Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'Ik vind het belangrijk een sterk product te leveren'

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Evita Bruin, donderdag 11 maart 2021
76 sec


MPS-ABC maakt mijn bedrijf toekomstbestendig

Zijn tweelingbroer wist altijd al dat hij vrachtwagenchauffeur wilde worden; hij wist altijd al dat hij kweker wilde worden. Nelis Kools was net 18 jaar toen hij in 1992 de boomkwekerij van zijn vader overnam. En het is niet zomaar een bedrijf. De kwekerij is zelfvoorzienend in uitgangsmateriaal en er wordt zuinig omgegaan met chemische bestrijdingsmiddelen.

Nelis Kools (rechts) en zijn zoon Jop
Nelis Kools (rechts) en zijn zoon Jop

Hierdoor rolde Sierteeltkwekerij Kools, gevestigd in Deurne, na dertien perioden registreren meteen in A+, de hoogste duurzaamheidskwalificatie binnen MPS-ABC. 'Eind 2019 zijn we begonnen met MPS-ABC. Als je eenmaal een A+ hebt, wil je niet terugvallen. Het drijft me zelfs om nog zuiniger aan te doen met het verbruik van middelen en om in de toekomst bijvoorbeeld zonnepanelen aan te schaffen. Daarnaast is het ook een fijne bevestiging van het feit dat we goed bezig zijn.'

Toekomstbestendig

Waarom is Kools pas eind 2019 begonnen met MPS-ABC? 'Op een gegeven moment kun je er niet meer omheen. Bovendien maken we op deze manier ons bedrijf toekomstbestendig.' Dat betekent niet dat het bedrijf momenteel niet voor de wind gaat. Het bedrijf is gespecialiseerd in het kweken van uitgangsmateriaal zoals stekken en plantgoed van bijzondere (sier)coniferen, maar ze hebben ook leverbare Sequoia's in het assortiment. 'Wij maken onze producten op aanvraag en nagenoeg alles wat we nu hebben staan, is al verkocht. MPS-ABC heb ik dus niet echt nodig als visitekaartje, maar ik help wel mijn klanten hiermee. Zij vragen om dit certificaat: het helpt hen de producten te verkopen.'


Sterk product

Het uitgangsmateriaal haalt Kools van de moederplant. Om een zo sterk mogelijk product te krijgen, worden de stekjes in de basis zorgvuldig geselecteerd. 'Zo kweken we een sterke plant. Vroeger probeerde ik alle planten te redden, ook de planten die door hun gevoeligheid meer verzorging nodig hadden. Dat doe ik niet meer. De kans was groot dat ze later alsnog zouden wegvallen en ik vind het belangrijk een sterk product te leveren. Bovendien hoeven we door in de basis goed te selecteren op welke planten sterk zijn, later in het productieproces weinig gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken.'


Gelukkig zit het met de toekomstbestendigheid van het bedrijf sowieso wel goed. 'Mijn zoon Jop van 19 staat nu al klaar om het bedrijf over te nemen, maar ik vind het belangrijk dat hij eerst van zijn jeugd geniet.'

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
IPM Essen 2025
dinsdag 28 januari 2025
t/m vrijdag 31 januari 2025
PlantariumGroen-Direkt Voorjaarseditie 2025
dinsdag 4 februari 2025
t/m woensdag 5 februari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER