Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Plantarium wil met nieuwe koers bredere bezoekersgroep trekken

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Sjoerd Rispens, woensdag 12 februari 2020
185 sec


Beurs wil verbinder en inspirator worden

Plantarium profileert zich als de internationale vakbeurs voor de boomkwekerij. Jaarlijks nemen er mensen uit vijftien landen deel en lopen er 48 verschillende nationaliteiten rond. Driehonderd exposanten presenteren hun noviteiten in pot, container en als vollegrondsproduct. Het bestuur wil het nu echter over een andere boeg gaan gooien en een nieuwe weg inslaan.


Verse partij

Onderdeel van die nieuwe koers is een wijziging in het bestuur. Jos van Lint is niet langer de beursmanager van Plantarium. Zijn taak is inmiddels overgenomen door Jan van Seventer, creatief directeur van Beewan, gevestigd in Amsterdam. Waarom deze zet? 'Als je voor een beurs zorgt, dan werk je vooral op een onderhoudsmanier; je zorgt dat de beurs goed draait en loopt', vertelt Van Seventer. 'Jos van Lint heeft dat altijd heel goed gedaan. Maar soms is het goed om je koers eens te resetten en je af te vragen: zijn we nog wel relevant en kunnen we de klanten nog wel bieden wat ze willen? En de vraag wie die reset uitvoert, hoort daar ook bij. Dat kan dan een stuk eenvoudiger gaan met een verse partij. Jos heeft een gigantische berg aan ervaring, maar het kan weleens een voordeel zijn als een partij die niet alles weet die reset op zich neemt. Daar hebben we nu voor gekozen. De opdracht voor de koerswijziging is toen naar Beewan gegaan en ik heb nu de taak van managing director van Plantarium. Ik ga, in combinatie met de rest van het bestuur, de nieuwe koers uitzetten. Jos vond het geen probleem om een stap opzij te zetten en hij blijft ook bij de beurs betrokken.'


Motto

Het plan voor die nieuwe koers is inmiddels op hoofdlijnen uitgewerkt en onlangs, met oud en nieuw, goedgekeurd. 'Maar we moeten nog steeds een paar dingen uitzoeken en sommige wijzigingen nog uitwerken', licht Van Seventer toe. 'Het motto van het plan is dat we liever even de tijd nemen en alles goed doen dan nu snel iets op papier zetten zodat we meteen kunnen beginnen. We doen dit stap voor stap. Maar we weten natuurlijk ook dat de klok tikt en we niet eeuwig de tijd hebben. Je moet voor de nieuwe koers ook partijen benaderen, die moeten hun zegje doen. Dat kost natuurlijk tijd. Het is niet zo dat alles volgende week in kannen en kruiken is, maar het zal ook geen maanden meer duren.'


'Het kan een voordeel zijn als een partij die niet alles weet die reset op zich neemt'

Doel

Hoewel de plannen nog enigszins in de kinderschoenen staan, kan Van Seventer wel al een beeld geven van de nieuwe koers. 'Ons doel en onze grootste ambitie is om met deze koerswijziging de groep die Plantarium bezoekt te spreiden', vertelt de directeur. 'De groep bezoekers is al jarenlang stabiel en daar zijn we ontzettend blij mee. Maar de groene wereld is er een die absoluut niet stilstaat. Er gebeurt enorm veel, er zijn veel ontwikkelingen, maar die zag je op de beurs eigenlijk niet terug. We moeten nieuwe bezoekers trekken. Maar het moet voor de bestaande bezoekers ook makkelijker worden om veel uit de beurs te halen. Die moeten hun weg kunnen vinden op de beurs. Neem bijvoorbeeld een beleidsmedewerker van de gemeente Amsterdam, die meer over groen wil weten om dat in zijn beleid te verwerken. Zoals de beurs nu in elkaar zit, heeft die misschien veel moeite om er zijn weg te vinden. Dat moet makkelijker worden. En het publiek moet gemêleerder worden. We willen bijvoorbeeld meer architecten zien op de beurs. Dat willen we veranderen.'


Thema's

Om die veranderingen te bewerkstelligen, gebruikt Plantarium drie belangrijke pijlers: innovatie, initiatief en greenomics. Het hoofdthema van Plantarium voor 2020 is greenspiration. 'Wij dachten: als wij tijdens de beurs op thema's willen inhaken, wat doen wij daar dan eigenlijk zelf mee? Die groene thema's worden al jarenlang besproken. Wij willen nu allerlei presentaties geven tijdens Plantarium en de onderwerpen afstemmen op die drie thema-invullingen. Wat zijn de problemen waar mensen op dit gebied tegenaan lopen? Hoe lossen zij die op? Zijn er nog ideeën voor andere oplossingen? Wij gaan meer eigen content brengen.'


'Met deze koerswijziging willen we de groep die Plantarium bezoekt spreiden'

Gids en verbinder

Van Seventer noemt Greencities als voorbeeld, het platform dat kennis biedt op basis van wetenschappelijk onderzoek, innovatieve ideeën en technische achtergrond. 'Wij willen op de beurs als gids en verbinder optreden door bijvoorbeeld te vertellen over Greencities en over de ervaringen van mensen die met het platform werken. Door dat te vertellen, willen we mensen inspiratie laten opdoen. We willen ook de link leggen met het kwekersveld. Welke innovaties die op de beurs voorbijkomen kunnen kwekers gebruiken? Zo treden wij op als een soort matchmaker.'


'De bezoekers zullen dit jaar een andere beurs meemaken dan voorheen'

Anders dan voorheen

Plantarium moet, zo geeft Van Seventer aan, een heel nieuwe en frisse uitstraling krijgen. 'Daar heb je geen tijd voor als je alleen bezig bent om de boel draaiende te houden', zegt Van Seventer. 'Ik ben creatief directeur bij Beewan, waar we stands ontwerpen en strategieën bepalen op het gebied van sales en communicatie. Beewan werkt ook mee aan de nieuwe koers. Daarnaast zijn we op de IPM in Essen geweest. Daar hebben we bezoekers ook over de inhoudelijke kant van onze nieuwe plannen verteld en nog belangrijker: we hebben input van het publiek gevraagd om die in de plannen te verwerken. Welke onderwerpen zien de mensen graag terug?'
'Ik weet zeker dat we alles op tijd af krijgen', besluit Van Seventer. 'De bezoekers zullen dit jaar zeker een andere beurs meemaken dan voorheen!'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER