Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Spannende tijden voor Plantarium: nemen bezoekers de tijd voor de digitale beurs?

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Sjoerd Rispens, maandag 29 juni 2020
221 sec


Fysieke editie Plantarium wordt later niet meer ingehaald

Grote evenementen zijn tot 1 september verboden en zo moest Plantarium tegen wil en dank de fysieke beurs van 2020 afgelasten. De beurs stond gepland voor eind augustus en valt zo net binnen de duur van de coronamaatregelen. Beursmanager Jan van Seventer zei begin april tegen dit vakblad dat de organisatie positief gestemd blijft en de beurs nu digitaal zal plaatsvinden. Hoe staan de zaken er nu voor?


Lockdown

'Het is wel apart, nu ik aan die periode denk', zo blikt Van Seventer terug. 'Begin april stonden de zaken rond het coronavirus er op veel vlakken anders voor. We wisten er minder over dan nu, we dachten er wellicht anders over dan nu.'
Eind april kondigde de regering aan dat de maatregelen van dat moment van kracht bleven en grote evenementen tot 1 september niet door zouden gaan. Dat laatste geldt nog altijd. 'Wij voorzagen dat al wel', zegt Van Seventer. 'Het was dus niet echt een verrassing. En bovendien, Plantarium is een internationale beurs met 11.000 bezoekers, waaronder veel uit het buitenland. Als het wel door had kunnen gaan, waren we vast op het probleem gestuit dat veel mensen niet hiernaartoe wilden reizen vanwege de veiligheid. Of er had een wonder moeten gebeuren, in de zin dat er opeens een vaccin was.'


De onzekerheid over het verloop van de crisis was gewoon te groot

Internationaal karakter

'We hebben daarna nog overwogen om de beurs op een aangepaste manier door te laten gaan', zo gaat Van Seventer verder. 'De optie om de beurs alleen toegankelijk te maken voor nationale bedrijven en bezoekers kwam voorbij. Maar dat werkt niet, de beurs heeft een internationaal karakter. En Plantarium is daarnaast ook een stichting die de sector steunt. Begin april waren het beeld en de verwachtingen voor de kwekers behoorlijk grimmig. Nu is het allemaal nog redelijk meegevallen, maar dat wisten we toen natuurlijk nog niet. We hebben toen wel bedacht dat we iets digitaals met de beurs konden doen.'


Chat

Het nieuws dat Plantarium digitaal gaat, kwam een kleine maand na het nieuws dat de fysieke editie niet door zou gaan. 'De fysieke editie van 2020 gaat er niet meer komen, ook niet volgend jaar', zegt Van Seventer. 'De onzekerheid over het verloop van de crisis was gewoon te groot.'
De voorbereidingen voor de digitale beurs, voor zover bij Plantarium bekend de eerste op deze manier en deze schaal ter wereld, zijn in volle gang. Het evenement, dat plaatsvindt op woensdag 2 en donderdag 3 september, heeft als doel de markt te verbinden en bezoekers te inspireren met nieuwigheden, trends en de laatste ontwikkelingen. Tijdens het event kunnen bezoekers vanuit de hele wereld ook afstemmen op het inhoudelijke live Greenspiration-programma, met presentaties, interviews, rondetafelgesprekken en discussies over uiteenlopende onderwerpen en met de mogelijkheid om via een chat direct te reageren.


Jan van Seventer

Ruimte

'Op de eerste dag zijn er ook mensen aanwezig in een livestudio', zegt Van Seventer. 'We hebben daar vandaag testgedraaid met de KVBC Spring Challenge. Er mag maar een beperkt aantal mensen in het gebouw volgens de richtlijnen van het RIVM. Dat gebouw heeft veel meer ruimte dan wij in deze opzet van Plantarium nodig hebben. Je kan er prima afstand houden van elkaar; dat zal geen punt zijn. We houden in de gaten of de maatregelen versoepeld blijven, maar ook dan moet deze formule geen problemen opleveren.'


Ernst wordt ingezien

'Op het gebied van beurzen is er de afgelopen tijd ook veel gebeurd', zegt Van Seventer. 'Eerst dacht niemand eraan. Een paar maanden later was er ineens heel veel haast bij, om te voorkomen dat alle planten vernietigd zouden moeten worden. Nu begint men de ernst wel in te zien. Beurzen blijven de aanjagers van de economie. De UFI, een internationale brancheorganisatie voor beurzen, zegt dat je een beurs gemiddeld acht keer terug kan verdienen. Mijn oordeel is door mijn achtergrond in beurzen wellicht wat gekleurd, maar dit is gewoon een feit.'


Mijn oordeel is door mijn achtergrond in beurzen wellicht wat gekleurd, maar dit is gewoon een feit

Achter de schermen

De komende maanden worden spannend voor Plantarium, want de hamvraag is of de digitale beurs zich ook acht keer terug gaat verdienen. 'We gaan het Greenspiration-programma, dat deel zou uitmaken van de fysieke beurs, ook in de digitale versie verwerken', zegt Van Seventer. 'Er komt een KVBC Summer Challenge Award voor de nieuwigheden, die zoals altijd op de eerste dag zal worden uitgereikt. We laten de bezoeker in samenwerking met de KVBC een kijkje achter de schermen nemen door middel van een video en interviews. Mr. Plant Geek uit Groot-Brittanniƫ zal ook een bijdrage leveren; hij zal het over Future Gardens hebben. We zijn nu met mediabedrijven programmaonderdelen aan het uitwerken. We hebben ook contact met publishers uit het buitenland.'


Mediapartners

De voorbereidingen verlopen voorspoedig. 'Het liefst zou je natuurlijk een kant-en-klaar draaiboek hebben met een aantal sprekers', zegt Van Seventer. 'Maar we kiezen er nu bewust voor om met mediapartners te overleggen. Dat levert veel input op en je komt uit op dingen die je ook na september weer kunt gebruiken.'


Toeval

'Desondanks zal een fysieke beurs het altijd winnen van een digitale', zegt Van Seventer. 'Op een fysieke beurs zie je toevallig iemand lopen die je graag wil spreken of zie je een nieuw, interessant product staan. De onderdelen in het live programma verwijzen naar sponsors en bedrijven of producten. Ook zijn er dan live chats, waarbij mensen met elkaar in contact kunnen komen. Verder kunnen deelnemers en producten gevonden worden door bezoekers die op categorie of bedrijfsnaam zoeken. Voorafgaand aan het event kunnen deelnemers gebruikmaken van onze mediakit voor hun eigen werving en communicatie. Dat opent deuren naar contacten buiten je eigen netwerk.'


De grote vraag is in hoeverre het publiek bereid is om dit te doen en er de tijd voor te nemen

Nieuwigheden

'De grote vraag is in hoeverre het publiek bereid is om dit te doen en er de tijd voor te nemen', besluit Van Seventer. 'Ik reken niet op 11.000 digitale bezoekers, alhoewel het praktisch wel mogelijk is. We zien nu dat inschrijvingen vanuit de hele wereld binnenstromen, van Australiƫ, Nieuw-Zeeland en Japan tot de traditionele Europese landen, maar ook Canada, de Verenigde Staten, Costa Rica en Braziliƫ. En dat is de kracht van een digitale expo. Plantarium Digital Expo bereikt ook in deze tijd de hele wereld. Sommige onderdelen zullen goed bekeken worden, andere wat minder. Dat is op een fysieke beurs ook zo. Een voordeel van de digitale is wel dat het verhaal van de nieuwigheden beter overkomt. Normaal staat dat op een kaartje bij de plant; nu krijg je het duidelijker binnen, met verhalen erbij die je later terug kunt kijken. Het worden spannende maanden.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER