Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Royal Flora Holland: 'Boomkwekerijsector in 2020 over hele linie gegroeid'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Meike Wessels, woensdag 3 februari 2021
152 sec


Een bewogen jaar met enorm hoge omzetcijfers

De boomkwekerijsector die handeldrijft via Royal Flora Holland (RFH) groeide ondanks de coronapandemie met 12,1% ten opzichte van 2019. Hiermee is de boomkwekerijomzet bij RFH gegroeid van 266 miljoen naar 298 miljoen euro. Dat blijkt uit de cijfers van Royal Flora Holland die in handen zijn van dit vakblad.

Michel Verbeek van Royal Flora Holland
Michel Verbeek van Royal Flora Holland

We hebben intussen afscheid genomen van 2020, waarbij we terugblikken op een bewogen en bijzonder jaar: het coronavirus, de brexit, de Amerikaanse verkiezingen. Het einde van het jaar betekent ook terugkijken op de verkoopcijfers. Voor Royal Flora Holland tijd om de balans op te maken, met onder de streep een knalgroen plusgetal: 12,1% meer omzet dan in 2019. Een enorme groei.

Prijsstijging

Volgens Michel Verbeek, productmanager boomkwekerij bij Royal Flora Holland, zijn daar meerdere oorzaken voor aan te wijzen. De belangrijkste is dat de prijs omhoogging vanaf een aantal weken na het diepe dal, toen corona in het land arriveerde, en daarna stabiliseerde. 'Je ziet in week 13 à 14 een enorme punt naar beneden. Iedereen raakte in paniek, maar de markt herstelde zich snel. We hadden geluk dat winkels die groen verkopen openbleven', vertelt Verbeek.


Andere manier van geld uitgeven

De oorzaak van die prijsstijging was dat de vraag aanzienlijk steeg, terwijl kwekers hetzelfde aanbod hielden - onder andere omdat meerjarige teelt niet ad hoc kan bij produceren. Volgens Verbeek is dat toe te schrijven aan de neveneffecten van corona: 'Mensen besteedden hun geld anders dan voorheen. Ze konden niet op vakantie of uit eten. Achterstallig onderhoud in en rondom huis werd ingehaald. Niet alleen de groene sector profiteerde daarvan, met name ook de bouwmarkten. Mensen knapten het huis op omdat ze het gezellig wilden maken.' Die beweging was al te zien na één of twee weken na het dieptepunt in week 13 à 14, laat Verbeek zien.


'Onze branche zit in een flow waarbij groen wat mag kosten, zeker als het duurzaam is. Dat blijft de komende jaren nog wel zo'

Brexit

De enorme stijging van de vraag naar groene producten bleef aan tot oktober, waarna de prijs stabiliseerde - en nog steeds hoger was dan in oktober een jaar eerder. Die stabilisatie zou iets te maken kunnen hebben met de timing van de brexit, vermoed Verbeek. 'Er gingen extra veel ritten richting Engeland om de nieuwe importregels nog even voor te zijn. Daardoor is in het laatste deel van het jaar extra veel omgezet, maar wel met het gevolg dat die omzet niet terug te zien is in de beginfase van 2021. Dat is wel zorgelijk.'


Prijsstijging hard nodig

De prijsverhoging was hard nodig, meent Verbeek. 'De prijzen in de sector lagen al heel lang op hetzelfde niveau, terwijl de kosten juist stijgen. Op een gegeven moment ben je als kweker ook een keer "uitgeëfficiënteerd".' Verbeek hoopt dat het hogere prijsniveau stabiel blijft en is daar positief over: 'We zitten in onze branche in een flow waarbij groen wat mag kosten, zeker als het duurzaam gekweekt is. Dat blijft de komende jaren nog wel zo. In de toekomst zal een grootschalige uitbreiding van het areaal voor boomteelt door de beperkte ruimte in Nederland weleens lastig kunnen worden. We raken wat dat betreft aan een plafond. Daarnaast zal ook de logistiek een uitdaging worden.'


Op de vraag of de omzetstijging specifiek voor een aantal producten geldt, antwoordt hij stellig: 'Nee, de boomkwekerijsector is over de hele linie gegroeid. Kwekers die specifiek in week 10 tot en met 14 producten moesten verkopen, zijn weliswaar niet helemaal positief geëindigd, maar hebben zich wel redelijk hersteld ten opzichte van de zwarte coronaweken.'

'Ik probeer kwekers mee te geven: neem 2020 niet mee in je doelen voor het nieuwe jaar'

Vooruitblik

Wie terugblikt, moet ook vooruitkijken. Nu er veel achterstallig onderhoud is uitgevoerd, is het de vraag of er ook in 2021 groene investeringen zullen worden gedaan. 'Dat gaat in mindere mate gebeuren dan in 2020. Een haag plant je immers voor meerdere jaren. Daarom probeer ik kwekers mee te geven: vergelijk je verkoopcijfers van 2021 niet met die van 2020, maar van 2019. Neem 2020 dus niet mee in je doelen voor het nieuwe jaar. Mijn advies aan kwekers is ook om de prijs vast te houden. Iedereen is er nu aan gewend; dat kan in mijn optiek prima.'


Een andere verwachting van Verbeek is dat het areaal het komende jaar licht toeneemt, maar dat die toename niet direct productieverhoging tot gevolg heeft. 'Dat er geïnvesteerd wordt in areaal, moet de markt makkelijk aankunnen, ook na corona. Groen is een trend. Het vergroenen van steden, de leefomgeving en de tuinbranche an sich zijn terugkerende thema's', sluit Verbeek af.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER