Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Een crisis zorgt dat je kunt veranderen

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, maandag 26 april 2021
195 sec


Boom De Kwekerij: traditionele boomkweker, bomencentrum of inspiratieplek?

Een opvallende naam voor een boomkwekerij: Boom De Kwekerij, en ook een bijzonder concept. Ondernemer Ike van Iersel heeft samen met vader Geert een kwekerij waarbij het vooral gaat om bijzondere bomen voor een bijzondere doelgroep. Hoofdredacteur Hein van Iersel praat met naamgenoot Van Iersel over hoe dit ontstaan is.

Ike van Iersel van Boom de Kwekerij
Ike van Iersel van Boom de Kwekerij

Een interviewafspraak met een boomkweker betekent bijna per definitie dat er flink wat Latijnse namen door de kamer vliegen. Het gesprek met kweker Ike van Iersel is daarop geen uitzondering. Nieuw voor mij is dat het ook opvallend vaak gaat over social media en hoe je deze kunt inzetten om jouw bomen te verkopen. Het is duidelijk: hier is een ander type kweker aan het woord. Nog niet zo lang geleden was Boom De Kwekerij net zo'n traditioneel bedrijf als veel andere kwekerijen.

Daar is niks mis mee, natuurlijk, maar het lot wilde dat opvolger Ike van Iersel een andere weg insloeg, misschien zelfs wel gedwongen was om dat te doen. Vader Geert van Iersel legt uit: 'We zaten midden in de crisis van 2008: november 2008, om precies te zijn. Het ging slecht in de boomkwekerij. Dat gold ook voor ons omdat wij veel handel op Engeland en Ierland hadden. De langlopende handel op Ierland werd toen in één weekend compleet geannuleerd. Daar heb ik een weekend over nagedacht. Na dat weekend deed ik mijn net gekochte hagelnieuwe tractor met gps van de hand en zijn we begonnen met gedwongen krimp van de kwekerij.'

Boom de Kwekerij
Boom de Kwekerij

Krimp

Voor beoogd opvolger Ike van Iersel was dat - zeker met de kennis van nu - geen ramp. Hij had toch al geen zin in de kwekerij zoals zijn vader die runde; die zag hij als een bomenfabriek. In rap tempo ging het areaal van Boomkwekerij Geert van Iersel terug van ongeveer 40 hectare naar de circa tien hectare die hij nu heeft. Boom De Kwekerij was geboren. Drie hectare is ingericht als pottenveld, de rest als vollegronds kwekerij. Ook de afzet is compleet anders. Werd de productie van laanbomen in de oude situatie op de traditionele manier afgezet, de bomen die Boom De Kwekerij nu heeft zijn jaarrond leverbaar voor particulieren, hoveniers en landschapsarchitecten en worden vooral verkocht volgens het zien is kopen-procedé. Geen grote aantallen perfect rechte en uniforme laanbomen, maar kleine series - vaak maar één of twee van een soort.


'Het werkt niet om alleen maar foto's van bomen te plaatsen. Plaats ook eens een foto van bijvoorbeeld je hond'

Een aardig voorbeeld is een Ulmus x hollandica 'Jacqueline Hillier', die klaarligt om in een springring opgeplant te worden. Deze boom, met zijn veredelingsknobbel op ongeveer 1,5 meter hoog, was in de oude kwekerij waarschijnlijk naar de stookhoop verwezen. Maar voor Boom De Kwekerij is zo'n gebrek eerder een voordeel, omdat het de boom een karakteristieke uitstraling geeft en dat is waarnaar de klanten van het bedrijf op zoek zijn.

Springring

Het is al gezegd: Ike van Iersel leunt voor zijn kwekerij zwaar op airpot ofwel het springringprocedé. Hij koopt kluitbomen in en die worden op de kwekerij in een springring geplaatst. Deze springringen zijn niets anders dan stroken airpotmateriaal die in een ring om de kluit worden gezet en vastgeklikt. Je kunt de kluit daarom zo groot en zo klein maken als je wilt. Het is een uniek procedé: wanneer er boomwortels door de gaatjes in de springringwand naar buiten piepen, sterven ze af. Daarmee worden ze eigenlijk door de lucht gesnoeid en als gevolg daarvan gaan ze zijdelings vertakken. Je voorkomt zo dat de wortels gaan draaien in de container. Op die manier krijg je een zeer goed vertakte wortelkluit, die ook nog opvallend licht is door het gebruik van substraat.



Staat een boom door omstandigheden iets te lang op de kwekerij, dan verwijder je gewoon de springring en plaats je een nieuwe ruimere ring om de boom, die je dan weer afvult met nieuw substraat. Het enige waar je volgens Van Iersel op moet letten, is dat moet worden voorkomen dat de bomen gaan wortelen in de ondergrond. Dat wordt aangepakt door de bomen herhaaldelijk even op te wippen met de shovel . Belangrijk is verder dat je een goede watervoorziening hebt en dat de bomen voldoende bemesting krijgen. Ike en vader Geert van Iersel zijn nu bezig om de A-B-bakken en de watervoorziening opnieuw in te richten.

'Op Instagram gaat het erom op te vallen. Probeer daarom eens een grappige of ludieke insteek'

Insta Boom_De_Kwekerij

Hoe zou je het bedrijf dat Ike van Iersel inmiddels heeft opgebouwd noemen? Van Iersel gebruikt zelf het woord 'inspiratiecentrum'. Geen tuin- of bomencentrum, maar een uitstalling van bijzondere bomen. Aan de kant van de weg staat een bord waarop iedereen wordt uitgenodigd om vooral te komen kijken, maar een veel groter bereik heeft het bedrijf natuurlijk met social media. Vooral op Instagram is Ike van Iersel actief. In de loop van het gesprek worden herhaaldelijk succesverhalen verteld over hoe Van Iersel op die manier bomen heeft verkocht. Een deel van die kennis wil hij graag met ons delen in zijn eigen Instagram Tip 5.


Instagram-tip 1: iets met dieren werkt altijd

Bij Instagram gaat het vooral om foto's. Het werkt niet om alleen maar foto's van bomen te plaatsen. Plaats ook eens een foto van bijvoorbeeld je hond. Gezichten doen het ook goed. En als je een foto plaatst, zorg dat het een goede foto is. Dat geldt ook voor je video's.

Instagram-tip 2: plantennamen

Plantennamen werken ook goed, vooral omdat Instagram-gebruikers daarop zoeken.

Instagram-tip 3: heavy equipment

Ook met het oog op de verscheidenheid van de beelden. Plaats een foto of video van een werkende kraan of tractor.

Instagram-tip 4: taggen

Iedereen heeft maar een beperkt aantal volgers. Door slim te taggen, kun je jouw bereik van je posts vergroten en een bredere doelgroep aanspreken.

Instagram-tip 5: humor

Op Instagram gaat het erom op te vallen. Probeer daarom eens een grappige of ludieke insteek. Dat zorgt voor extra bereik.


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER