| 'Zien is kopen'
Op uitnodiging van Boom in Business, met bovenstaande vraag als vertrekpunt, zijn negen boomkwekers samen met eigenaar Kees Gommers bij tuincentrum Tuinwereld in Wijchen om de tafel gaan zitten voor een ‘goed gesprek’ over de verkoop van ‘hun’ boomkwekerijproducten via de tuincentra: ‘Wat kan de boomkweker leren van de retailer en andersom?’
01-02-2014 | |
|
| 11 sec |
|
|
|
|
|
| Waarschijnlijk geen toeslagrechten voor containervelden
In het kader van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) krijgen alle boomkwekers en vasteplantentelers in de vollegrond te maken met toeslagrechten. Voor de sector op zich een prettig vooruitzicht. De vraag is echter hoe snel het nieuwe systeem ingevoerd wordt, en hoe het zit met pacht?
01-02-2014 | |
|
| 10 sec |
|
|
|
|
|
| Onkruid voorkomen is beter dan bestrijden
De afgelopen jaren heeft Cultus Agro Advies proeven uitgevoerd met Greenprotect, een middel om onkruid in de boomkwekerij te voorkomen in plaats van te bestrijden. Greenprotect is een vloeibare suspensie op basis van houtvezels, bedoeld om de bodem af te dekken en onkruidkieming te voorkomen.
01-02-2014 | |
|
| 10 sec |
|
|
|
|
|
| Kwekerspanel over 'Verkoop in de boomkwekerij'
Sterke, gezonde kwaliteitsbomen en -planten kweken is zeker een kunst. Maar al deze met zorg gekoesterde producten tegen een zo goed mogelijke prijs op de juiste plek krijgen is ook een vak apart. Door het raadplegen van een geselecteerd kwekerspanel steekt vakblad Boom in Business de ‘thermometer’ in de boomkwekerij. Voor dit eerste kwekerspanel over ‘Verkoop in de boomkwekerij’ hebben we een kleine 50 boomkwekers naar hun ervaringen en meningen gevraagd.
01-02-2014 | |
|
| 15 sec |
|
|
|
|
|
| Een eind aan het faxen tijdperk
Iemand die ik recent sprak over de Nederlandse boomteelt, verbaasde zich met een forse dosis ironie over de professionaliteit van boomkwekers: 'Het stenen tijdperk net ontgroeid, maar blijven steken in het het faxen tijdperk'. Nederlandse kwekers zijn aan de ene kant internationaal toonaangevend in kwaliteit en handelsgeest en aan de andere kant werken veel kwekers nog ronduit ouderwets. Boom-In-Business praat met John Willemsen en Gert Koster van respectievelijk Infogroen en TSD. Zij betogen dat een moderne bedrijfsvoering feitelijk niet mogelijk zou zijn zonder een modern voorraadsysteem.
01-02-2014 | |
|
| 18 sec |
|
|
|
|
|
| Particuliere verkoop als vanzelfsprekend
Op menig boomkwekerij wordt de particuliere klant met een bordje als ‘Geen verkoop aan particulieren’ ontmoedigd om nog verder te komen. Zo niet in het Drentse Eldersloo. Op Tuinplantenkwekerij Vreugdenhil is de particulier een graag geziene gast. Een gesprek met Jan Vreugdenhil (56) over hoe een Westlandse rozenkweker uiteindelijk in Drenthe als tuinplantenkweker aan de slag is gegaan. Een verhaal
over vallen en toch maar weer opstaan.
01-02-2014 | |
|
| 14 sec |
|
|
|
|
|
| Webshop kan verkoop booming maken
De laatste jaren is in de kwekerijsector zowel het aantal bedrijven dat een webshop heeft als het aantal bestellingen via deze webshops toegenomen. Toch loopt de kwekerijsector nog achter vergeleken met het landelijk gemiddelde van alle branches. Voor de meeste ondernemers die het grootschalig opzetten, geldt: verkopen is geen probleem, maar hoe leid je deze enorme toename van bestellingen in goede banen?
01-02-2014 | |
|
| 13 sec |
|
|
|
|
|
| Lente (hoofdredactionel Boom In Business 1 2014)
Gisteren een rondje Boskoop gedaan. Het gezicht van al die actieve kwekers in schuren, loodsen en losplaatsen leek bijna op de voorjaarsvlucht van een zwerm bijeen. Het schijnt dat bijen in het voorjaar met zijn allen hun korf verlaten en zich dan massaal van alle afvalstoffen van de afgelopen winter verlossen.
01-02-2014 | |
|
| 11 sec |
|
|
|
|
|
|