Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

A licence to thrill

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, dinsdag 20 augustus 2019
99 sec


De markt is verslaafd aan de thrill van nieuwe licenties. Dat wil niet zeggen dat alles wat nieuw is ook goed nieuws is!

De nieuwe helden van de kwekerijsector zijn misschien allang niet meer de kwekers, maar de breeders en agenten. Dat geldt natuurlijk in het bijzonder voor de visueel aantrekkelijke handel, waarin Boskoop als vanouds de scepter zwaait.


Centraal in deze uitgave van Boom in Business staan de thema's licentiesoorten en Plantarium. Een en ander wordt belicht aan de hand van vier interviews met kwekers die veel licentiesoorten kweken, maar ook weleens een haat-liefdeverhouding hebben met het fenomeen licentiesoorten. Dat is logisch: wat een agent en een breeder doen, is de zaak zo mooi mogelijk voorstellen, maar het uiteindelijke kunstje moet wel geleverd worden door de kweker. Agent Peter van Rijssen van Plantipp, die het traditionele boomkwekersdiner van de vier kwekers sponsort, zal het met dat laatste overigens niet eens zijn. Hij meldt dat zijn bedrijf vooral terughoudend is bij het accepteren van nieuwe soorten en breeders waarvan zij de vertegenwoordiging verzorgen: 'Ik zit ook niet te wachten op een stortvloed van nieuwe soorten.'

Nieuw is leuk en interessant, maar mensen hechten ook aan het oude en vertrouwde

Een van de kwekers meldt tijdens ditzelfde diner dat de standaard-openingsvraag van zijn klanten is of er iets nieuws is. Pieter van den Dool: 'Ze vragen om nieuw, maar kopen dat vervolgens vaak niet. 'Lendert de Vos geeft in zijn interview daarvoor de perfecte verklaring: 'Natuurlijk is nieuw leuk en interessant, maar mensen hechten ook het oude en vertrouwde. Iedereen hecht aan wat hij kent; niemand wil verrast worden door een misser. Daarvoor zijn de belangen ook te groot.' De Vos vergelijkt het met de keuze voor een nieuwe telefoon of auto: 'Dan kies je ook niet telkens een nieuw merk.'

Bewezen succes

Een van de kritiekpunten op nieuwe soorten is dat ze vaak onvoldoende getest zijn onder de condities die ze bij de eindklant zullen aantreffen. Hoogeveen Plants heeft daarvoor een eigen sortimentstuin ingericht, waar planten onder consumentencondities worden getest. Pieter van den Dool merkt op dat een nieuwe soort ook bij de opzet van jouw bedrijf moet passen en geeft als voorbeeld Buddleja 'Dreaming Lavender': volgens Van den Dool een fantastisch mooie soort, maar wel een die niet past in zijn bederijf en daarom weer is afgestoten.


Rendement

Bij al deze overwegingen zou je bijna vergeten waarom licentiesoorten op de markt komen. Voor een gezonde ontwikkeling van de sector zijn licentiesoorten een must. Als de productie van goed lopende soorten vrij wordt gehouden, dreigt onmiddellijk het angstbeeld van overproductie. Met licentiesoorten is dit enigszins in de hand te houden en kunnen markten zichzelf beschermen. Blijft natuurlijk de vraag of er op dit moment geen overvloed is van licentiesoorten. Lendert de Vos is het daar pertinent niet mee eens en denkt dat er zelfs veel te weinig zijn. 'Bij de paniculata-hortensia's zie je op het moment inderdaad relatief veel nieuwe soorten, maar dat is pas een paar jaar aan de hand. Tien of vijftien jaar geleden werden deze hortensia's amper veredeld. Er is dus nog heel veel mogelijk.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
IPM Essen 2025
dinsdag 28 januari 2025
t/m vrijdag 31 januari 2025
PlantariumGroen-Direkt Voorjaarseditie 2025
dinsdag 4 februari 2025
t/m woensdag 5 februari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER