Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Ruimte voor nog wel honderd paniculata cultivars

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Sjoerd Rispens, maandag 23 december 2019
304 sec


Kwekers vertellen over nieuwe paniculata's

Op GrootGroenPlus en Plantarium waren dit jaar onder de nieuwigheden diverse Hortenisa paniculata's te vinden. Lendert de Vos van de gelijknamige boomkwekerij toonde White Light en Valkplant BV stuurde Fire Light in voor GrootGroenPlus. Boomkwekerij Lucassen heeft sinds kort Hydrangea 'Skyfall' in het assortiment. Nu zijn er al heel veel paniculata's; waarom investeren kwekerijen hier nog steeds in?

De Fire Light
De Fire Light

De White Light
'Het is jammer dat je juist nu langskomt voor White Light', zegt Lendert de Vos aan tafel in de kantine van zijn kwekerij in Reeuwijk (Zuid-Holland). 'Normaal ziet de soort er heel mooi uit, maar nu zijn de bladeren al bruin geworden.'
De Vos stuurde White Light in als nieuwigheid op de beurs Plantarium. Wat onderscheidt deze variant? 'Hij is compacter dan alle anderen, en hij heeft een donkergroen blad', zegt De Vos. 'Bij veel soorten wordt het blad geel, alsof de voeding eruit gaat. Maar White Light houdt tijdens de bloei een hardgroen blad, dat donkergroen wordt. Dat maakt hem uniek. Hij vertakt ook goed. Andere soorten hebben vier of vijf takken, maar dit is een enorme bos. Door zijn uiterlijk is hij ook prettiger om naar te kijken. En met White Light ben ik na twee jaar knutselen klaar, terwijl dat bij andere soorten misschien drie jaar duurt. Dat is voor mij als kweker natuurlijk een groot voordeel.'


De grootste fout die je kunt maken, is vandaag denken dat er morgen geen verbetering mogelijk is

Eyecatcher

Een compacte groeiwijze, mooie volle bloemen die vurig rozerood worden en sterke takken. Dat zijn de eigenschappen die Fire Light, die op het testveld van Valkplant BV in Hazerswoude-Dorp staat, onderscheidend maken, volgens medewerkster Esther Wientjens. 'De bloem gaat van wit naar rozerood. Omdat Fire Light bloemen blijft aanmaken, zie je tijdens de zomermaanden de verschillende bloemkleuren. Dat maakt deze plant tot een echte eyecatcher.'


Tweekleurig

Waarom is Valkplant met deze nieuwigheid in zee gegaan? 'Natuurlijk vanwege de mooie en unieke eigenschappen van deze plant, maar daarnaast zijn we sinds 2016 agent voor Proven Winners', vertelt Wientjens. 'Proven Winners is een internationaal merk voor kwaliteitsplanten met een breed assortiment heesters. Daar horen Hortensia paniculata's uiteraard ook bij. Wij werken veel samen met Spring Meadow Nursery in Amerika. Deze soort was daar al geïntroduceerd en viel binnen de Proven Winners-range. Wij kijken dan of het een goede soort is om toe te voegen aan onze Europese Proven Winners-sortiment. Dit doen we onder andere door de planten op ons testveld te testen. We kijken dan of de plant hier dezelfde performance laat zien als in Amerika en of de soort echt een toevoeging is voor de Europese markt. Dat was bij Fire Light het geval. Naast Fire Light hebben we in de Proven Winners-portfolio nog twee paniculata's. Little Quick Fire is kleiner, blijft compacter en bloeit vroeg. En dan is er nog Pinkachu, waarvan de bloem lange tijd tweekleurig is, wit met zachtroze, en vervolgens hardroze wordt.'


De Hydrangea Skyfall

Hyacint

'Qua groei en grootte lijkt Skyfall op Limelight', vertelt Jorik Wolsing van Boomkwekerij Lucassen in Vorden over de nieuwigheid in hun assortiment. 'En de bloem lijkt op een hyacint; dat is echt vernieuwend. Wat hem daarnaast onderscheidend maakt, is dat de bloem veel groter is dan bij Limelight. Verder is het een heel gezonde plant met een enorme groeikracht. Je kunt hem in alle tuinen kwijt. Dat zijn de sterke punten. Alle hortensia's zijn winterhard en deze dus ook. Hij overleeft een temperatuur van -25 graden.'
'Naast Skyfall hebben we nog een nieuwigheid staan', gaat Wolsing verder: 'Hydrangea paniculata 'Little Spooky'. Die doet het ook goed. Little Spooky valt vooral op doordat hij heel compact is en grote bloemen heeft.'
Boomkwekerij Lucassen heeft Skyfall dit jaar voor het eerst op de kwekerij staan. 'Ze staan er nog niet zo lang, maar ze doen het erg goed', zegt Wolsing. 'We wilden deze soort graag naar onze kwekerij halen. Skyfall ziet er ook opvallend fris uit; hij valt echt op. Als je van een afstand aan komt lopen, springt hij er meteen tussenuit. Vanwege de tijd van het jaar is hij nu helaas bruin, maar anders is het een genot om naar te kijken.'


Afnemers

De Vos en Wolsing merken al dat de afname van hun nieuwigheden goed is. 'Hoveniers, tuincentra en handelsbedrijven willen hem als noviteit presenteren op de komende beurzen in de winter', vertelt Wolsing. 'Via de handelsbedrijven gaat Skyfall al heel Europa door. Onze verwachtingen voor Skyfall en Little Spooky liggen dan ook hoog.'
Wolsing plaatst nog wel een kanttekening. 'Als kweker denk je wel vaker dat jouw product het goed gaat doen. Maar soms doet een soort het eerst enkele jaren heel goed en raakt hij daarna toch wat in de vergetelheid en gaat dan tegenvallen. Dat kan met deze soort ook gebeuren, maar als ik zie hoe goed hij het nu al doet, denk ik dat niet. Deze stap pakt vooralsnog best lucratief uit.'
White Light is enorm populair, tot tevredenheid van De Vos. 'Dit heb ik nog nooit meegemaakt', zegt hij glimlachend. 'Ik heb het gevoel dat ik dit maar één keer in mijn leven ga meemaken. Als je hem ziet, denk je: daar heb je er toch al een paar van? Maar vooral tijdens Plantarium zeiden mensen uit Australië, Zuid-Korea en Japan dat ze hem wilden kweken. Overal waar we de plant naartoe hadden gestuurd, kwam hij goed uit de testen. Iedereen ziet meteen die drie dingen: het donkergroene blad, de compactheid en het makkelijke vertakken. In zekere zin verbaast het me dat mensen dat zo snel zien. In Japan leverden we vorig jaar duizend planten; dit jaar wilden ze er twintigduizend. Dat is toch apart.'


Potentie

'De nieuwigheid wordt al door een aantal kwekers gekweekt', zegt Wientjens over Fire Light. 'De kwekers zijn er enthousiast over en zien er potentie in. Het is nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de verkoop aan de consument.'


Ontwikkeling

Op de vraag of het nog loont om in paniculata's te investeren, antwoorden alle drie eensgezind bevestigend. 'Verbetering gaat altijd in kleine stapjes', zegt De Vos. 'Je vergelijkt de verbetering altijd met het op een na beste product. Dat moet je meten over een langere periode. Je kunt het vergelijken met auto's: een auto uit 2019 rijdt ook beter dan eentje uit 1960. Dat is bij planten ook zo. Toen ik begon, dertig jaar geleden, was het kweken van paniculata's lastig. Als je datgene wat je nu kweekt naast de paniculata's van dertig jaar geleden zet, zie je grote verschillen. Toen kweekte je nog paniculata's met scheve takken.' De Vos gaat verder: 'Maar als je datgene wat je vandaag vindt vergelijkt met wat je gisteren vond, zie je maar een klein stapje. Er is nog zat ruimte voor verbetering. De grootste fout die mensen maken, is vandaag denken dat er morgen geen ruimte is voor verbetering. Kijk naar telefoons. Eerst kochten we allemaal een Nokia. Daar raak je dan aan gewend, dus koop je opnieuw een Nokia. Nu hebben we smartphones. Zo zijn er over dertig jaar ook weer betere paniculata's dan die we nu hebben. Ik vergelijk het altijd met rozen. In de tijd van Napoleon werden er al rozen gekruist en dat gebeurt nog steeds. Met hortensia's zijn we pas twintig jaar bezig; die ontwikkeling is nog jong.'


Altijd terrein te winnen

'Wij blijven altijd geïnteresseerd in nieuwe en verbeterde soorten', zegt Wientjens. 'Ook als het om paniculata's gaat, bijvoorbeeld één die vanaf het begin een rode bloemkleur heeft of die geschikt is om op stam te kweken. Dit zouden interessante vernieuwingen zijn waar zeker een markt voor is.' Wolsing onderstreept de uitspraken van De Vos en Wientjens. 'Het assortiment voor bijvoorbeeld tuincentra lijkt soms best wat eenzijdig. Ik denk dat er voor ons als kwekers zeker een rol is weggelegd om hortensia's te blijven vernieuwen, zodat het assortiment vergroot en vooral ook verbeterd kan worden. Er is altijd nog terrein te winnen.'


Toegevoegde waarde

Managementbureau Plantipp werkt onder andere samen met kwekerij Lucassen en vertegenwoordigt wereldwijd veredelaars en hun nieuwigheden. Ziet het IJsselsteinse bedrijf nog heil in paniculata? 'Het klopt dat er veel soorten worden geïntroduceerd', laat Peter van Rijssen desgevraagd weten. 'Vaak zijn dat me-too-soorten met weinig toegevoegde waarde. Wij concentreren ons bij een nieuwe soort volledig op de toegevoegde waarde. De kweker moet namelijk wel bereid zijn om meer te betalen dan voor het bestaande assortiment. Zo hebben wij bijvoorbeeld recent Hydrangea 'Skyfall' geïntroduceerd, die kwekerij Lucassen in het assortiment heeft. Daarvan zijn de bloemblaadjes vele malen groter dan bij bestaande soorten; dat zie je direct.'


Habitus

'Daarnaast bloeit de soort makkelijker en heeft hij een compactere habitus. Dat is een toegevoegde waarde voor kleinere tuinen (de consument) en voor het transport (de kweker)', gaat Van Rijssen verder. 'Bij paniculata is er nog veel te scoren op het gebied van kleur, volle bloemen en verschillende bloeiperiodes. We staan nog maar aan het begin van de evolutie van Hydrangea paniculata en andere soorten. Er zitten zeker soorten aan te komen die de markt volledig op zijn kop gaan zetten. Het is belangrijk alleen die soorten te introduceren. Daarbij moet je verhaal compleet zijn en moet iedereen in de sector er iets aan hebben.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER