'De Leffert FM90 rijdt altijd door, ook op zwaar terrein' |
|
|
|
|
| 227 sec |
Kweker Albert Bosma loopt weg met de transporter van Frisian Motors
'Een robuust voertuig', zo kwalificeert Albert Bosma van het gelijknamige groencentrum de Leffert FM90 4wd. De elektrische transporter kwam in de plaats van een overjarige tweewielige dieseltrekker. Het grotere vermogen, maar ook het rijcomfort en de elektromotor gaven de doorslag voor de kweker. 'De Leffert rijdt altijd door, niet alleen over verharde paden, maar ook in het natte, oneffen veld. Dat staat voor ons voorop.'
De Leffert FM90 4wd in actie met aanhangwagen bij Bosma boomwekerij-groencentrum |
Albert Bosma, directeur van Bosma boomwekerij-groencentrum in het Friese Boelenslaan, heeft de Leffert FM90-transporter 4wd, geleverd door Frisian Motors, nu zo'n twee jaar in gebruik. 'Daarvoor hadden we een speciale aanhanger met een tweewielige dieseltrekker ervoor. Deze was op en eigenlijk ook te klein voor onze werkzaamheden. We kunnen bijvoorbeeld een grotere aanhanger aan de Leffert koppelen.' De oude dieseltrekker was dan ook nodig aan vervanging toe. Een andere reden voor Bosma om de elektrische transporter aan te schaffen, was om een steentje bij te dragen aan de reductie van CO2-uitstoot.
Groot vermogen
Het grote vermogen van de Leffert FM90 is voor Bosma een belangrijk pluspunt. Bosma boomkwekerij-groencentrum kweekt namelijk planten met kluit, zoals coniferen, laurier en hulst. Deze worden geleverd aan hoveniers en particulieren, wat varieert van kleine partijen tot honderd stuks. 'Deze planten kweken we handmatig uit en vervoeren we met de Leffert naar voren, naar de hal.' Na een eerste oriëntatie op de markt van bedrijfsvoertuigen kwam Bosma al snel uit bij Frisian Motors. 'We hoorden verschillende positieve berichten over de Leffert. Ik heb er ook wat artikelen over gelezen. De vestiging van Frisian Motors ligt op zo'n twintig kilometer bij ons vandaan, zodat we er snel een keer langs zijn gegaan om ons te laten informeren. We kregen een demonstratie en de Leffert beviel ons onmiddellijk.' Bosma was dan ook gelijk verkocht.
Het viel de kweker meteen op dat de Leffert FM90 een robuust voertuig is. 'Deze kan ook in het vollegronds-terrein rijden. Voor ons is belangrijk dat hij goed opereert in de moeilijkere omstandigheden, want onze kwekerij heeft niet overal verharde paden. Voorheen zetten we een grote trekker in voor het ruwere terrein, maar die maakte er in natte omstandigheden een modderboel van. De Leffert rijdt altijd door, niet alleen over de paden, maar ook in het veld, ook al is de grond nat en modderig. Met gaten die ontstaan zijn door het verwijderen van de kluiten, heeft hij ook geen problemen. We hebben er banden onder liggen die niet te veel profiel hebben, want leg je er een tractorprofiel op, dan krijg je al snel sporen en blubber.' De Leffert is loeisterk, oordeelt Bosma. 'Hij trekt de aanhanger altijd mee, ook al is deze zwaar beladen met bomen met kluit. Daarnaast rijdt en zit hij comfortabel. Momenteel zijn we volop aan het rooien, waardoor onze medewerkers de hele dag heen en weer rijden. Elke retourrit van voren naar achteren is wel een kilometer.'
|
'De Leffert FM90 is loeisterk en trekt de aanhanger altijd mee, ook al is deze zwaar beladen met bomen met kluit'
| |
|
| De Leffert FM90-transporter kan een lading van maximaal een ton trekken |
|
|
Twee elektromotoren
De Leffert FM90 van Bosma is uitgerust met twee elektromotoren voor de 4wd. 'Handig is dat we een motor kunnen uitschakelen, want dan rijdt hij sneller. De topsnelheid ligt dan op een kleine 50 kilometer per uur. Met beide motoren aan rijdt hij 25 kilometer per uur. Als we de weg op moeten, waarvoor de Leffert een kenteken heeft, schakelen we over op één motor. Op de kwekerij is 25 snel genoeg. Met een zware vracht erachter ga je geen 50 rijden. We hebben ook stagiairs die af en toe mogen rijden, maar dan moet de transporter niet te hard rijden. Je kunt de snelheid zelf afstellen; als je 15 kilometer ingeeft, dan hij doet hij dat ook.'
Bij gemiddeld gebruik van de Leffert komt Bosma de dag wel door met twee accu's. 's Nachts op de lader en de volgende dag kan er weer van vroeg tot laat worden gereden. Hij heeft voorlopig nog voor de standaard AGM-accu's gekozen. 'Ik vond de lithiumaccu's behoorlijk prijzig. Maar als de lithiumbatterijen betaalbaarder worden, kunnen we de oude batterijen altijd nog vervangen. We rijden vaak met de transporter in natte omstandigheden en door de blubber. Ik dacht dat de combinatie van vocht en elektronica een risico was, maar we hebben nog nooit een storing op dat gebied gehad.'
| De Leffert FM90 is uitgerust met twee elektromotoren voor de 4wd |
|
|
Bosma zwaait ook de service van Frisian Motors alle lof toe. 'We hadden vorig jaar een kleine storing, maar ze stonden er meteen om die te verhelpen. Je wilt uiteraard voorkomen dat het voertuig te lang stilstaat. We hebben natuurlijk wel het voordeel dat de monteur niet van ver hoeft te komen. Ook heeft de Leffert nauwelijks onderhoud nodig: slechts een keer per jaar een onderhoudsbeurt.'
Geen geluid
Waar Bosma ook heel erg over te spreken is, is het geluid van de transporter. Beter gezegd: het ontbreken van geluid. 'Hij is gewoon stil. We zitten in het buitengebied, waar voorheen dan de diesel langs kwam knorren en dampen. Dat viel erg op. Nu hoor je dat lawaai niet meer; de brandstofuitstoot is ook verdwenen.
'Al met al ben ik tot nu toe reuze tevreden met de Leffert,' zegt een enthousiaste Bosman. 'Hiermee kunnen we nog jaren vooruit. Het personeel werkt er graag mee. Die vinden de elektrische transporter een enorme verbetering ten opzichte van de diesel, qua rijcomfort en geluid. Ik heb er dan wel in geïnvesteerd, maar zij moeten ermee werken. Verder is het ook goed voor het imago van ons bedrijf. Klanten gaan er tegenwoordig vaak vanuit dat je niet alleen groen werkt, maar ook groen denkt.' Bosma sluit af met een mooie anekdote. 'Je ziet tegenwoordig steeds vaker de Lefferts rondrijden, zelfs op het circuit van Zandvoort. De directeur van het circuit reed met een verlengde oranje Leffert met zijn gasten over de baan rond. Dat was een mooi gezicht.'
Leffert FM-90 4wd
De Leffert FM-90 4wd is geschikt voor gebruik in extreme omstandigheden, zoals ruw terrein of modderige velden. Daarnaast kan de transporter een lading van een ton trekken. Het voertuig is voorzien van lage gearing voor extreem sterke tractie. Ook beschikt hij over vele extra's, zoals stuurbekrachtiging, onafhankelijke vering en remschijven, en 350 kilogram laadvermogen in de laadbak. Voor elk type terrein zijn de juiste bandprofielen beschikbaar.
De FM-90 heeft een verzwaard chassis. Dat biedt mogelijkheden om zowel voor als achter extra werktuigen aan te bouwen. Montage van schuifbordjes, rolvegers, manegevlakkers, veldspuiten, maaidekjes en zelfs complete driepunts hefrichting behoren tot de mogelijkheden. Frisian Motors brengt hiermee zijn missie om rijden en werken te combineren in één praktisch voertuig, in de praktijk.
Uitgerust met de nieuwste wisselstroomtechniek (AC) en een externe acculader op het lichtnet, is de Leffert-transporter overal en altijd binnen acht uur opgeladen (vier uur is optioneel). Het voertuig is standaard voorzien van de onderhoudsvrije AGM-accutechniek. Ook heeft Frisian Motors speciaal voor zijn voertuigen lithiumaccu's ontwikkeld. Deze nieuwe generatie accu's is nog krachtiger dan de AGM-accu's.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|