Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'Duurzaamheid is de niet te vermijden toekomst'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Bart Mullink, dinsdag 16 maart 2021
155 sec


DLF mikt met graszaad op groene horizon

Voor producenten en leveranciers zoals DLF is een duurzaamheidsstrategie geen optie, maar noodzaak, menen Hendrik Nagelhoud en Peter de Bruijn. Namens de internationale graszaadgigant lichten ze de ingrijpende opgave toe waarvoor ze samen met stakeholders staan. De groene agenda van de EU geeft de richting aan.

Peter de Bruijn
Peter de Bruijn

De Europese Unie heeft de weg uitgezet naar een klimaatneutraal Europa in 2050. Overheidsinstanties, burgers, bedrijven, ze moeten allemaal hun steentje bijdragen, zo verklaren verkoopleider Hendrik Nagelhoud en algemeen directeur Peter de Bruijn namens DLF. Europa heeft zijn Green Deal; DLF speelt hierop in met als slogan Seeding the Green Future.

Het bedrijf is op alle continenten actief en alleen al in Europa goed voor een jaarproductie van 240.000 ton graszaad. Bij de verduurzamingopgave ziet het een belangrijke rol weggelegd voor zichzelf en de groensector in zijn geheel. De opgave is een dubbele: enerzijds preventie, oftewel klimaatverandering tegengaan door CO2-reductie, en anderzijds aanpassing oftewel adaptatie aan niettemin optredende veranderingen. Preventie gebeurt door een zo groot mogelijke reductie van de CO2-uitstoot. Veranderingen waarvoor een adaptatieprogramma noodzakelijk begint te worden, zijn onder andere meer droogte, extreme neerslag en verzilting. Het antwoord van DLF is de ontwikkeling van graszaadmengsels waarmee velden beter tegen die omstandigheden zijn opgewassen. En daarnaast, als het even kan, ook bijdragen aan de preventiedoelstelling.

Hendrik Nagelhoud
Hendrik Nagelhoud

Investeringen

De productieketen van DLF strekt zich uit van de productie van zaad tot de verwerking, verpakking en afzet ervan. Een verzoek van ook de Nederlandse overheid aan bedrijven om in hun keten de CO2-voetafdruk te verkleinen, is aangekomen. De Bruijn: 'De bedoeling is dat we efficiënter omgaan met energie. Dat leidde tot de vraag hoe groot ons verbruik is en een plan om dat te verminderen. Na een paar jaar komt de overheid terug om te vragen wat er is bereikt. Ik kan me voorstellen dat de vrijblijvendheid er een keer vanaf gaat, opdat bedrijven hun inspanningen opschroeven. Ondernemers zien vaak op tegen de investeringen. Een bonus-malussysteem zal ze helpen de benodigde stappen toch te zetten.'


'Ik kan me voorstellen dat de vrijblijvendheid er in de toekomst vanaf gaat'

Vooralsnog blijft het van de overheid een vriendelijk doch dringend verzoek. De Bruijn zegt echter genoeg reden te zien om toch al voortvarend aan de slag te gaan, zelfs al zijn forse investeringen nodig. Want de inspanningen leveren de onderneming naar zijn zeggen veel op en wel op twee manieren: 'Ten eerste de kosten die omlaaggaan. Terugverdienen gebeurt zeker niet altijd snel, maar als je een beetje over de termijn van je investeringen heen durft te kijken, ben je door de lagere energiekosten op termijn alsnog economischer uit.'

'Ten tweede', vervolgt hij, 'zijn er onze klanten. Hun rol is momenteel zelfs nog belangrijker dan die van de overheid, denk ik. Ze beginnen ons steeds vaker te bevragen over duurzaamheidsthema's. Ben je met je producten duurzamer dan concurrenten en kun je dat aantonen: zulke dingen willen ze weten.' Kortom, behalve van overheden komt de druk ook van private partijen. 'Die selecteren mede op basis daarvan hun leveranciers. Ze willen zich graag onderscheiden als de beste in duurzaamheid in de hele keten. Daarmee schermen ze dan weer tegenover hun klanten.'

'Bedrijven eisen dat hun leveranciers goed scoren op duurzaamheid'

Score

De Bruijn noemt ter illustratie een internationale graszaadafnemer, die al zijn toeleveranciers, waaronder DLF, beoordeelt aan de hand van tal van vragen over de duurzaamheid in hun keten, van productie tot en met verpakking en transport. Kandidaat-leveranciers die relatief laag scoren, vallen af. Ook aanbestedende diensten van overheden hebben dit soort zogeheten duurzaamheidsladders ontdekt. De score op een dergelijke ladder kan mede bepalend zijn voor het wel of niet krijgen van een opdracht.


Volop reden dus om zo schoon en CO2-arm mogelijk te willen werken. Voor de Nederlandse DLF-vestiging leidt dit tot investeringen in het kantoor en de fabriek in Kapelle, in energie-efficiëntere verlichting, elektrische heftrucks en een efficiëntere graszaadverwerking. 'Ook wordt gewerkt aan de vermindering van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal.'

Alle transportmiddelen worden tegen het licht gehouden. Dieselauto's van DLF-medewerkers maken plaats voor elektrische. Bij vrachtververvoer is de inspanning gericht op het terugbrengen van de hoeveelheid brandstof per vervoerde vracht. 'We doen dat samen met onze transporteurs, want we hebben geen eigen vrachtauto's.'

De ambities van DLF bestrijken de hele eigen productieketen én de prestaties van de eindproducten in de gebruiksfase. Oftewel: vanaf het veredelingsproces dat voorafgaat aan de productie, tot het beheer van de ingezaaide velden erna. Sportvelden, golfbanen, openbaar groen, weilanden, particuliere tuinen: overal waar gras groeit, valt duurzaamheidswinst te behalen, is de boodschap. De bijdrage van DLF aan een groene toekomst moet te vinden zijn in zowel de bedrijfsprocessen als de producten. De Bruijn: 'Die twee gaan hand in hand.'


De Deense testvelden van DLF met regelbare grondwaterstand

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER