Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Hotelkamertje

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, dinsdag 11 juni 2019
76 sec


Ik schrijf deze column terwijl ik alleen op een hotelkamertje zit in Duitsland, voor een congres over stedelijk groen in Hamburg.


Voor mij is dat belangrijk: een paar keer per jaar moet ik even de hort op. Even weg uit de Nederlandse maalmolen, om nieuwe indrukken en inspiratie op te doen. Een congres is dan een welkome aanleiding, maar gewoon een bezoek aan een kweker ergens over de grens voldoet net zo goed. Wil je als ondernemer jouw werk interessant en boeiend houden, dan moet je af en toe horen en zien hoe anderen het doen. Het is een dooddoener, maar kent u de spreuk 'Als je doet wat je deed, krijg je wat je hebt'? Nu is het op dit moment niet vervelend wat Nederlandse kwekers hebben. Ik denk dat de omzetten en rendementen het afgelopen jaar historisch hoog waren, en de koers is zodanig dat dit nog wel een aantal jaren doorgaat.

Het is een dooddoener, maar kent u de spreuk 'Als je doet wat je deed, krijg je wat je hebt'?

Anderzijds geldt natuurlijk dat dat wij straks weer dezelfde fouten maken als altijd en te veel van hetzelfde gaan produceren. Kwekers kunnen daar nu al op voorsorteren door zich te specialiseren. Het aardige is dat de drie Belgische kwekers die we nu hebben geïnterviewd, dat alle drie goed in de peiling lijken te hebben.

Over een aantal jaren is er nog maar plaats voor twee soorten bedrijven: een kleine groep heel grote bedrijven en daaromheen allemaal superspecialisten

Ze zijn alle drie specialisten pur sang: de een in buxus- en taxushaagplanten in het hoogste segment, de tweede met een breed sortiment vaste planten in P9 voor de tussenhandel, en de derde is een kweker die zich specialiseert in veredelingen. Over een aantal jaren is er nog maar plaats voor twee soorten bedrijven: een kleine groep heel grote bedrijven en daaromheen allemaal superspecialisten, kleine of relatief kleine bedrijven die heel goed zijn in een niche. Het is meestal niet zo makkelijk om jouw niche te vinden. Echte ondernemers denken niet in problemen, maar het gevaar bestaat dat je dan teveel activiteiten op je vork neemt en je niet meer kunt uitblinken in één aspect. Ook daarvoor is het handig als je af en toe op een hotelkamertje kruipt. Mij helpt het in ieder geval.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
IPM Essen 2025
dinsdag 28 januari 2025
t/m vrijdag 31 januari 2025
PlantariumGroen-Direkt Voorjaarseditie 2025
dinsdag 4 februari 2025
t/m woensdag 5 februari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER