Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Nieuwe elektrische zwenklader is schoner en doet niet onder voor dieselvariant

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Emiel te Walvaart, vrijdag 18 november 2022
225 sec


Van Blitterswijk en Ahlmann leveren AZ 95 electric voor stadskwekerij Rotterdam

Nog niet zo lang geleden kon je je het bestaan niet voorstellen van een serieuze elektrische shovel die zijn krachten kan meten met de traditionele dieseluitvoering. Ahlmann Nederland bewijst het tegendeel met de ontwikkeling van de AZ 95 electric. De stadskwekerij van Rotterdam was er zo enthousiast over, dat Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines onlangs de eerste officiƫle, elektrische uitvoering mocht leveren. De betrokken partijen vertellen over de bijzondere eigenschappen en het kunnen van de spraakmakende shovel die een nieuwe stap in de verduurzaming zet.


Eerder dit jaar had Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines de eer de honderd procent elektrische zwenklader AZ 95 aan de gemeente Rotterdam te leveren. De shovel is operationeel op de stadskwekerij. De deal was te danken aan een door de leverancier gewonnen aanbesteding van de gemeente Rotterdam voor levering, onderhoud en reparatie van de tuin- en parkmachines. 'Rotterdam heeft het beleid van honderd procent elektrisch, tenzij... Dat was voor ons koren op de molen, want we doen heel veel elektrisch met ons zusterbedrijf Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit, waarmee we exclusief importeur zijn van Goupil honderd procent elektrische bedrijfswagens. In de wereld van openbaar groen en tuin zijn we de kartrekker van fossiel naar duurzaam, zoals elektrificatie. We hebben de aanvraag voor de elektrische shovel binnengekregen en samen met Ahlmann hebben we die opgepakt. Dit mondde uiteindelijk uit in de levering van de duurzame shovel,' vertelt Wouter van Blitterswijk, eigenaar van Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit en Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines.

Van diesel naar elektrisch

De elektrische zwenklader is door Ahlmann Nederland in eigen huis ontwikkeld en omgebouwd. 'Het is de tweede elektrische shovel die we voor een klant hebben gebouwd,' vertelt Peter Reeuwijk, verkoopadviseur van Ahlmann. 'Het eerste exemplaar was voor Van Werven, gespecialiseerd dienstverlener op het gebied van infra en recycling uit Oldebroek, wat in feite nog een soort pilot was. We hebben deze nieuwe machine samen met een bedrijf ontwikkeld dat gespecialiseerd is in elektrische aandrijving. We hebben ondertussen veel geleerd van de bouw en de positieve ervaringen bij het gebruik van het eerste elektrische exemplaar. De shovel voor Rotterdam was eigenlijk de eerste echt nieuw verkochte machine na de pilot. We hebben tijdens het proefdraaien bij Van Werven een goede leidraad kunnen maken die uitstekend van pas komt bij de ontwikkeling van het werktuig. Er komt heel veel bij kijken, want van alles moet worden aangepast bij de overgang van een dieselmotor naar een volledig elektrische aandrijving.'


De duurzame shovel past goed in de elektrificering van het wagenpark
De duurzame shovel past goed in de elektrificering van het wagenpark
Rotterdam is druk doende zijn wagenpark te elektrificeren. Reeuwijk: 'Er was al een Ahlmann AZ 85 in bedrijf, maar die was aan vervanging toe. Een grote, dure reparatie zag men niet zitten, zodat er een nieuwe shovel moest komen. In eerste instantie boden wij een standaard dieseluitvoering aan, maar via de machinist vroeg de gemeente ook naar de mogelijkheden voor een elektrische variant. Na een paar keer kijken en proefdraaien waren de gemeentewerkers om. Het aanbod dat we vervolgens deden, viel bij de gemeente in goede aarde, waarna we aan de slag konden met het ombouwen van de machine.'

'Na een paar keer kijken en proefdraaien waren de gemeentewerkers om en kozen ze voor de elektrische uitvoering van de AZ 95-zwenklader'

Zwenklader bovenaan op verlanglijst

Bij de keuze voor de nieuwe elektrische aanwinst speelde ook mee dat de stadskwekerij graag een Ahlmann terug wilde. Reeuwijk: 'De Ahlmann is vierwiel-gestuurd en heeft een zwenkframe. Deze functionaliteiten boden zo veel voordelen voor hen, dat ze deze graag wilden behouden. Verder wensten ze dezelfde maat. Bij de boomkwekerij is het heel handig dat je met het zwenken overal tussen kunt. Het is een superflexibele en multifunctionele machine. In principe is een graafmachine om mee te graven. Maar als je kijkt wat je in ons land nog doet aan graafwerk, is dat niet veel. Je kunt hem inzetten voor allerlei andere werkzaamheden en er verschillende hulpstukken op monteren. De shovel is comfortabel, stil en sterk.' Op de kwekerij gebruikt men de shovel vaak om planten en bomen uit de grond te halen en op de vrachtwagen te plaatsen. Ook worden planten overgeladen op voertuigen van de gemeente Rotterdam of richting de aannemers die de bomen in de wijk planten.


De AZ 95e wordt niet alleen ingezet voor graafwerk
De AZ 95e wordt niet alleen ingezet voor graafwerk
Een grote actieradius was een van de vereisten voor de shovel. 'Hij moest niet alleen inzetbaar zijn op de stadskwekerij, maar ook in de stad zelf. Door heel Rotterdam staan grote schalen die met aarde en plantjes zijn gevuld. Die moeten opgehaald kunnen worden om er nieuwe plantjes in te zetten. Dat is mogelijk met de nieuwe shovel, met behulp van een speciale klem. Hij kan dan ook gemakkelijk acht uur draaien op een dag.'

Duurzaamheidsdoelen

Doordat de 22 kW zware acculader in het voertuig zit, heb je de vrijheid om overal te laden met krachtstroom of aan een laadpaal. Wel moest de elektrische voorziening op de werklocatie worden aangepast, want het gebruikt wel stroom als je de hele nacht aan het laden bent. Met een graafmachine rijd je niet even naar een autolaadpaal. Bovendien wil je ook niet hebben dat er een paar keer per week een vrachtwagen opgeladen accu's komt brengen. Dat komt de verduurzaming niet ten goede.
Van Blitterswijk heeft al decennialang een hechte samenwerking met de gemeente Rotterdam. 'Zij zijn een zeer gewaardeerde afnemer van ons en dat gaat verder dan een platte leverancier-klantrelatie met elkaar. We zijn echte partners van elkaar. Wij helpen Rotterdam mee om hun duurzaamheidsdoelen te verwezenlijken, enerzijds met het tuin- en parksegment - we zijn bijvoorbeeld ook Stihl-dealer - anderzijds met de eco-mobiliteitbusiness.'


Tegenwoordig kan er al ontzettend veel op een goede duurzame manier, stelt Van Blitterswijk. 'Belangrijk is wel dat je verstand van zaken hebt en de techniek doorgrondt. Ook moet je de juiste partijen bij elkaar brengen die gezamenlijk tot succes kunnen komen. Dat ze bij de Ahlmann-shovel uitkwamen is geen toeval, want er is nog geen alternatief voorhanden in de markt. De volledig elektrische zwenklader AZ 95 die is geleverd, is het eerste doorontwikkelde productiemodel.'


Bijzondere eigenschappen

De onderzoeksresultaten geven aan dat de AZ 95 electric op geen enkel vlak onderdoet voor de traditionele dieselvariant. De elektrische AZ 95 stoot nul procent stikstof en CO2 uit. Daarnaast is de elektrische machine sterker en maakt deze tijdens werkzaamheden nauwelijks geluid. In tegenstelling tot machines met een draaiende dieselmotor is de AZ 95 electric in stilstand zelfs helemaal niet hoorbaar. Ook verbruikt de elektrische AZ 95 alleen het gevraagde vermogen. Hierdoor ligt het rendement hoger en is er geen sprake van verspilling. De 8-tonswiellader is nog de enige honderd procent elektrische zwenklader en vermoedelijk de eerste wiellader met batterijpakket in de gewichtsklasse boven de vijf ton. Het 82 Kwh-batterijpakket, goed voor een hele werkdag, is weggewerkt onder de bestaande kap. Het elektrische systeem werkt op 400 volt, net als binnen de automotive-industrie.

De elektrische AZ 95 doet niet onder voor de dieselversie
De elektrische AZ 95 doet niet onder voor de dieselversie
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER