|
| 88 sec |
Als u en ik samen een lijstje zouden maken van de grootste jeukwoorden van 2018 dan staan daar een aantal golden oldies op.
|
Duurzaamheid is zo'n topper, circulariteit is sterk in opkomst. Ieder persbericht dat wij hier op de redactie van dit vakblad ontvangen begint met een van die woorden, maar meestal krijgt de auteur van zo'n persbericht het voor elkaar om in de eerste zin van zijn bericht dat verder rete-commercieel in elkaar zit die top twee van de jeukwoorden top 10 te gebruiken. Ik wordt daar altijd een beetje triest van en tegelijk ben ik vol bewondering. Zelfs bij initiatieven die overduidelijk niet circulair of duurzaam zijn wordt vakkundig net zo lang gedraaid totdat het product in kwestie er ongeveer in zijn eentje voor gaat zorgen dat de mensheid gered wordt. Ik ben geen klimaatscepticus, maar van die hersengymnastiek zou ik het bijna wel worden. Het mooiste voorbeeld van afgelopen week is een Led-lamp voor het belichten van grasvelden. Dit product zou maar liefst 60 procent duurzamer zijn als initiatieven van de concurrent. Dat er geen enkele concurrent is en er dus wordt vergeleken met een niet bestaand product wordt voor het gemak maar even vergeten.
|
Er is bijna niemand meer die gewoon een pond aardappelen of peren wil bestellen. Iedereen wil tegenwoordig ontzorgd worden
| |
|
Een ander bekend jeukwoord is het woord 'ontzorgen'. Er is bijna niemand meer die gewoon een pond aardappelen of peren wil bestellen. Iedereen wil tegenwoordig ontzorgd worden. Helaas is het bij dit jeukwoorden wel zo dat er ook een kern van waarheid in zit. Als boomkweker ben je vaak heel erg gericht op jouw product. Logisch, jij bent 365 dagen per jaar, 24 uur per dag bezig met het afleveren van een mooie boom of plant. Maar ga er maar van uit dat jouw afnemer heel anders in de wedstrijd. Staat. Die wil geen bomen, maar een oplossing van zijn probleem. Hou dat eens in de gaten als je praat met jouw klant. Jij levert geen boomkwekerijproducten, maar lost het probleem van je partners op. Klinkt heel zweveriger, maar het helpt je wel om beter te snappen je business goed te doen. Vorige week een bezoekje gebracht aan de vipbeurs van Are Bouman Tuinplanten. Zij lijken het bovenstaand als geen ander door te hebben. Hun klanten en dat zijn hoofdzakelijk tuincentra en andere retailers willen het jaar door een goed gevulde winkelvloer, waarmee zij klanten kunnen binden en boeien. Dat is veel belangrijker dan dat er precies die ene roos of Hortensia waar jij als kweker helemaal weg van bent in het schap komt te staan.
|
Zij lijken het bovenstaande als geen ander door te hebben
| |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|