40 jaar Arie Bouman Green Outdoor van Marktkraam tot Marktleider in retail |
|
|
|
|
 |
| 149 sec |
Veertig jaar geleden verkocht Arie Bouman zijn planten nog op de weekmarkt. Vandaag is het bedrijf onder leiding van zoon Dirk uitgegroeid tot een toonaangevende speler die tuincentra en retailers inspireert en ondersteunt met complete assortimenten. Maar de ambities van Bouman gaan verder. Naast retail wil het bedrijf de vleugels ook internationaal gaan uitslaan. Vandaar ook de nieuwe bedrijfsnaam: arie bouman green outdoor.
| Vader en zoon Bouman (Dirk links en Arie rechts) |
Het druk bezochte jubileum met natuurlijk een ereplaats voor vader en zoon Bouman is daarom niet alleen een moment van terugblikken, maar vooral een statement voor de toekomst: 'Samen maken we buiten groener.'
Van zakjes rozen naar complete concepten
Het verhaal begon in 1985. Arie Bouman stapte uit de markthandel en besloot voor zichzelf te beginnen. Hij verkocht zijn rozen en heesters eerst los, daarna in potten - zodat ze later in het seizoen opnieuw verkoopbaar waren. Al snel vroegen tuincentra of Bouman ook hún schappen wilde vullen. Hij werd meer dan leverancier: hij werd ketenpartner. Die handelsgeest en dat oog voor kwaliteit zitten nog altijd in het DNA van het bedrijf. 'Pa wist precies waar hij de mooiste handel kon vinden,' vertelt zoon Dirk Bouman. 'Die basis van kwaliteit en betrouwbaarheid hebben we nooit losgelaten.'
Dirk brengt de vaart erin
In 1991 stapte Dirk, toen 16 jaar, in het bedrijf. Hij bracht iets nieuws mee: snelheid en innovatie. Terwijl Arie zijn netwerk uitbouwde, stortte Dirk zich op automatisering en digitalisering. Het bedrijf breidde uit, kocht grond, bouwde hallen en werd steeds professioneler. In 2012 nam Dirk het stokje officieel over. Senior ging met pensioen, maar bleef tot vandaag als vertrouwd gezicht aanwezig op het bedrijf. 'Hij loopt hier nog bijna elke dag rond. Niet meer om te sturen, maar om mee te genieten,' zegt junior met trots.
|
|
'We helpen onze klanten om hun seizoen goed op te bouwen,
| |
|
Van kweker naar inspirator
Naast logistiek en transport levert het bedrijf complete verkoopconcepten, sterke labels en inspirerende presentaties. De VIP-beurs in het voorjaar is daar een schoolvoorbeeld van. 'We helpen onze klanten om hun seizoen goed op te bouwen,' legt Dirk Bouman uit. 'We plannen samen, zetten alles vast in onze systemen en zorgen dat de juiste producten op het juiste moment binnenkomen. Niet te vroeg, niet te laat - perfect in het seizoen.'
Merken met een verhaal
Merken zijn voor arie bouman green outdoor geen bijzaak, maar een strategie. Het bekendste voorbeeld is Corinne's Choice: een label voor gezonde en sterke rozen, vernoemd naar de zus van Dirk. Elke roos krijgt er een persoonlijk verhaal bij. 'Zo maak je van een product een belevenis. Voor tuincentra is dat goud waard: het helpt hen om de consument te raken,' aldus Bouman .Daarnaast werkt het bedrijf met internationale labels als Endless Summer, First Editions, Groundbreaker en Easy Elegance. Elk label heeft een eigen identiteit en marktkracht. Samen vormen ze een breed en onderscheidend assortiment.
Eb en vloed
Met de opening van de nieuwe kwekerij in 2022 - 5,5 hectare, grotendeels eb- en vloedsysteem heeft het bedrijf opnieuw laten zien dat het vooruitkijkt. 'Die kwekerij is niet alleen modern, maar ook een springplank naar de toekomst,' benadrukt Bouman jr..
Nieuwe naam: arie bouman green outdoor
Het jubileumjaar markeert een nieuwe fase. Het bedrijf gaat verder onder de naam arie bouman green outdoor. Waarom die keuze? Dirk Bouman: 'Arie Bouman Tuinplanten is in Nederland een begrip, maar internationaal onhandig. Steeds meer klanten komen van buiten Nederland, en dan heb je een naam nodig die inspireert. Green outdoor zegt veel meer. Bovendien is 'Arie Bouman' voortaan in kleine letters geschreven: niet langer alleen de naam van de oprichter, maar als een merk dat staat voor kwaliteit en innovatie.'
|
|
We laten een compleet plantenseizoen onbenut. Juist de herfst is hét moment is om consumenten te laten zien dat planten sterker wortelen, minder water vragen en het voorjaar kleurrijker maken.'
| |
|
Meer lef in de sector
Bouman is uitgesproken over de kansen die de sector nog laat liggen. 'Vanaf september beginnen veel tuincentra hun winkels om te bouwen voor kerst. Natuurlijk is dat commercieel belangrijk, maar het betekent ook dat een compleet plantenseizoen onbenut blijft. Terwijl juist de herfst hét moment is om consumenten te laten zien dat planten sterker wortelen, minder water vragen en het voorjaar kleurrijker maken. Waarom zouden we dat laten liggen?' 'We weten allemaal dat najaar planten sterker maakt en water bespaart. Dat verhaal moeten we beter vertellen. Het is slimmer tuinieren. Als sector hebben we de kennis en nu is het tijd om de consument mee te nemen.'
| Arie Bouman Tuinplanten B... | |
| |
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|
|
 | |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|