'Ik ben niet jaloers op bedrijven die het subsidievoorschot mogen houden' |
|
|
|
|
| 258 sec |
Boomkweker Huibers geeft kijkje in bestuursperiode ten tijde van corona
Batouwe Boomkwekerijen uit Dodewaard heeft, net als veel andere boomkwekerijen en bedrijven, een roerig jaar achter de rug. Mededirecteur Henk Huibers geeft een inkijkje in de bedrijfsvoering ten tijde van de coronacrisis: 'De teneur van de vraag of het nodig was om NOW-subsidie aan te vragen, moet genuanceerd worden.'
Batouwe Boomkwekerijen in Dodewaard is een vermeerderingsbedrijf voor heesters en bomen. Het bedrijf telt vijfendertig vaste medewerkers; bij kwekerij Batouwe Plant (voorheen Gresbo), waarvan Batouwe eigenaar van is, werken er vijftien. Een groep van dertig stekkers werkt op basis van een nul-urencontract. Het bedrijf bevond zich in een stevige groeifase op het moment dat de coronacrisis in maart toesloeg.
In maand tijd twintig jaar ouder
In de beginfase van de coronacrisis zocht Batouwe Boomkwekerijen allereerst creatief naar oplossingen, zo vertelt mededirecteur Henk Huibers. 'Dat wil niet zeggen dat er in de eerste twee weken van de crisis geen paniek in de tent was. We moesten op 16 maart nog 44 procent uitleveren van het hele voorjaar, maar het regende afzeggingen, voor enkele honderdduizenden euro's. We berekenden: dat kunnen we wel dragen zonder personeel te hoeven ontslaan, als we snel gaan schakelen. Het eerste wat we deden, was onze winst op nul zetten, want we wilden vanaf het begin inzetten op het behoud van personeel. Daarna hebben we de bouw van een kas die in de startblokken stond, afgezegd. We spraken onze buffer aan, die we voor een deel hadden opgebouwd in de goede maanden januari, februari en de halve maand maart 2020. En we investeerden in de ombouw van het bedrijf naar een anderhalvemeter-werkomgeving.' In een van die investeringen biedt Huibers koffie aan: een grote bouwkeet die dient als tijdelijke extra vergaderruimte. De wens is dat het kantoor medio 2021 wordt uitgebreid.
Worstcasescenario: liquiditeitsproblemen
Huibers zucht licht: 'Maar op 24 maart ging Engeland in lockdown en gingen bij ons de alarmbellen af met het oog op liquiditeitsverlies. Wij exporteren namelijk voor een groot deel naar Engeland. Als je als bedrijf zoveel afzeggingen krijgt in het voorjaar, als de markt compleet stilstaat, moet je je producten weggooien. We waren al zover dat we ons hierop hadden ingesteld.'
Eind maart, begin april rekende Batouwe Boomkwekerijen de omzetverwachtingen door en legde hier een dossier van aan. 'De duidelijke verwachting was dat het niet mogelijk was om op nul te blijven', vertelt Huibers, 'ook al hadden we in januari, februari en de eerste helft van maart ontzettend goed gedraaid. Dat we onze buffer aanspraken, zou ook niet meer baten. We schetsten een worstcasescenario waarin we berekenden hoeveel procent omzetverlies we konden dragen. Hier kwam inderdaad uit dat onze jaarwinst zou verdampen. Nu kun je als onderneming wel een jaar slecht draaien en je planten voor een lagere prijs verkopen, maar op basis van de verwachte omzetverliezen zouden we zóveel liquiditeitsverlies lijden, dat we ver in het rood zouden duiken en aan het einde van het jaar personeel zouden moeten ontslaan.'
Voorkomen van personeelsverlies
De directie van Batouwe Boomkwekerijen ging intern en met de aandeelhouders in crisisoverleg. Men was het erover eens dat het bedrijf er alles aan moest doen om te besparen, maar niet moest bezuinigen op loonkosten. 'We wilden uitdrukkelijk het verlies van personeel voorkomen. Al deze mensen hebben vijf tot tien jaar interne opleiding achter de rug. Als we hen zouden ontslaan, zouden we de toekomst van het bedrijf weggooien', verklaart Huibers. 'We zijn daarop in gesprek gegaan met de bank om aflossingen uit te stellen en hebben de opgebouwde buffer van de sterke maanden januari, februari en begin maart aangesproken om de boel te rekken. Toen onze boekhouder op 20 april adviseerde om de NOW I-subsidie voor behoud van personeel aan te vragen, was het op basis van onze verwachte omzetdaling van 35 procent logisch om dat te doen. We zaten de gehele maand april behoorlijk met de handen in het haar. We hebben echter altijd scherp voor ogen gehouden dat we steun aanvroegen voor het personeel.'
Inspringen op booming internethandel
In mei begon de handel gelukkig weer op gang te komen. Bovendien zocht Batouwe Boomkwekerijen andere afzetkanalen. 'Binnen bestaande relaties zochten we proactief contact met klanten met internethandel. Dit betrof de wat kleinere klanten, bijvoorbeeld tuinders in Engeland, die door hun groeiende internethandel plotsklaps grotere partijen dan voorheen inkochten. De inkomsten in mei dit jaar waren minder ten opzichte van mei 2019, maar al beter dan in april dit jaar. Door corona benaderden wij de markt heel anders en dat was goed voor onze zaken. Het is goed om de focus te verbreden, verder dan onze traditionele scope van kwekers.'
|
'De scepsis rond NOW-aanvragen gaat uit van verkeerde motieven'
| |
|
| Henk Huibers biedt koffie aan in de extra tijdelijke vergaderruimte die is gecreëerd tijdens de coronacrisis. Hij hoopt dat het kantoor medio 2021 is uitgebreid. |
|
|
Niet jaloers
In juni verliepen de zaken voor Batouwe Boomkwekerijen weer voortvarend en ook sommige grote kwekers plaatsten weer orders. 'Inmiddels heeft onze boekhouder naar de cijfers gekeken. Er was omzetverlies door corona, maar gelukkig een stuk minder dan 20 procent. Tegen de tijd dat dit artikel wordt geplaatst, zullen we de gelden al teruggestort hebben. Vind ik terugstorten erg? Natuurlijk niet! Ik ben juist blij dat we de subsidie waarschijnlijk niet nodig blijken te hebben. Ik ben zeker niet jaloers op bedrijven die het subsidievoorschot mogen houden.'
Huibers blijft rustig, maar kijkt wel op van de ontstane commotie over het al dan niet terecht aanvragen van steun door boomkwekerijen: 'De subsidie die wij hebben ontvangen, 60 duizend euro, betrof circa 5 procent van onze totale loonkosten. Het was dus een druppel op de gloeiende plaat. Waar de subsidie feitelijk voor stond, was het idee dat we geholpen werden. De vraag of het nu echt nodig was om NOW-subsidie aan te vragen, gaat uit van verkeerde motieven van NOW-aanvragers. Ik en de rest van de directie hebben moeten besturen in zeer, zeer zware weken. Het is de taak van de ondernemer om inschattingen te maken en daarop te sturen in het bedrijf. Dat hebben we naar eer en geweten gedaan. We waren blij dat we op dat moment geen medewerkers hoefden te ontslaan om bedrijfseconomische redenen.'
De ondernemer denkt even diep na. 'Het vakblad had beter in maart en april NOW-aanvragers kunnen interviewen en een jaar later opnieuw, als duidelijk is wie de subsidie daadwerkelijk heeft ontvangen. Het betrof immers een voorschotsubsidie wegens verwacht omzetverlies.'
|
'We waren blij dat we op dat moment geen medewerkers hoefden te ontslaan'
| |
|
Goed speurwerk
Sommige segmenten van de boomkwekerijsector draaien in mei, juni en juli geen omzet. Om omzetverlies aan te tonen, zou men met facturen moeten schuiven. Deze theorie doet in elk geval de ronde in de wandelgangen in de sector, met name onder boomkwekers die geen NOW-subsidie hebben aangevraagd.
Huibers gaat ervan uit dat het UWV en de Belastingdienst hun best zullen doen om ten onrechte verstrekte subsidievoorschotten op te sporen en terug te vorderen. Hij hoopt wel dat de overheid daarbij in aanmerking neemt hoe bedrijven ervoor stonden vlak voor de coronacrisis. 'Wij zijn een gezond bedrijf en maakten een sterke groei door aan het begin van het jaar. De grote dip in maart en april was overduidelijk het gevolg van de coronacrisis.' Huibers zegt het niet met zoveel woorden, maar bedoelt dat de NOW-subsidie niet is bedoeld om bedrijven met structurele liquiditeitsproblemen kunstmatig overeind te houden, maar voor bedrijven die verwachten dat hun marktaandeel gelijk blijft of toeneemt.
Nabije toekomst
De vermeerderaar verwacht dat er hier en daar nog klappen zullen vallen in de sector. 'Er zijn buitenlandse kwekerijen die ervoor gekozen hebben om hun mensen vanaf april tegen betaling thuis te laten zitten en die de werkzaamheden niet door hebben laten gaan. Die zullen daar volgend jaar de gevolgen van ondervinden. De kwekers in de pottenteelt, bijvoorbeeld, voor wie april het begin van het teeltseizoen is, missen orders én teelt, in tegenstelling tot traditionele boomkwekers. De coronacrisis zal nog een poos nawerken in de sector; dat is iets wat zeker is.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|