Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'Mijn bladeren zijn fris als verse munt, mijn bloemen limoengroen. Kom lekker bij me zitten en relax!'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, woensdag 21 juli 2021
131 sec


BENS Young Plants personifieert steksoorten in nieuwe marketingcampagne

Stek- en vermeerderingsbedrijf BENS Young Plants in Sappemeer is een nieuwe marketingcampagne gestart. Bart Bollaart en Susanne Blom hebben een scherpe neus voor kansrijke nieuwigheden van verschillende licentiehouders, die volgens beiden steeds compacter, sterker en mooier worden. Op een persoonlijke manier worden de soorten gepresenteerd.

De presentatie in persoonstermen van de elegante verschijning van de laurierkers Prunus laurocerasus ‘Sofia’, leidde in 2019 tot de toekenning van een gouden KVBC-award op Groot Groen Plus
De presentatie in persoonstermen van de elegante verschijning van de laurierkers Prunus laurocerasus ‘Sofia’, leidde in 2019 tot de toekenning van een gouden KVBC-award op Groot Groen Plus

Het gaat goed met het Plant Patrol-gecertificeerde bedrijf BENS Young Plants in Sappemeer, waarvan het assortiment bestaat uit Hydrangea, Magnolia en Prunus, maar ook Photinia, Thuja en Skimmia. Elk jaar worden er weer nieuwe steksoorten aan het assortiment toegevoegd, zoals eind vorig jaar de glansmispel Photinia fraseri 'Magical Volcano' ('Kolmavoca' PBR). Het aantal verkoopbare stekken bedroeg dit jaar meer dan 2,5 miljoen en net zoals vorig jaar is ook dit jaar alles uitverkocht.

Het bedrijf heeft klanten door heel Europa, in totaal ruim honderd kwekers. Susanne Blom: 'Op dit moment hebben we 80 steksoorten. We zijn altijd op zoek naar verdieping, maar we hebben de afgelopen tijd ook stevig nagedacht over welke soorten goed bij ons passen. We willen voor 100 procent achter onze producten staan.'

<i>Hydrangea paniculata</i> 'Limelight' (PBR)
Hydrangea paniculata 'Limelight' (PBR)

Planten als personen

De manier waarop Bollaart en Blom nieuwe steksoorten naar buiten brengen, is onderscheidend: de eigenschappen en het uiterlijk van de soorten worden gepersonifieerd, alsof het gaat om personages met hun unieke verschijning. Zo krijgen de steksoorten een gezicht, net als de medewerkers van het bedrijf. Klanten kunnen via sociale media, nieuwsbrieven en een responsive website geregeld een kijkje nemen in de kwekerij. Blom en Bollaart begrijpen dat ze daarmee zo dicht mogelijk bij hun klanten staan.


'Het doel is om hiermee zowel klanten als eindgebruikers te bereiken, zoals groen- en hoveniersbedrijven en consumenten'

De presentatie in persoonstermen van de elegante verschijning van de laurierkers Prunus laurocerasus 'Sofia' ('Zsófi' PBR), leidde in 2019 tot de toekenning - samen met Breederplants - van een gouden award van de KVBC (Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen) op Groot Groen Plus, waar gekeurd wordt op sierwaarde. De beschrijving luidde: 'Ze is fijn en makkelijk. Ze adoreert de warmte en omarmt de kou. Zij is alles wat je graag wilt hebben. Zij is Sofia.' Al voordat deze nieuwe Prunus-soort was geïntroduceerd, waren de eerste 20.000 stuks voor de beginverkoop al over de toonbank gegaan. Bollaart en Blom hebben niet alleen een neus voor interessante nieuwigheden; hun frisse marketing en verkoop zorgen ook voor een verbetering van het imago van bestaande planten. Laurierkers zat niet bepaald in ons collectieve bewustzijn als sierplant, maar daar is met 'Sofia' verandering in gekomen.

<i>Hydrangea paniculata</i> 'Little fresco' (PBR)
Hydrangea paniculata 'Little fresco' (PBR)

Marketingcampagne

Begin mei is BENS Young Plants gestart met een nieuwe marketingcampagne. Hierin worden alle nieuwe en huidige soorten uit het assortiment in de spotlights gezet, waaronder Hydrangea paniculata 'Limelight' (PBR), Hydrangea paniculata 'Little fresco' (PBR) en Hydrangea paniculata 'Mojito' (PBR). De beschrijving luidt respectievelijk: 'Mijn limoengroene bloemen frissen je op in de zomer, kleuren dan helderwit. Geen regenbui krijgt ze tegen de grond want mijn takken zijn beresterk', 'Klein maar fijn. Van vroeg in de zomer tot laat in de herfst toon ik mijn grote hartstocht; ik bloei voor je!' en 'Mijn bladeren zijn fris als verse munt, mijn bloemen limoengroen. Kom lekker bij me zitten en relax.'


Blom, die verantwoordelijk is voor de verkoop, vertelt: 'Deze posters verspreiden we op het moment twee keer per week op onze socialemediakanalen. Het doel is om hiermee zowel klanten als eindgebruikers te bereiken, zoals groen- en hoveniersbedrijven en consumenten. Eerst komen de royaltysoorten aan bod; later volgen ook alle andere soorten uit ons assortiment. Dat is een uitgebreide, maar leuke klus.

<i>Hydrangea paniculata</i> 'Mojito' (PBR)
Hydrangea paniculata 'Mojito' (PBR)
Van alle royaltysoorten hebben we professioneel fotomateriaal van de kwekers. Ook alle andere soorten gaan met hun "gezicht" op de foto; dat doen wij zelf.' De posters kunnen rekenen op de nodige likes en positieve reacties, ook van breeders zelf. 'Zij pakken onze posts op in hun profiel op de sociale media.' De posters krijgen een vaste plek in de Nieuwsrubriek van BENS Young Plants.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER