GrootGroenPlus 2024: In the picture |
|
|
|
|
| 264 sec |
Voorzitter David Bömer: 'We dagen je uit: breng in beeld wie je bent en waar je voor staat'
Een beeld is veel meer dan een plaatje. Dat komt al snel naar voren in het gesprek met GrootGroenPlus-voorzitter David Bömer over het beursthema voor 2024: In the picture. Met dit thema wil de beursorganisatie een podium geven aan de hele sector en aan elke deelnemer. Iedereen wordt uitgedaagd om zichzelf, zijn bedrijf en producten of diensten eens goed in the picture te zetten.
|
Een gezonde boomkwekerijsector kan niet zonder goede communicatie en promotie. 'En daar is een goed verhaal voor nodig', zegt Bömer. 'Een verhaal waarin je vertelt wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt op jouw positie in de markt. Zo'n goed verhaal wordt nog vele malen sterker met een krachtig beeld.' Wie weleens bij een presentatie of lezing van David Bömer is geweest, weet dat hij zijn verhaal graag ondersteunt met beelden. 'Als ik nu een verhaal zou vertellen over de wateroverlast die we momenteel meemaken, zou ik dat ondersteunen met beelden. Waarop je ziet hoe het water een probleem is op het veld, hoe er wordt gewerkt aan een oplossing en natuurlijk ook waar het zich afspeelt. Het verhaal krijgt handen en voeten met de beelden erbij.'
|
'Het verhaal krijgt handen en voeten met de beelden erbij'
| |
|
Indruk
Een ander voorbeeld dat Bömer aanhaalt, is de in 2010 overleden dendroloog Dick van Hoey Smith, die vaak foto's maakte van bomen en planten in Arboretum Trompenburg. Bömer: 'Hij riep vaak zijn vrouw Riet erbij om een goede foto van een boom te maken. Doordat hij haar mét de boom op de foto zette, kreeg de kijker een veel betere indruk van de soort en de grootte van de boom. Die truc kun je voor plantfotografie ook toepassen, bijvoorbeeld met een voorwerp zoals een snoeischaar of een kistje bij de plant.'
365 dagen in de schijnwerpers
De beurs vindt plaats in oktober. Is het niet wat vroeg om nu al het beursthema bekend te maken? 'Zeker niet', zegt Bömer. 'Bij sommigen bestaat misschien het beeld dat GrootGroenPlus drie dagen per jaar duurt. Dat geldt wel voor de fysieke beurs in Zundert, maar met het platform GrootGroenPlus zetten we de sector 365 dagen per jaar in de schijnwerpers. Om dit te benadrukken, start de inschrijving voor de volgende beurseditie altijd al op de beursvrijdag. Het hele jaar door kunnen deelnemers op verschillende manieren profiteren van de aandacht die het platform genereert.'
Naast de Kwekersbode, die twee keer per jaar uitkomt, is er het online nieuwsplatform GGP.news. Hier wordt jaarrond aandacht besteed aan de vakbeurs GrootGroenPlus en aan actueel internationaal nieuws en informatie over marktontwikkelingen, groenprojecten, bedrijven, producten en evenementen in de boomkwekerijsector. 'We vinden het belangrijk dat iedereen gemakkelijk kan aanhaken bij het platform, waarmee 365 dagen per jaar aandacht van en voor de sector wordt gegenereerd', vertelt Bömer. 'Bovendien hebben we ons partnerschap met vakblad Boom in Business, dat ook zorgt voor de beurscatalogus - voor ons de uitgelezen route om de volle breedte van onze achterban te bereiken.'
Uitdaging
'Op de fysieke beurs van GrootGroenPlus in oktober zetten we allereerst de deelnemers in the picture, ieder op de manier die bij hem of haar past. De één staat bij voorkeur op een groot podium in de schijnwerpers, terwijl een ander gebaat is bij een bescheidener plek waar de producten goed uitkomen in de spotlights. Met het thema van dit jaar dagen we iedereen uit om na te denken over een aantal vragen: Welk beeld laat zien wie wij zijn, waar wij voor staan? Welke foto kenmerkt onze producten of onze manier van werken? Het zou mooi zijn als mensen dat in beeld brengen in oktober 2024.'
Bömer vertelt verder: 'Met het thema bedoelen we niet dat er nog niets gebeurt op het gebied van beeld en fotografie. Denk bijvoorbeeld aan labelfotografie; daarbij zie je veel professionele foto's waarop de unieke kenmerken van een cv goed uitkomen. Maar er komen soms ook foto's langs van het zoveelste plantje. Je kunt er altijd kritisch naar kijken en daarbij moet je de waarde van professionele fotografie zeker niet onderschatten.'
De beursorganisatie wil ook ontwikkeling en vernieuwing laten zien. Bömer: 'Er is bijvoorbeeld veel mogelijk met moderne camera's en met beeldbewerking. Tijdens de laatste GrootGroenPlus-beurs konden bezoekers hologrammen zien van de nominaties voor de Green Grand Prix. Natuurlijk kan niet iedere kweker met hologrammen gaan werken, maar samen kunnen we experimenteren met nieuwe en bekende technieken.'
Fotowedstrijd: Groen in Beeld
In het kader van het beursthema wordt in 2024 een fotowedstrijd georganiseerd, laat de organisatie weten: 'De visuele kracht van goede fotografie moet niet worden onderschat; dat weten we bij GrootGroenPlus als geen ander. Geheel in lijn met het thema is er daarom voor gekozen om dit jaar een speciale fotowedstrijd te organiseren. Hiermee krijgt de boomteeltsector een unieke kans om zich op een andere manier te presenteren. Om deel te nemen kan een foto worden ingezonden, waarbij het niet alleen belangrijk is om te kijken naar de technische kant van de foto, maar ook aandacht te besteden aan de creativiteit en het verhalende aspect. Een professionele jury zal de top 20 selecteren en die vervolgens voor het publiek tentoonstellen. Bezoekers kunnen ook hun stem uitbrengen om tot een publiekswinnaar te komen. Meer informatie over deze wedstrijd volgt in juni 2024.'
|
Een passend podium
Het thema heeft natuurlijk niet alleen betrekking op de foto's die beursdeelnemers laten zien, vertelt Bömer. 'GrootGroenPlus is een beurs die helemaal is ingericht op het in the picture zetten van de sector en alle ondernemers die aan de beurs deelnemen. Kenmerkend voor GrootGroenPlus zijn de 'Ikea-routes', zodat het publiek de kans krijgt de hele beurs te bezoeken zonder een stand over te slaan. 'Bij GrootGroenPlus zit niemand op een zijspoor. Vanuit de aangename setting van het centrale restaurant kunnen bezoekers elke route beginnen en eindigen. Het gaat erom dat de exposerende deelnemers goed in the picture staan voor de bezoekers, maar ook dat de bezoekers goed zichtbaar zijn voor de deelnemers. We brengen partijen bijeen; dat is de kracht van een relatiebeurs.'
| Vakkundig enten (foto: Timo Reisiger) |
|
|
'Dat is precies hoe jij bent'
Op de vraag wat Bömer zelf met het thema zou doen als hij standhouder op de komende beurs was, vertelt hij aan welk beeld hij dan denkt. 'Ik denk aan een foto die kern weergeeft van waar mijn bedrijf voor staat. In mijn geval zie je handen die bezig zijn met enten. In de hand "ent nummer 19", met daarnaast een handvol enten en een kistje dat bijna klaar is. Het onderschrift: "Elke snee is raak." Het beeld laat kwaliteit en vakmanschap zien, en dat het gaat om productie, om aantallen.' Veelzeggende beelden vragen ook om durf, vindt Bömer. 'Misschien moet je iets weglaten en alleen een detail laten zien. Of een ander beeld kiezen dan wat voor de hand ligt. Ik maakte bij een verhaal eens een aantal foto's van een kweker. Op één van de foto's liep hij over het veld met de telefoon aan zijn oor, breed gebarend en geconcentreerd in gesprek. Toen hij deze foto thuis liet zien, liet zijn familie de andere foto's links liggen: "Pa, dat is precies hoe jij bent", zeiden ze.'
|
'Veelzeggende beelden vragen om durf'
| |
|
Vakkennis
'De beste foto's worden vaak gemaakt door een fotograaf met kennis van het vak', weet Bömer. 'Léon van Bon, bijvoorbeeld, was zelf profwielrenner voordat hij wielerfotograaf werd. Hij weet als geen ander wanneer je het best een overzichtsfoto of juist een intense close-up van een wielrenner kunt maken. Een kenner van de boomkwekerij weet wat de clou is van het telen van die ene plant, of waar het op aankomt bij beregening. Die weet welk verhaal je wilt vertellen met de laatste nieuwigheden. Als gelegenheidsfotograaf maak je weleens een lucky shot, maar een fotograaf met kennis van zaken kan net dat stukje extra in beeld krijgen dat je mist op een gewone foto.' Bömer sluit af met een uitdagende uitspraak: 'In de boomkwekerijwereld is veel kennis aanwezig. Met dit beursthema dagen we iedereen uit om daarmee eens goed in the picture te gaan staan.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|