Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Promotie is een belangrijk onderdeel van een marketingplan

INGEZONDEN MEDEDELING
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Arno Peters, maandag 4 april 2022
141 sec


Net gestart in de bomen-business? Of beschikt je inmiddels over jarenlange ervaring? Voor iedere ondernemer geldt dat het maken van een marketingplan heel belangrijk is. Promotie is hiervan een belangrijk onderdeel. Denk bijvoorbeeld aan kleding en keycords bedrukken, maar ook bedrijfskleding, het versturen van relatiegeschenken en het bedrukken van pennen, notitieboekjes en mokken. Dit alles doe je gemakkelijk bij IGO Promo. Hoe zit een marketingplan in elkaar?


Wat houdt een marketingplan in?
In een marketingplan vermeld je duidelijk wat de sterke en minder sterke punten van je onderneming zijn. Dat wordt ook wel een SWOT-analyse genoemd. Deze analyse dient als uitgangspunt bij de volgende stappen van je plan. Hierna is het van belang om je marketingdoelstellingen te beschrijven. Hierbij vermeld je waar je op de lange en op de kortere termijn met je bedrijf wilt staan. Noteer hierbij duidelijk hoelang je over de verschillende fasen wilt doen.

Hoe omschrijf je de doelgroep?
De derde stap in het ontwikkelen van een marketingplan is het duidelijk omschrijven van de doelgroep. Wie zijn jouwen klant? Wat zijn hun wensen? Hoeveel hebben zij te besteden? Wonen ze in de buurt of in de regio? Maken ze gebruik van social media? Zijn ze geïnteresseerd in een nieuwsbrief? De volgende stap is omschrijven hoe jij wilt dat klanten jouw bedrijf zien. Innovatief? Betrouwbaar? Of misschien juist milieubewust en duurzaam? Waarom moeten ze voor jouw bedrijf kiezen? Wat heb je meer te bieden dan je concurrenten?

Wat zijn de 4 P's?
Daarna is het tijd om een marketingmix te kiezen. Deze bestaat uit vier onderdelen: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Ook wel de vier P's genoemd. Op het gebied van het Product gaat het om een duidelijke beschrijving van het product of dienst dat je aanbiedt. Bij Prijs gaat het om het omschrijven van het prijsbeleid. Wat is het uurtarief? Welke betaaltermijn wordt gehanteerd? Op welke manieren kunnen klanten betalen? Worden er ook kortingen gegeven? Bij Plaats gaat het om de locatie waar men de product of dienst kan vinden. Dat kan het eigen bedrijf zijn, maar bijvoorbeeld ook een winkel waar het product wordt verkocht.

Welke mogelijkheden zijn er voor promotie?
De laatste P is de P van promotie. In dit onderdeel van je marketingplan omschrijf je op welke manier je jouw product of bedrijf wilt promoten. Hiervoor zijn allerlei mogelijkheden. Natuurlijk zijn visitekaartjes en briefpapier voorzien van het bedrijfslogo essentieel. Ook online of offline adverteren is een middel om je naamsbekendheid te vergroten. Datzelfde geldt voor het bedrukken van allerlei relatiegeschenken en promotiemateriaal. Dit laatste kan gemakkelijk online bij IGO Promo. Dit bedrijf heeft meer dan 75 jaar ervaring in het bedrukken van promotiemateriaal. De mogelijkheden zijn eindeloos. Van kleding tot paraplu's en van notitieblokken tot keycoards.

Hoe gaat het bedrukken in zijn werk?
Het marketingplan is nu bijna klaar. De twee laatste stappen zijn het maken van een duidelijke planning en het vaststellen van het budget. Vervolgens kun je met de uitvoering aan de slag. Wil je bijvoorbeeld keycords bedrukken?? Dat kun je gemakkelijk online regelen. Er is keuze uit allerlei kleuren en bedrukkingen. Je kunt zelf aangeven waar je de bedrukking wilt hebben. Ook kunnen de 'sleutelkoorden' van allerlei extra's worden voorzien, zoals insteekhoesjes of badgehouders, een USB-stick of een smart charger. Zo is de eerste stap naar het vergroten van de klantenkring snel gemaakt!

Is promotiemateriaal maatschappelijk verantwoord?
Wanneer je je materiaal laat bedrukken bij IGO Promo, kies je voor een Maatschappelijk Verantwoorde Onderneming (MVO). Zij zetten zich in voor mens en milieu. Zo willen zij hun medewerkers motiveren om gezonde keuzes te maken, door bijvoorbeeld het faciliteren van een fietsplan, maar ook door de medewerkers elke dag vers fruit aan te bieden. Het bedrijf vindt het ook belangrijk om rekening te houden met een goede afspiegeling van de maatschappij in het personeelsbestand. Op die manier verhogen zij de diversiteit.

Voor ieder order dat geplaatst wordt, plant IGO Promo een boom. Ook doen ze met alle medewerkers mee met Warme Truiendag, hebben ze led-verlichting die op sensor werkt en besparen ze sinds 2015 op het gasverbruik dankzij direct gestookte gasheaters. Een prima maatschappelijk verantwoorde keuze dus!


Deze ingezonden mededeling valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Boom in Business.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Mid Season Days bij GROEN-Direkt
maandag 19 mei 2025
t/m dinsdag 20 mei 2025
Chelsea Flower Show 2025
dinsdag 20 mei 2025
t/m zondag 25 mei 2025
De International Flower Trade Expo 2025
dinsdag 3 juni 2025
t/m donderdag 5 juni 2025
GreenTech event
dinsdag 10 juni 2025
t/m donderdag 12 juni 2025
Zomerdagen bij GROEN-Direkt
dinsdag 10 juni 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER