Geen boeman, maar wel bekeken |
|
|
|
 |
| 91 sec |
Boeren liggen onder vuur. In de publieke opinie, in de politiek, in praatprogramma's. Wie mest, spuit of ploegt, krijgt al snel het stempel 'vervuiler' opgeplakt. Boomkwekers en vasteplantenkwekers ontspringen die dans tot nu toe grotendeels - maar de wind draait. En af en toe vangt de sector al een flinke vlaag. Want ja, er wordt gespoten. Ja, er wordt plastic gebruikt. En nee, de sector is nog niet volledig biologisch.
 |
In deze editie spreekt Martin Houben van Boomkwekerij Udenhout zich uit over zijn ambitie: volledig biologische teelt binnen tien jaar. Tegelijk blijft hij nuchter: zonder robuuste schoffelmachines lukt het simpelweg niet. 'In 2024 was het zo nat dat schoffelen nauwelijks mogelijk was. Dan wil je kunnen corrigeren met chemie.' Liever dan rigide zwart-witdenken, pleit hij voor een realistische tussenvorm: PlanetProof zonder herbiciden, maar met handelingsruimte bij extreme situaties. De nuance is helder, maar het beleid en de aanbestedingspraktijk kiezen liever voor overzichtelijke labels. Zwart is makkelijker dan grijs.
|
Liever dan rigide zwart-witdenken pleit hij voor een realistische tussenvorm: PlanetProof zonder herbiciden
| |
|
Houben raakt daarmee een gevoelige snaar. Het eerlijke verhaal over verduurzaming in de boomkwekerij laat zich niet altijd direct vangen in keurmerken of hashtags. De sector zit in een overgangsfase waarin innovatie, maatschappelijke druk en praktische haalbaarheid voortdurend met elkaar botsen. In die context is de uitspraak van Jan Dekker van Crum Boomkwekerij in deze editie van Regio in Beeld veelzeggend: 'Ik hoop dat wij als sector het tempo van de veranderingen mogen aangeven.' Dekker maakt zich zorgen over die veranderende publieke opinie. Een begrijpelijke wens - maar ook een waarschuwing. Want wie zelf geen tempo maakt, krijgt het opgelegd.
|
Een begrijpelijke wens - maar ook een waarschuwing. Want wie zelf geen tempo maakt, krijgt het opgelegd
| |
|
Misschien is het tijd om als sector de luiken open te zetten. Marketing kan daarbij helpen. Elders in deze editie lezen we hoe marketing jouw business kan helpen, met de nodige tips. In een sector waar het aanbod het soms wint van de vraag, red je het niet met alleen een mooie plant. Je moet zichtbaar zijn, onderscheidend. Wat maakt jou uniek? Waarom kiezen klanten voor jouw bomen, jouw vaste planten?
Een goede kweker is niet automatisch een goede ondernemer - laat staan een volleerd marketeer. En dat hoeft ook niet. Maar het helpt wel om het verhaal scherp te hebben. Neem een voorbeeld aan Betuwe Plant, waar CO₂-opname en zuurstofproductie van bomen via het label O₂Tree inzichtelijk worden gemaakt. Een mooi staaltje goede marketing. Als sector zorgen we voor vergroening, verkoeling, wateropvang, leefkwaliteit. Dat is ons verhaal dat meer verteld mag worden. De boomkwekerij verdient een eerlijk podium. Maar dat podium moeten we wel samen bouwen. Want wie de wind voelt draaien, zorgt dat hij stevig geworteld staat.
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
 | |
Farwest beurs
|
woensdag 20 augustus 2025 t/m vrijdag 22 augustus 2025 |
|
|
|
|
|
|
|