De Leffert FM-55 rijdt probleemloos over ruw terrein |
|
|
|
|
| 225 sec |
Kweker boekt tijdwinst en heeft meer rijcomfort met de onderhoudsvriendelijke transporter
Een van de paradepaardjes in het assortiment van Frisian Motors is de Leffert FM-55-transporter, die is uitgevoerd met een bankje in plaats van kuipstoeltjes. Handig voor de kweker die vaak in- en uit moet stappen. De krachtige elektrische aandrijving en robuuste uitvoering zorgen ervoor dat je niet snel in de modder blijft steken. Voor kweker Gerrit van Garderen van Boom- en handelskwekerij VGB een van de redenen om de FM-55 aan te schaffen. Ook de snelheid, het aantal zitplaatsen en de onderhoudsvriendelijkheid van de transporter kunnen zijn goedkeuring wegdragen. De kweker deelt graag zijn ervaringen.
De FM-55 blijft niet steken in de modder |
Gerrit van Garderen van Boom- en handelskwekerij VGB rijdt met veel genoegen met de Leffert FM-55-transporter rond op zijn bedrijf, dat bestaat uit zeven hectare pottenveld en tien hectare vollegrond. VGB biedt een breed assortiment (laan)bomen aan, zowel van eigen kweek als uit de handel, en is gespecialiseerd in de productie van vormbomen, zoals kubusvormen, dakvormen en leivormen. Ook koopt het bedrijf uit Dodewaard veel partijen bomen en struiken op als collega-kwekers het veld willen ruimen voor nieuwe aanplant. 'We hebben de FM-55 ruim anderhalf jaar geleden aangeschaft bij Frisian Motors. We waren nog niet bekend met het Friese bedrijf, maar ze kwamen op een gegeven moment langs om ons vrijblijvend kennis te laten maken met de transporter. We konden wat proefrondjes rijden op onze velden en dat beviel goed. We besloten daarna tot de aankoop van het voertuig.'
| De FM-55 haalt een behoorlijke snelheid met 45 tot 50 kilometer per uur |
|
|
Veel snelheid
Van Garderen had voorheen een Club Car-golfkar in gebruik, maar deze is minder geschikt om over ruw terrein te rijden. 'Daar kan de FM-55 juist wel goed tegen. Een ander voordeel ten opzichte van de golfkar is de hogere snelheid. De Club Car rijdt zo'n 20 kilometer per uur, terwijl de FM-55 wel meer dan het dubbele haalt met 45 tot 50 kilometer per uur. We hebben tegenwoordig een behoorlijk groot areaal. Als je ergens aan het eind van de akker moet zijn, is het mooi dat je een beetje snelheid hebt.'
De enige, kleine, kanttekening die de kweker maakt, gaat over de grootte van de transporter. 'De FM-55 had van mij wat kleiner gemogen, want het golfkarretje is iets wendbaarder. We moeten nu op de grotere rijpaden blijven en kunnen niet door het pottenveld heen. Maar dit weegt niet op tegen de voordelen van de transporter. We gebruiken hem vooral voor klusjes als het maken van foto's op het veld of het uittekenen van bomen. Ook kunnen we snel personeel ter plekke brengen. We gebruiken de wagen bijvoorbeeld niet voor het uitrijden van potten, wat in eerste instantie de bedoeling was. Daar is ie te groot voor. Daar zoeken we nog een wendbaarder tussenmaatvoertuig voor.'
Van Garderen zet de Leffert dan ook vooral in voor personenvervoer, dat op zijn terrein behoorlijk intensief is. 'Naast personeel rijden we er ook klanten mee rond. Verder moeten we dagelijks foto's maken, waardoor de snelheid van de FM-55 goed van pas komt. En de FM-55 kan gemakkelijk door modder rijden. We zijn nog nooit stil blijven staan in tegenstelling tot met de golfkar.'
|
'De FM-55 kan gemakkelijk door modder rijden. We zijn nog nooit stil blijven staan in tegenstelling tot met de golfkar'
| |
|
Gemakkelijk in- en uitstappen
Om verschillende redenen viel de keus op de FM-55-uitvoering met bankjes in plaats van kuipstoelen. 'Als we naar achter op het veld rijden, willen we zo veel mogelijk mensen mee kunnen nemen. Soms vervoeren we zes personen naar de plek van bestemming. Voor dat aantal zijn dan ook veiligheidsgordels beschikbaar. Daarnaast is het in- en uitstappen met een bankje wat gemakkelijker.' De FM-55 is uitgerust met een kenteken, dus hij mag ook op de openbare weg rijden. 'Dat is zeker handig, maar we maken slechts sporadisch gebruik van die mogelijkheid. Ons gehele areaal kunnen we bereiken zonder de weg te gebruiken. Daarnaast hebben we er optioneel voldoende licht op laten zetten, zodat we hem 's avonds ook kunnen gebruiken als het nodig is. We zetten dan alle lampen aan en hebben dan voldoende licht op de plek. Nog een mooi pluspunt.'
| De transporter is zeer onderhoudsvriendelijk |
|
|
Over service en onderhoud hoeft Van Garderen zich geen zorgen te maken. 'Die is honderd procent. Er is nauwelijks slijtage; het is eigenlijk alleen de afstand die de transporter af moet leggen, die het doet. Als er bijvoorbeeld eens een zekering stuk is, dan kunnen we de transporter gewoon naar de plaatselijke machineleverancier brengen. Dan betaalt Frisian Motors de rekening als het nog binnen de garantie valt. Voor hen is het niet rendabel om helemaal naar Dodewaard te komen voor het vervangen van een zekering. In de anderhalf jaar waren er geen problemen en was er nauwelijks onderhoud nodig. Hij is erg onderhoudsvriendelijk.'
Leffert FM-55
De kracht, snelheid en wendbaarheid van de FM-55 is vergelijkbaar met de FM-50, maar het verschil is dat de FM 55 is uitgevoerd met een bankje in plaats van kuipstoeltjes. Hierdoor is de FM-55 gemakkelijker toegankelijk als je vaak in- en uit het voertuig moet stappen, wat op de kwekerij nogal vaak voorkomt. De FM-55 is verkrijgbaar met alleen zitplaatsen of een ruime laadbak. Het voertuig maakt gebruik van de nieuwste wisselstroomtechniek (AC) en een externe acculader op het lichtnet. Het accupakket laadt op binnen zo'n acht uur (vier uur is optioneel). Het voertuig wordt standaard geleverd met de onderhoudsvrije loodaccu's. Deze accu's zijn speciaal ontworpen voor de elektrische voertuigen van Frisian Motors. De AGM-loodaccu's worden geleverd met een volautomatische lader. Dat betekent dat de accu kan worden aangesloten op het lichtnet. Wanneer de accu's vol zijn, slaat de lader automatisch uit. Binnen een tijd van acht uur is het accupakket weer opgeladen (vier uur is optioneel).
De FM-55 kan ook worden voorzien van een zwaarder accupakket. Hiervoor heeft Frisian Motors nieuwe accu's ontworpen voor zijn voertuigen. De lithiumaccu's zijn krachtiger, laden sneller op en zijn minder zwaar dan de loodaccu's. De Leffert heeft standaard een L7-kenteken. De gebruiker hoeft alleen het voertuig nog aan te melden bij een postkantoor of online; dit gaat hetzelfde als voor een auto.
|
| De FM 55 is uitgevoerd met een bankje in plaats van kuipstoeltjes |
|
|
Nieuwe cabine
Frisian Motors heeft een nieuwe cabine voor de Leffert-voertuigen gelanceerd. Er was al geruime tijd vraag vanuit de markt naar een verbeterde cabine, vanuit diverse sectoren en klanten. Naar aanleiding hiervan heeft het Friese bedrijf een nieuwe cabine ontwikkeld die volledig is afgesloten en toch in de zomermaanden 'luchtig' is. Zo kan de voorruit op twee standen worden geopend: kierstand en volledig wijd open. De zijruiten kunnen worden opengeschoven. Is dat echter nog te warm, dan is het zelfs mogelijk om binnen enkele minuten de deuren volledig te verwijderen. De gebruiker is volgens Frisian Motors in elk seizoen van het jaar verzekerd van een koele, maar ook een warme zitplaats. De cabine is straks namelijk leverbaar in twee versies: of de cabine wordt verwarmd door een elektrische kachel of door voorruitverwarming (voornamelijk tegen condens en vocht).
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|