Perennial Power vertelt het verhaal van vaste planten |
|
|
|
Linde Kruese,
dinsdag 11 februari 2020 |
|
| 205 sec |
Jan-Willem Rotteveel over de kracht van communicatie
Samenwerking in de kwekerijsector is een gevoelige kwestie. Dat bleek tijdens het kerstdiner dat dit blad eind 2019 organiseerde, waarbij kwekers de discussie aangingen. De conclusie van die avond: als je in je eentje de kost goed kunt verdienen, is de noodzaak tot samenwerken niet zo urgent. Maar daar is Jan-Willem Rotteveel het niet mee eens. Hij bewijst met Perennial Power dat we samen sterker staan dan alleen.
Er rijdt een heuse Perennial Power-vrachtwagen rond. Credit: iVerde |
Op zijn bedrijf Gebr. Rotteveel in Noordwijk kweekt Jan-Willem Rotteveel samen met zijn neven Roy en Jim vaste planten in potten van 9 en 11 cm voor groothandels, tuincentra, hoveniers en collega-kwekerijen. Als voorzitter van stichting Perennial Power bundelt hij zijn krachten met die van andere vasteplantenkwekerijen, om de vaste plant bij de consument op de kaart te zetten. Dat doet hij niet zonder succes: de website van Perennial Power trekt jaarlijks 200.000 unieke bezoekers, op Pinterest zijn er 780.000 bekeken pins en het YouTube-kanaal heeft meer dan 110.000 views. Hoe krijgt Perennial Power dat voor elkaar? 'Met Perennial Power promoten we vaste planten bij de consument. De 52 leden zijn allemaal kweker of aanverwant (handelskweker) en actief in de vasteplantensector. Alle leden leggen 1000 euro in; dat geld wordt door een pr-bureau gebruikt om de sector op de kaart te zetten. Dat is het mooie: het communicatiebureau doet de promotie, zodat we alleen hoeven door te geven welk verhaal we willen vertellen. Zij hebben de middelen en kennis om dat op een succesvolle manier te doen; wij als kwekers niet.' Vier keer per jaar geeft het bestuur van Perennial Power bij pr-bureau iBulb aan waar de focus komt te liggen. Eén keer per jaar komen alle betrokken partijen samen op de deelnemersbijeenkomst. Dat is een netwerkmoment waarop de vakgenoten kunnen bijpraten, maar er worden ook nieuwe ideeën besproken.
| Foto: iVerde |
|
|
Het verhaal van vaste planten
De stichting werd in 2014 in het leven geroepen. 'De productschappen, met verplicht lidmaatschap, waren toen afgeschaft in Nederland. Begrijpelijk, want er was veel weerstand tegen deze ambtelijke organisaties. Maar daardoor kwam er ook geen geld meer vrij voor collectieve promotie. Wie zou nu het verhaal van vaste planten gaan vertellen? Een groepje kwekers, waarvan ik deel uitmaakte, besloot het zelf op te pakken. Voor we het wisten, nog zonder concreet plan, waren er al 23 bedrijven geïnteresseerd. En het ledenaantal groeit nog steeds.' De laatste jaren is de website van Perennial Power uitgegroeid tot een kennisdatabank voor consumenten in Europa en Noord-Amerika. De beoogde doelgroep bestaat uit dertigers die beginnend tuinier zijn, misschien net hun eerste huis met tuin hebben gekocht, en die nog niet zoveel afweten van beplanting. De informatie op de website kan voor kwekers wat oppervlakkig ogen, maar daar is dus bewust voor gekozen. Daarnaast worden de bekende socialemediakanalen ingezet. Rotteveel: 'We willen vaste planten in de breedte promoten. Zo zijn in het verleden video's gemaakt met Lodewijk Hoekstra, die we in vier talen hebben laten vertalen. Daar heeft iedereen in de vasteplantensector profijt van. Daarom zou ook iedereen moeten aanhaken, vind ik.'
|
'Met Perennial Power promoten we vaste planten bij de consument'
| |
|
| Foto: iVerde |
|
|
Onafhankelijke voorlichting
Perennial Power is niet bedoeld om specifieke soorten te promoten. Dat zou kwekers een reden kunnen geven om niet aan te haken. Daarnaast is het lastig te zeggen wat bedrijven terugkrijgen voor het geld dat ze betalen; de waarde van promotie is immers niet meetbaar. 'Hoeveel extra planten er dankzij Perennial Power verkocht worden, weten we niet', geeft Rotteveel toe. 'Maar we zien wel de impact die we hebben op sociale media. We houden de statistieken van de website, Instagram, YouTube en Facebook steevast bij.' Rotteveel weet ook dat er niet veel andere partijen zijn die reclame maken voor vaste planten, naast de grote winkelketens. Daarvan wil hij niet afhankelijk zijn op het gebied van voorlichting. 'De kennis wordt overal minder. Als tuincentra meer zouden investeren in de vaardigheden van de medewerkers, zou dat al helpen. Als een consument bij het tuincentrum komt omdat hij voor een bepaalde plek in de border een nieuwe plant nodig heeft, moet wel het juiste advies gegeven worden.' Nu staan de deelnemers van Perennial Power zelf aan het roer en bepaalt de sector zelf de strekking van het verhaal dat zij willen vertellen.
Morele verplichting
De kracht van Perennial Power is volgens Rotteveel dat een substantieel deel van de vasteplantensector vrijwillig bijdraagt. 'Een bedrijf dat 1000 euro voor promotiedoeleinden apart legt, komt niet zover. Daar zijn de deelnemers zich bewust van. Ik vind dat de Nederlandse vasteplantenkwekers voorheen al veel samenwerkten. We verkopen aan elkaar en gezamenlijk hebben we een compleet assortiment dat aan de handel wordt aangeboden. We zijn ons ervan bewust dat we elkaar nodig hebben.' Nieuwe bedrijven overhalen om zich aan te sluiten, ziet Rotteveel niet zo zitten. 'Ze zullen uit eigen beweging moeten deelnemen. Als ze zien wat wij bereiken met zo'n klein budget, vraag ik me eerlijk gezegd af waarom ze niet zouden willen meedoen. Zij profiteren ook van de promotie die wij maken, dus eigenlijk hebben ze bijna de morele verplichting om mee te doen.' Rotteveel merkt dat Perennial Power steeds meer opgemerkt wordt door andere organisaties. 'We worden weleens gevraagd voor samenwerkingen. We zijn bijvoorbeeld partner van de Tuinen van Appeltern, en binnenkort gaan studenten van Hogeschool Inholland voor ons onderzoeken hoe we hoveniers het beste kunnen bereiken. We willen ook hoveniers laten zien wat de mogelijkheden zijn van vaste planten. Maar waar zit een hovenier op te wachten, hoeveel kennis heeft hij of zij al en hoe laat een hovenier zich inspireren? Zulke vragen gaan de studenten voor ons beantwoorden.'
|
'We zijn ons ervan bewust dat we elkaar nodig hebben'
| |
|
| Foto: iVerde |
|
|
Toekomstplannen
De leden van Perennial Power leveren allemaal uitsluitend aan andere bedrijven. Het is dus nodig om ook onder de aandacht te blijven bij de consument, naar wie de planten uiteindelijk toe gaan. Daarom is het doel van Rotteveel om de komende jaren de boodschap te blijven herhalen. 'Iedereen die zich bij de vereniging wil aansluiten, is welkom. We hebben meer dan genoeg plannen waarvoor we het budget prima kunnen gebruiken.' De plannen bestaan voor een deel uit verdieping van bestaande uitingen, maar er worden ook jaarlijks nieuwe ideeën geopperd.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Frans van Wanrooij
Wednesday 12 February 2020 |
|
jammer rozen op een vaste planten pagina |
|
|
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|