Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Horticontact werkt hard aan veilig fysiek event

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Marielle Schonewille (Horticontact), zaterdag 15 januari 2022
219 sec


Inmiddels is het al bijna twee jaar gelden dat Horticontact live plaatsvond binnen de muren van de Easyfairs-evenementenhal in Gorinchem. Dat was in februari 2020. De eerste tekenen van corona waren al zichtbaar; er waren besmettingen in China en ook uit Italië kwamen er meldingen.


Op de beurs zelf was er nog niets aan de hand, al werden de eerste voorzichtige voorzorgsmaatregelen al genomen. Er werd nog sceptisch gegniffeld over de desinfectiegel die aanwezig was op de toiletten, maar verder was het als vanouds. Het was een mooie editie met een groot aanbod aan exposanten, verbonden aan alle aspecten van de glastuinbouw. Deze editie was ook de eerste stap in het meerjarenplan van Horticontact om, naast een bekende relatiebeurs, steeds meer een kennis- en belevingsbeurs te worden.

Next Level

Een van de zaken die daarbij hoorden, was de opening van de nieuwe beursvloer op de eerste verdieping met de naam Next Level. Deze nieuwe beursvloer is bereikbaar via een eveneens nieuwe en imposante roltrap, die vanaf het midden van de beursvloer naar boven gaat. De nieuwe beursvloer is hypermodern en voorzien van vele technische snufjes; ook vind je daar een grote congreszaal met een enorm scherm en hoogstaande technische mogelijkheden. Gasten kunnen ontvangen worden in een prachtig vormgegeven foyer. Deze kan overigens ook ingezet worden voor bijeenkomsten en feestelijkheden.


Op Next Level kon je enkele nieuwe beursonderdelen vinden. Zo was er het themagebied Internet of Things, het starterspaviljoen, de innovatie-wall en bedrijven gespecialiseerd in cannabis, maar vooral het themagebied KAS2030 sprong in het oog. In samenwerking met Wageningen U&R Businessunit Glastuinbouw vertelden verschillende sprekers over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van onder andere energie, waterbeheersing en klimaat. Op het podium namen verschillende gasten plaats; Maurice Wubben fungeerde als moderator van de live gesprekken. Deze gesprekken kwamen later als podcasts beschikbaar. Een sterrenkok maakte ondertussen lekkere hapjes. Paprika Tasty Radio zorgde voor de muzikale omlijsting en zond live uit op de radio, zodat de luisteraars in de kassen ook konden meegenieten.

Themapleinen en kennistheaters

Ook op de benedenverdieping waren er verschillende themapleinen en kennistheaters. Het Soft fruit-theater werd goed bezocht. De diverse sprekers deelden hun kennis over onderwerpen als (big) data, algoritmes, biologische bestrijding, waterbehandeling, smart drones, Crispr-Cas, zonthermie-oplossingen etc.


In de weken na de beurs ging het plotseling heel hard met de verspreiding van corona in Nederland.
Dit had veel impact op de bewoners, maar zeker ook op de tuinbouwsector. We zijn een exportland en leveren groente, fruit en bloemen over de hele wereld. Met het sluiten van de landsgrenzen kwamen veel telers en kwekers voor grote uitdagingen te staan.


Nieuwe initiatieven

In het kader van saamhorigheid ontstonden er vele initiatieven. Ook Horticontact heeft een aantal van deze initiatieven omarmd, waaronder de Flowerboost-challenge.
Een ander hoogtepunt is de Dag van de Tuinbouw. Dit initiatief van Holland Hortimedia en Kas Magazine werd ondersteund door Horticontact. Tientallen bedrijven namen deel aan een live radiomarathon op Paprika Tasty Radio, waarmee nadrukkelijk verbinding werd gezocht. Dit jaar kwam hier een mooi vervolg op. In september werd een groot diner georganiseerd in de congreszaal op Next Level en vond er een toptafelgesprek plaats met bedrijven uit de sector onder leiding van Dennis Weening (onder andere van Expeditie Robinson), over onderwerpen als circulariteit, autonomie, daglichtloos telen, energie, innovatie en mensenwerk. De muzikale omlijsting werd verzorgd door Tim Akkerman (ex-Direct), DJ Mark van Dale (Marc Pols) en DJ Marcello (Marcel Bakker).


Ook mochten wij afgelopen jaar weer de Innovatie-award uitreiken. Tijdens de beurs in 2020 werd de award gewonnen door Signify. Nu werd de winnaar van 2021 bekendgemaakt tijdens een digitale live-uitzending. Het Green Switch-proces van het bedrijf Van Iperen was de winnende inzending; Marc van Oers en Eric Watzeels mochten de glazen bokaal in ontvangst nemen.

Horticontact 2022

Ook tijdens de komende editie zal de Innovatie-award worden uitgereikt. Deelnemende exposanten kunnen hun nieuwste innovaties insturen. Deze zullen door een vakkundige jury beoordeeld worden. De ingezonden innovaties krijgen een prominente plaats op Next Level, waar ze door iedereen te bewonderen zijn. De winnaar van de Innovatie-award zal tijdens de beurs bekend worden gemaakt.


Op dit moment wordt er volop gewerkt aan de nieuwe editie van Horticontact door het bijna geheel nieuwe team. De nieuwe accountmanagers, Arja Wolters en Marc Scherpen, zijn volop in gesprek met bedrijven uit de sector, de nieuwe marketeers Femke Stulp en Yannick Hulst zorgen voor alle communicatie, signing en kennistheaters, head of content Kevin Smits draagt zorg voor de inhoudelijke contentprogramma's en daarnaast zijn er natuurlijk de bekende gezichten van Lucas van 't Hof en ondergetekende als leidinggevenden van de beurs.
Op het moment van schrijven zijn er al 325 exposanten ingeschreven en dat aantal zal de komende weken nog toenemen. De beursvloer zal gevuld zijn met mooie bedrijven, die na lange tijd eindelijk weer in deze setting in contact kunnen komen met telers en kwekers uit de sector.


Ook aan het inhoudelijke programma wordt nog volop gewerkt. Er zullen weer verschillende themagebieden zijn over uiteenlopende belangrijke onderwerpen in de sector.
Een van die onderwerpen is het thema arbeid/scholing en huisvesting. In samenwerking met Jacco van Kas Magazine zullen er scholen worden uitgenodigd. Dit zijn zowel scholen met de richting tuinbouw als scholen die een technische opleiding aanbieden of gericht zijn op softwareoplossingen.
Tijdens een speciale route maken de studenten kennis met toonaangevende bedrijven die op de beurs staan (en deelnemen aan de speciale uitgave van Kas Magazine) tijdens korte pitches. Deze route zal eindigen in de Lounge, waar ook nog een mooi programma klaarstaat en doorgepraat kan worden onder het genot van een hapje en drankje.
Veel bedrijven zijn specifiek op zoek naar studenten voor het ontwerpen van nieuwe technologieën of softwareoplossingen. Wellicht kan er tijdens beurs een stageplaats geregeld worden of zelfs een baan gevonden worden.


Ook nieuw dit jaar is De Lounge, een themagebied op de beurs waar veel gebeurt. Denk aan goede kennissessies, sprekers over allerlei onderwerpen, een netwerkplek, live muziek, live cooking en nog veel meer.

Voorafgaand aan beurs zullen verschillende congressen gehouden worden. Eén thema is: 'Slim en rendabel naar emissieneutrale plantaardige en dierlijke productie'. Hiervoor wordt een sectoroverschrijdend programma opgesteld. Ook thema's als gewasgezondheid, energie, robotisering, plant empowerment en arbeid zullen uitgebreid aan bod komen.
Voor het exacte programma is het goed om de website te raadplegen.


Tijdens de beurs wordt uiteraard ook voor de inwendige mens gezorgd. Op de twee grote foodcourts zullen dan ook lekkere gerechten te vinden zijn en bij de verschillende horecapunten kan een bijbehorend drankje afgehaald worden.

Wij nodigen alle telers en kwekers en de nieuwe generatie uit om de beurs te bezoeken en te komen genieten van alle kennis, kunde en gezelligheid.



Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER