Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Frisse start met nieuwe beurs Plantarium|Groen-Direkt

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hanneke Tax, maandag 11 juli 2022
220 sec


Dé Europese handels- en relatiebeurs voor buitengroen loopt als een trein

PLANTARIUMGROEN-Direkt is hét evenement voor de Europese tuinplantenretail. Het is ontstaan door een verregaande samenwerking tussen de beurzen Plantarium en GROEN-Direkt. 'In plaats van twee beurzen onder één dak organiseren we nu één beurs voor buitengroen, waar handel en ontmoeting door dezelfde deur gaan', vertelt beursdirecteur Linda Hoogendoorn-Veelenturf in de aanloop naar de eerste nieuwe beurseditie in augustus 2022.

Monsterkarren en expostands worden geïntegreerd in de nieuwe beursopzet
Monsterkarren en expostands worden geïntegreerd in de nieuwe beursopzet

'Het is een organisch gegroeide samenwerking. Jaren geleden was niet iedereen blij met twee beurzen in dezelfde regio met dezelfde doelgroep, ook al was de opzet van relatiebeurs Plantarium heel anders dan die van handelsbeurs GROEN-Direkt. In de periode voor de coronapandemie was de samenwerking tussen beide beurzen al in gang gezet. Beide beurzen werden naast elkaar onder één dak gehouden met een centrale entree. Bezoekers gingen dan na binnenkomst naar rechts voor de handelsbeurs GROEN-Direkt en naar links voor de relatiebeurs Plantarium. In de coronaperiode kwam de samenwerking stil te liggen. Een aantal handelsbeurzen ging nog wel door, maar Plantarium werd eenmaal afgelast en een keer digitaal gehouden. Nu fysieke beurzen weer mogelijk zijn, hebben we meteen doorgepakt. Er is een nieuwe beursorganisatie opgericht en we organiseren de gezamenlijke beurs PLANTARIUMGROEN-Direkt, waarvan de eerste editie staat gepland op 24 en 25 augustus 2022.'

Linda Hoogendoorn-Veelenturf
Linda Hoogendoorn-Veelenturf
'Na corona hebben we meteen doorgepakt en organiseren we de gezamenlijke beurs PLANTARIUMGROEN-Direkt'

'Dat was ook de wens van exposanten. Twee beurzen die elkaar vooral aanvullen en zich op dezelfde doelgroepen richten, zou je niet gescheiden moeten organiseren, al was het maar om praktische redenen. Het was dan ook een logische stap om de beursorganisatie en daarmee ook de beurzen zelf te integreren. Daarom is Green Retail Events opgericht, waarin Plantarium-organisator Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij (SVB) samenkomt met het PPP-gedeelte van GROEN-Direkt. Het beursteam bestaat vooral uit groene professionals en zet samen één beurs met één uitstraling neer.'

Het beursteam, van links naar rechts: Linda Hoogendoorn, Sytse Berends, Arjen Waltman, Sandra van Tol en Pieter Heemskerk
Het beursteam, van links naar rechts: Linda Hoogendoorn, Sytse Berends, Arjen Waltman, Sandra van Tol en Pieter Heemskerk

Beursteam

Linda Hoogendoorn-Veelenturf is de aangewezen persoon om leiding te geven aan het beursteam. Als directeur van Varb is ze goed ingevoerd in de sector en in verband met de komende fusie tussen Varb en SVB kan ze in deze rol continuïteit bieden voor de beursorganisatie. Het beursteam bestaat verder uit Arjen Waltman, ervaren logistiek manager bij GROEN-Direkt, Sandra van Tol, sinds jaar en dag pr- en communicatiespecialist voor Plantarium, Sytse Berends, thuis in de marketingcommunicatie en communicatiestrategie voor GROEN-Direkt en Pieter Heemskerk, specialist in commercieel management in de boomkwekerijsector. De beurs is een samenwerking van beide organisaties, terwijl Varb-SVB en GROEN-Direkt elk als zelfstandige organisatie blijven bestaan met eigen activiteiten.

Internationale beurs

'De beurs is ontstaan in de regio Boskoop, maar niet specifiek op die regio gericht. Als beurs PLANTARIUMGROEN-Direkt richten we ons op iedereen in het vak. Natuurlijk komt een groot deel van de exposanten en bezoekers uit Nederland, maar ook België, Duitsland en andere Europese landen zijn goed vertegenwoordigd. We hebben bijvoorbeeld ook een exposant uit Denemarken en een uit Australië, waarmee ik maar wil benadrukken dat iedereen welkom is.'


De beurs maakt een frisse start en trekt bekende en nieuwe exposanten aan
De beurs maakt een frisse start en trekt bekende en nieuwe exposanten aan

Vliegende start

'Voor ons als beursteam is deze geïntegreerde beursopzet ook nieuw, dus het was best spannend om de organisatie goed op poten te krijgen, zeker na de coronaperiode, waarin er veel stillag. Maar het beursteam had er ook vertrouwen in dat we met deze beurs in een duidelijk behoefte voorzien. De snelheid waarmee de inschrijvingen volgden nadat de inschrijving voor standruimte was opengesteld, sterkte ons in dat vertrouwen. We kunnen dan ook vol trots melden dat de beursvloer bijna is uitverkocht. We hebben tweehonderd inschrijvingen en daar kan nog een klein aantal aan toegevoegd worden. De beurs beslaat in totaal 22.000 vierkante meter aan oppervlak inclusief de monsterbeurzen; 4000 vierkante meter daarvan is beschikbaar voor stands. Wat we ook fijn vinden, is dat tientallen nieuwe exposanten ons hebben weten te vinden. We hebben dus al laten zien dat we een frisse nieuwe start maken en interessant zijn voor een grotere groep exposanten. De komende tijd ligt de focus op het werven van bezoekers. Met een mooie exposantenlijst in de hand kunnen we laten zien wat PLANTARIUMGROEN Direkt bezoekers te bieden heeft.'


'Met PLANTARIUMGROEN-Direkt willen we het grootste tuinplantenevenement van Europa neerzetten, met een breed, groen assortiment'

Handel en relatie gaan hand in hand

'GROEN-Direkt is met zijn najaarsbeurs onderdeel van de beurs. Inkopers kunnen tijdens de beurs via de monsterkarren het bekende en nieuwe assortiment bekijken en bestellen. Daarnaast worden nieuwigheden getoond en gekeurd en in de marge daarvan wordt er natuurlijk ook genetwerkt. Op de nieuwe beurs zullen de expostands en de monsterkarren geïntegreerd worden. Het wordt één buitengroenevenement met één groene uitstraling, waar handel en netwerken hand in hand gaan.'


'Het wordt één buitengroenevenement met één groene uitstraling, waar handel en netwerken hand in hand gaan'

'We organiseren een laagdrempelige beurs met een gastvrije sfeer'
'We organiseren een laagdrempelige beurs met een gastvrije sfeer'

Groen, gastvrij en laagdrempelig

'We streven naar een duidelijke uitstraling: we zijn een groene beurs voor vakbezoekers. Op deze beurs staat het buitengroen centraal, het product van kwekers en veredelaars. Voor decoraties en andere artikelen die ook in het tuincentrum te vinden zijn, zijn weer andere beurzen en organisaties. Vakbezoekers van PLANTARIUMGROEN-Direkt zullen op 24 en 25 augustus vooral een breed assortiment groen te zien krijgen.'
Hoogendoorn vervolgt: 'Voor bezoekers willen we ook toegankelijk zijn. Zo zijn er geen parkeerkosten en zijn er voor bezoekers koffie, thee en broodjes beschikbaar in een uitnodigende en gastvrije sfeer. Onze doelgroep is duidelijk de vakbezoeker. Met de nieuwe beursopzet willen we natuurlijk groeien, maar het succes van de beurs meten we maar gedeeltelijk in aantallen. We zien liever een kleiner aantal kwalitatieve vakbezoekers die veel contacten en handel genereren, dan grote aantallen bezoekers van een algemeen publiek dat voornamelijk inspiratie wil opdoen.'


Podium

'Handelaars komen graag vroeg en daarom opent de beurs al om zeven uur in de ochtend. De handel en relatie tussen exposanten en bezoekers staan centraal; we willen daar niet van afleiden met een thema of inspiratie-evenementen. Het draait allemaal om het product, de kweker-veredelaar en de bezoekers. We bieden onze exposanten een aantrekkelijk podium waar ze hun klanten kunnen uitnodigen en ontmoeten. Om die ontmoeting en de handel te stimuleren, zijn er onder andere een opening en een deelnemersborrel.'


Prijsuitreiking Beste Nieuwigheid 2021. Van links naar rechts: Helma van der Louw, Jan de Vries en Sebastiaan van der Heijden
Prijsuitreiking Beste Nieuwigheid 2021. Van links naar rechts: Helma van der Louw, Jan de Vries en Sebastiaan van der Heijden

Drie prijzen

Rond de beurs zijn er drie prijzen te winnen, voor marktintroducties en cultivars. Introducties van nieuwigheden zijn een belangrijk onderdeel van de beurs en ook marktintroducties en -concepten kunnen rekenen op veel interesse van retailers. Tijdens de opening worden twee prijzen bekendgemaakt: de nieuwe 'Beste Marktintroductie' en de 'Beste KVBC-nieuwigheid', die voorheen ook werd uitgereikt tijdens Plantarium. Voor de beste marktintroductie wordt een onafhankelijke en internationale kundige jury samengesteld. In de loop van de beurs kunnen bezoekers de rol van publieksjury op zich nemen, wat uitmondt in de titel 'Bezoekersfavoriet', een prijs waarvan de winnaar aan het eind van de beurs wordt bekendgemaakt.


'Vakbezoekers zullen een breed assortiment groen te zien krijgen'
'Vakbezoekers zullen een breed assortiment groen te zien krijgen'
LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER