Soiltech. Dat zijn producten die naast sporenelementen ook een cocktail van bacteriƫn en schimmels bevatten en makkelijk toepasbaar zijn door kwekers. Telermaat is daarnaast ook actief in Holland Fyto. Dat is een inkoopcoƶperatie op het gebied van gewasbescherming, waarvan de leden eigenaar zijn. Ook binnen die club zien we dat biocides en plantversterkers steeds belangrijk worden. Holland Fyto heeft sinds kort een groene werkgroep, die zich met dat soort middelen bezighoudt. We zien daarbij dat jonge boomkwekers daarin al veel verder zijn dan de oude garde. Die jonge gasten hebben een heel andere kijk op het toepassen van gewasbeschermingsmiddelen. Daarom verwacht ik ook dat de ontwikkelingen op dit gebied snel zullen gaan. Waarbij natuurlijk altijd geldt dat dit staat of valt met de beschikbaarheid van alternatieven.'


Een wereld zonder gewasbescherming ziet de directeur voorlopig niet opdoemen

Een wereld zonder gewasbescherming ziet de directeur voorlopig dan ook niet opdoemen, maar over het algemeen geldt dat er minder middelen beschikbaar zullen komen. Het is overigens niet altijd de overheid of de industrie die besluit om afscheid te nemen van een middel. 'Steeds vaker is het de klant, bijvoorbeeld een grote retailer, die eenzijdig besluit dat bepaalde middelen niet meer mogen worden gebruikt.'

Maatwerk

Die laatste opmerking van Fase brengt het gesprek als vanzelf op de applicatie Maatwerk, die Telermaat sinds een aantal jaren op de markt brengt. Maatwerk heeft als voordelen dat klanten een uitgebreide registratie kunnen bijhouden van hun gewasbescherming en daarmee kunnen voldoen aan de eisen van certificeerders. Fase: 'Dat werkt goed. Voor veel kwekers is het een prima systeem om mee te werken, vooral omdat je allerlei extra mogelijkheden hebt, zoals het delen van bespuitingen op areaalniveau met je adviseurs. Tegelijk zien we dat Maatwerk voor veel kwekers te uitgebreid is. Daarom bekijken we of we een tweede versie van Maatwerk op de markt kunnen brengen, waarvoor klanten alleen een kleine onkostenvergoeding hoeven te betalen en waar alleen the basics in zitten - een soort Maatwerk light. Dat pakket is dan wel exclusief voor onze klanten. Telermaat wil hoe dan ook een rol spelen bij het verbeteren van registraties; als dat betekent dat we daarvoor een nieuwe versie van Maatwerk moeten ontwikkelen, dan is dat maar zo.


'Het product lijkt nog het meest op de bekende Jiffy-potjes, alleen worden die van veen gemaakt en Fertil van houtpulp'

Plastic

Telermaat is groot in potten. Directeur Fase schat dat de jaarlijkse omzet in potten zo'n 5 tot 6 miljoen euro bedraagt. Hij voorziet dat er ook in de markt veel gaat veranderen, vooral onder invloed van de huidige trend naar duurzaamheid. Er zijn inmiddels tal van alternatieven op de markt voor de aloude plastic pot, maar de markt lijkt deze potten nog niet massaal te omarmen.
Fase: 'Ik ken het precieze aantal niet, maar de Nederlandse tuinbouw gebruikt jaarlijks honderden miljoenen plastic potten. Stel je nu eens voor dat 80 procent gerecycled wordt. Ook dat weet ik niet precies, maar ik heb het vermoeden dat dit percentage te optimistisch is. Realiseer je dan eens hoeveel potten er uit de keten verdwijnen, en waarom het veel beter zou zijn om op zoek te gaan naar alternatieven en potten die bio-compostable zijn. En die potten zijn er gewoon. Kwekers hebben alleen nog wat koudwatervrees en ze vinden die potten ook vaak te duur. Ik sprak daar pas geleden over met iemand van retailer Jumbo. Die vond dat prijsargument totaal onzinnig. Misschien zijn die potten wel twee keer zo duur, maar dan gaat het nog steeds om centen per plant. Telermaat is distributeur van het Franse Fertil. Dat bedrijf maakt een prima pot, waarin je twaalf maanden kunt kweken. Het lijkt nog het meest op de bekende Jiffy-potjes. Het verschil is dat Jiffy-potjes van veen worden gemaakt en Fertil van houtpulp.'


Personeel

Ook op het gebied van personeel doet de jonge directeur het duidelijk anders dan gemiddeld. 'Wij hebben recent iemand aangenomen die mij gaat ondersteunen op het gebied van hrm. Het idee is dat dat zij gesprekken gaat voeren met medewerkers over hun persoonlijke ambities. De verslagen daarvan komen niet in het personeelsdossier, maar gaan alleen naar de betreffende medewerkers. Alleen als daar heel concrete vragen of aanbevelingen voor de directie uit komen, krijg ik daar als directeur een seintje van. Verder is het vooral de bedoeling van dat soort gesprekken om mensen te stimuleren zichzelf te ontwikkelen. Natuurlijk is het mijn doel om mensen zo gelukkig mogelijk te maken in hun werk bij Telermaat en de uitval van personeel zo laag mogelijk te houden. Als bedrijf zijn wij erbij gebaat dat onze organisatie zo plat mogelijk is en dat mensen optimaal de vrijheid krijgen om beslissingen te nemen. Wij willen geen bedrijf zijn waar de directie alles beslist voor de medewerkers. Dat is niet meer van deze tijd.'


'Ik ben wel eigenwijs, maar niet koppig'

Scrum

In het verlengde van het bovenstaande ligt de manier waarop Fase veranderingsprocessen in het bedrijf wil vormgeven. 'Mijn idee is dat idee en uitvoering van a tot z binnen de organisatie moeten liggen. Als er een idee is om dingen anders te doen, willen wij kleine werkgroepen vormen die dat idee in een week of zes moeten uitwerken. Daar komt dan een bepaalde oplossing uit, waarover de directie natuurlijk moet beslissen. Het is niet meer van deze tijd dat ik al die zaken alleen moet organiseren. Als organisatie ben je veel wendbaarder als je die verantwoordelijkheid op de werkvloer legt. Ik ben wel eigenwijs, maar niet koppig.'


LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER