Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'Je kunt niet meer om verduurzamen heen, maar het moet wel efficiënt gebeuren'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, donderdag 1 juli 2021
211 sec


MPS wil klanten totaalinzicht, gebruikersgemak en samenwerking bieden

Daan de Vries is sinds december 2020 directeur van MPS, in de sierteeltsector een bekende stichting voor duurzame productie en inkoop. Hij zet de koers voort die MPS al was ingeslagen: meer gemak en meer inzicht voor de gebruikers.

Daan de Vries
Daan de Vries

Bomen en bossen trokken De Vries al op jonge leeftijd aan. Daarom trok hij aan het einde van zijn studies werktuigbouwkunde en bedrijfskunde naar Colombia om vrijwilligerswerk te doen in het regenwoud. Terug in Nederland werd De Vries al snel actief in het verduurzamen van internationale landbouwketens, uiteindelijk als directielid bij UTZ, het keurmerk voor verantwoord geproduceerde koffie, cacao en thee, dat in 2018 fuseerde met Rainforest Alliance.

Faciliterende rol

Dit vakblad vraagt De Vries wat de rol is van een organisatie als MPS. 'MPS maakt duurzaamheidsprestaties transparant. Transparantie helpt om verduurzaming te versnellen. Het leert mensen hoe zij in de praktijk duurzamer kunnen worden en creëert erkenning in de markt', verklaart hij.


Voor de internationale sierteelt zijn er door natuurlijke concurrentie inmiddels behoorlijk wat duurzaamheidskeurmerken en -labels op de markt. Sommige boomkwekers vinden het lastig kiezen; anderen twijfelen nog aan de meerwaarde van een keurmerk, bijvoorbeeld als ze dat voornamelijk als marketingtool beschouwen. MPS profileert zich niet actief ten opzichte van consumenten, al kan een kweker natuurlijk wel het MPS-vignet op een kaartje of label laten drukken. Toch heeft MPS al geruime tijd een sterke naam onder alle belanghebbende marktpartijen.

'Transparantie kan een steun in de rug betekenen voor kwekers'

Borging van kwaliteit

Ondanks deze marketingwaarde vindt De Vries dat de waarde van het MPS-keurmerk - en van keurmerken in het algemeen - ligt in de garantie dat een kweker actief bezig is op het gebied van duurzaamheid en dat dit door een onafhankelijke organisatie wordt gecontroleerd. Met andere woorden: dat elke kweker zijn eigen unieke verhaal aan de klant vertelt en dat een keurmerk - bijvoorbeeld van MPS - op transparante wijze laat zien dat dit verhaal klopt. 'Het aantal keurmerken staat hier los van. Wat mij betreft moeten we naar efficiency streven, maar één keurmerk is in een internationale markt niet haalbaar. Bovendien heb ik weleens zo'n situatie meegemaakt en toen klaagde men over een monopolie. Een keurmerk werkt eigenlijk als een soort diploma dat periodiek vernieuwd wordt; het gaat zowel om het leerproces als om de erkenning. Bij de een is het eerste belangrijker, bij de ander het tweede.'


Het MPS-ABC-certificeringsschema is dit jaar vernieuwd, om te voldoen aan de eisen van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI), een breed duurzaamheidsplatform in de sierteelt. Verder is de bijbehorende registratieomgeving vernieuwd; in deze gebruiksvriendelijke omgeving kunnen kwekers hun registratie nog eenvoudiger bijhouden. Uniek aan de MPS-ABC-systematiek is dat kwekers vergelijkingsmateriaal hebben: ze zien de gemiddelden van de data van een groep kwekers met een soortgelijke teelt die onder soortgelijke omstandigheden telen. Op deze manier kunnen kwekers zien op welk gebied ze nog kunnen verbeteren.

Samenwerking en digitalisering

Het nut van een keurmerk wordt door kwekers hoger beoordeeld wanneer er zo min mogelijk 'gedoe' aan te pas komt. 'We proberen de administratie zo efficiënt mogelijk te maken, want kwekers hebben het al druk genoeg. Voor een deel is de regelgeving omtrent onze certificering afkomstig van bredere platforms zoals FSI. Daarmee zal blijvend gewerkt moeten worden, maar ons speerpunt blijft om de zaken zo simpel mogelijk te maken en te houden voor de kwekers.'


Onder gebruikersgemak verstaat De Vries overigens ook toekomstige mogelijkheden voor samenwerking tussen ketenpartijen. Zo is het MPS-GAP-schema gebenchmarkt met GLOBALG.A.P. In het geval van MPS-SQ en GRASP wordt de efficiency bereikt door gecombineerde audits. 'Iedereen accepteert vandaag de dag dat de financiële administratie bijgehouden moet worden, maar er is een grens aan het aantal keurmerken en administratieve handelingen. Niemand ziet graag te veel overlap. Kwekers moeten efficiënt kunnen kiezen. Het faciliteren van verduurzaming zou ermee geholpen zijn als keurmerken zien en erkennen op welke punten de nuanceverschillen te klein zijn geworden.'

'Uiteindelijk wil de maatschappij duurzamer worden; daar kunnen kwekers een rol in spelen'

MPS wil de efficiëntie en het gebruikersgemak de komende jaren verder vergroten en meer inzicht bieden in de bedrijfsvoering op duurzaamheidsgebied. 'Enkele ontwikkelpunten voor de toekomst zijn digitalisering en data-uitwisseling', legt De Vries uit. 'Sommige bedrijven werken met een systeem vanwaaruit ze de totaalcijfers over water- en energieverbruik in ons systeem kunnen registreren. In de toekomst moet er een koppeling komen tussen ons systeem en andere systemen, omdat je meer inzicht krijgt en beter kunt sturen naarmate je preciezer kunt registreren.'

Omdat MPS veel kwekers in de sierteeltsector helpt verduurzamen, wordt eraan gewerkt om ook het gebruikersgemak per teeltsoort te verbeteren. 'We kunnen en zullen specifieker aansluiten bij boom- en vasteplantenkwekers en kwekers in het buitenland in de sierteeltsector', aldus De Vries. 'MPS houdt momenteel een klantonderzoek. Aan de hand van de feedback die dat oplevert, zullen we volgende stappen zetten.'

Certificeringsverplichting Royal FloraHolland

Wat was de reactie van MPS na de verplichtstelling van het bezitten of behalen van een duurzaamheidscertificaat door Royal FloraHolland? 'MPS ziet verduurzaming als een gevolg van intrinsieke motivatie van mensen of van de marktvraag. In beide gevallen speelt MPS een faciliterende rol. Met het oog op de certificatieverplichting voor sierteeltkwekers door Royal FloraHolland heeft MPS zich het afgelopen jaar sterk gericht op het tegemoetkomen van de sector, bijvoorbeeld met een prijsverlaging. Er zijn namelijk ook kleine kwekers, en soms is er zo weinig vraag van klanten naar een keurmerk dat de kostenpost te hoog is; dat snappen wij. We volgen de huidige ontwikkelingen op de voet. Uiteindelijk wil MPS zijn klanten zo goed mogelijk bedienen door het bieden van inzicht en erkenning, en dat zo efficiënt mogelijk door digitalisering en samenwerking.'


Momenteel heroverweegt Royal FloraHolland deze certificeringsverplichting na weerstand onder de leden. Later dit jaar volgt uitsluitsel.

Positie retailers

In de foodretailsector bestaan al langere tijd certificeringsverplichtingen. Omdat retailers zoals supermarkten nu ook actief zijn in bloemen en planten, hebben de foodkeurmerken een voet tussen de deur gekregen in de sierteelt. 'MPS wil bij deze partijen onder de aandacht brengen dat ons keurmerk vanuit de sierteelt is ontwikkeld en daardoor beter toegerust is voor het keuren van bloemen en planten', zegt De Vries. De markt van bloemisterijen en tuincentra is gefragmenteerder, maar ook binnen deze ketens zou MPS meer samenwerking willen zoeken. 'Transparantie en efficiëntie in de gehele keten, dat is ons doel. Samenwerking, ook tussen ketenpartijen onderling, kan deze beweging alleen maar versnellen', zo vat De Vries samen.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER