Consument kritischer over duurzaamheidsinspanningen sierteelt |
|
|
|
 |
| 63 sec |
Uit onderzoek van Bloemenbureau Holland en onderzoeksbureau Kantar in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat consumenten sinds het tweede kwartaal van 2024 minder positief zijn over de inspanningen van de sector op het gebied van duurzaamheid. Het positieve sentiment over de bloemensector daalt in alle landen, met name in Nederland. Ook in de plantensector is er sprake van een afname, al is die minder sterk. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is het sentiment stabiel.
 |
In Nederland zijn consumenten in stedelijke gebieden en jongere doelgroepen positiever gestemd dan ouderen en plattelandsbewoners. Hoger opgeleiden zijn over het algemeen kritischer. Ook blijkt dat consumenten die vaak bloemen of planten kopen een positiever beeld van de sector hebben. De zorgen van consumenten variëren per land. In Nederland gaat het vooral om gewasbeschermingsmiddelen, CO2-uitstoot en stikstof. In Duitsland en Frankrijk ligt de focus op watergebruik. In het Verenigd Koninkrijk speelt het gebruik van veen een grotere rol. Opvallend is dat, waar in de andere landen de zorgen toenemen of stabiel blijven, deze in Frankrijk op alle thema's afnemen.
Gewasbeschermingsmiddelen
Op de thema's waarover zorgen bestaan, verwacht de consument actie vanuit de sector. In Nederland gaat het met name om plastic verpakkingen, gewasbeschermingsmiddelen, uitstoot en arbeidsvoorwaarden. Die arbeidsvoorwaarden worden ook in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland benoemd. Hoewel biodiversiteit een actueel thema is binnen de sector, maakt slechts 16% van de consumenten zich hier zorgen over. In Frankrijk en Duitsland is het bewustzijn iets groter, vooral onder bewoners van landelijke gebieden. Toch denkt 70% van de consumenten hier nog niet actief over na.
Meer transparantie
Eén op de vier consumenten zegt minder bloemen en planten te kopen vanwege zorgen over gewasbeschermingsmiddelen. Zij twijfelen aan de veiligheid en pleiten voor strengere regels en meer transparantie. Tegelijkertijd blijkt dat prijs en kwaliteit nog altijd doorslaggevend zijn in het aankoopproces. De consument verwacht vooral dat de sector verantwoordelijkheid neemt.
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|