Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'We hopen dat we in de toekomst op de Lefferts kunnen bouwen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, donderdag 12 december 2019
164 sec


Elektrische transporters halen stop and go bestellingen uit de kwekerij

Bij Boomkwekerij Ahlers rijden twee elektrische Lefferts FM-50 van Frisian Motors door het bedrijf om bestellingen van klanten te verzamelen. Boomkweker De Regt test of deze transporters geschikt zijn om een vast onderdeel te worden van de snelle, efficiënte en duurzame bedrijfsvoering.


De boomkwekerij

Gerard de Regt van Boomkwekerij Ahlers, net over de grens in het Duitse Westerstede, kweekt coniferen, rododendrons, hortensia's, heesters, een breed assortiment zomerbloeiende heesters en klein fruit op 30 hectare containerveld. Van het klein fruit kweekt hij 900.000 stuks in tweeliterpot. Boomkwekerij Ahlers verzorgt jaarlijks de beurs voor Royal Flora Holland en loopt flink voorop met trends en eigen ontwikkelingen. Zo zijn er twee mobiele oppotwagens, snoeimachines die zijn omgebouwd van benzine- naar accu-aandrijving, zelfgebouwde potwasmachines, sorteermachines en een eigen intern transportsysteem, met de snellere en terreinbestendige Weidemann-vorkhefmachines in plaats van heftrucks. De aluminium draagvorken worden in het bedrijf zelf gelast. Bij welke boomkwekerij gebeurt dat allemaal? Precies, nergens.


Goed over zaken nagedacht

De bedrijfsvoering van de boomkwekerij is bedachtzaam. 'In het hele bedrijf proberen we zo milieuvriendelijk mogelijk te produceren. We hebben een gesloten watersysteem, een Global Gap-certificaat en zijn bezig om het Bio-certificaat voor ons fruit te behalen. Verder proberen we zo weinig en effectief mogelijk te rijden.' De filosofie van snelheid en efficiëntie heeft invloed op de logistiek. De Regt: 'Alles begint bij de bestellingen. Die delen we in groepen in, zodat we niet tien keer naar dezelfde plek op het veld hoeven te rijden. We kunnen dan de grootst mogelijke aantallen ophalen in één keer.'


Museumstukken

Het logistieke proces was de reden dat De Regt in aanraking kwam met Frisian Motors. Tijdens het ombouwen van zijn voertuigen van diesel naar elektrisch stuitte hij op internet op dit bedrijf. Hij nam contact op in verband met bepaalde onderdelen. De voertuigen rijden op een Mercedes-motor en hebben een automatische versnellingsbak. 'Die hebben we al vijfentwintig jaar. Je kunt ze nergens kopen, want ik heb ze zelf gebouwd. We wilden ze het liefste naar elektrisch ombouwen met een accupack, een vertragingsbak en een elektromotor, maar Frisian Motors durfde dat niet aan vanwege de garantie. Onze voertuigen zijn museumstukken en bestaan uit bij elkaar gezochte onderdelen. Frisian Motors toonde ons toen de Leffert-transporter FM-50 met een laadvermogen van 1000 kg. Die zagen we ook wel zitten.'


De Regt en zijn collega's maken gebruik van allerlei eigen uitvindingen, zoals de aangepaste vorken van een Weidemann.
De Regt en zijn collega's maken gebruik van allerlei eigen uitvindingen, zoals de aangepaste vorken van een Weidemann.

Aanpassingen

De Regt schafte twee Lefferts aan, een in 2018 en een in 2019. De Leffert uit 2019 rijdt op een lithiumaccu. Beide Lefferts zijn aangepast aan het bedrijf, onder andere met een vertragingsbak. Daardoor is de maximumsnelheid 45 in plaats van 60 km per uur en hebben de wagens wat meer kracht om de aanhanger met een capaciteit van 1000 kg te kunnen trekken. De Regt heeft er zelf nog spatborden aan gebouwd, de zitplaatsen verhoogd en de rugleuningen naar achteren gezet. De behoefte aan extra zitruimte heeft De Regt ook besproken met Frisian Motors. Wellicht wordt dit opgepakt in de productie.


'De Lefferts rijden door het bedrijf en verzamelen de bestellingen van klanten stop and go op 30 hectare. De oppervlakte van de aanhangwagen is 1,65 x 4,50 m, de draagkracht is 1000 kg. Voordelen van de Lefferts zijn dat ze geen lawaai maken en geen luchtverontreiniging geven, en we hoeven geen olie te verversen.'

De kwekerij vanuit de lucht
De kwekerij vanuit de lucht

Test voor de toekomst

De accu's houden het volgens De Regt nog niet lang genoeg uit. 'We redden het er net acht uur mee. We hebben eigenlijk een accu nodig die tien uur mee kan. Ook hebben we twee keer een accu gehad die na een jaar kapot was. Frisian Motors is nu bezig met modificeren. Ze gaan de optrekkracht omlaag brengen om de belasting van de accu te verlagen tijdens het stop and go-rijgedrag als de planten worden opgehaald uit het containerveld, want dat kost bergen accukracht. De Leffert uit 2018 krijgt ook een lithium-ionaccu. We gaan de komende drie tot vier jaar kijken of de accu's het zo lang uithouden dat de voertuigen geschikt zijn voor de boomkwekerij. In de tussentijd houden we de bestaande dieselaangedreven voertuigen aan. Maar we zullen deze oude beestjes toch moeten vervangen, temeer omdat er onderdelen in zitten die niet meer verkrijgbaar zijn. In de toekomst moeten we alles in dit bedrijf kunnen vervangen door standaard onderdelen van een normale dealer, in plaats van eBay te moeten afstruinen om ze te vinden of ze zelf te moeten bouwen.' De Regt verwijst daarmee indirect naar zijn oudste zoon, die machinebouw heeft gestudeerd en nu bezig is aan een opleiding voor de boomkwekerij. Het lijkt een teken te zijn dat hij over tien tot vijftien jaar zijn vader wil opvolgen. De Regt: 'Het is goed dat hij een technische achtergrond heeft in machinebouw, maar als hij mij opvolgt, heeft hij daar zelf natuurlijk geen tijd meer voor. Laten we hopen dat we voor de toekomst op de Lefferts kunnen bouwen.'
In de tussentijd heeft De Regt ervoor gezorgd dat de HSH-dealer in de buurt Leffert-vertegenwoordiger is geworden.


Gerard de Regt
Gerard de Regt
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie


ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER