Hoe kunnen kwekers duurzaamheid echt inbedden in hun organisatie? |
|
|
|
Nino Stuivenberg,
maandag 12 augustus 2019 |
|
| 164 sec |
Grant Thornton helpt ondernemers om duurzaamheidsslag te maken
Tussen alle kwekers en telers op Plantarium is Grant Thornton een vertrouwde vreemde eend in de bijt. Dit accountants- en advieskantoor staat op de beursvloer met een duidelijke missie: kwekers bewust maken van duurzaamheid en de impact die ze kunnen maken. Als het aan Grant Thornton ligt, is er nog veel terrein te winnen in de boomkweeksector.
|
In de aanloop naar Plantarium spraken we met Kirsten van Reisen, werkzaam als impact consultant bij Sinzer. Sinzer is in januari van dit jaar overgenomen door Grant Thornton en gaat sindsdien door het leven als 'Sinzer, powered by Grant Thornton'. Van Reisen komt samen met de collega's van Grant Thornton naar Plantarium en is te vinden in stand 180. Van Reisen ziet Sinzer en Grant Thornton als een ideale combinatie: 'Grant Thornton ondersteunt en adviseert op financieel vlak, terwijl Sinzer bijdraagt aan verbetering van de maatschappelijke impact. Door de overname kunnen wij impact-denken introduceren bij de klanten van Grant Thornton.' Grant Thornton is overigens een vaste gast op Plantarium; het bedrijf heeft meerdere klanten in de sector. Voor de Sinzer-tak is dit wel het debuut op de beurs.
Omgeving vergroenen
Duurzaamheid is het sleutelwoord in de samenwerking tussen Sinzer en Grant Thornton. Ook bij de deelname aan Plantarium staat dit begrip centraal. Kirsten van Reisen vertelt: 'Het doel van onze deelname aan deze beurs is om mensen te inspireren en hen concrete handvatten te geven. We willen kennis delen over klimaatverandering en duurzaamheid en richten ons in het bijzonder op kwekers en hoveniers. Dat zijn immers partijen die onze omgeving letterlijk vergroenen, maar ook hun werk kan bijwerkingen hebben. In het verleden hebben we bij gemeenten gezien dat bomen of struiken werden geplaatst die achteraf een negatieve invloed bleken te hebben, bijvoorbeeld op de bijenpopulatie. Recent zie je dat dit steeds meer aandacht krijgt. En zo zijn er meer grote vraagstukken waar kwekers mee te maken hebben. Denk aan de vraag naar biologische teelt, gewasbescherming, toenemende droogte en het thema plastic.'
Het devies van Grant Thornton is dus om vooral na te denken over de werkwijze en de geleverde producten. Als een kweker zich bewust is van zijn voetafdruk, kan daar vervolgens naar gehandeld worden. Van Reisen weet heel goed dat duurzaamheid een begrip is waar geen organisatie meer omheen kan. En, benadrukt ze: 'Het is belangrijk dat kwekers duurzaamheid niet zien als een trend; dat zou impliceren dat het maar om tijdelijke maatregelen gaat. Het is géén hype. Duurzaamheid blijft van belang en is een voortdurend proces. Het biedt kansen voor bedrijven als ze het echt inbedden in de organisatie.'
|
'Duurzaamheid is géén hype'
| |
|
| Kirsten van Reisen |
|
|
Inzicht
De contacten die Sinzer opdoet op de Plantarium-beurs ziet Van Reisen als 'een mooie kans'. Het is voor haar een echte kennismaking met de sector. Het uitgangspunt voor Sinzer-Grant Thornton is het zogenoemde impact-denken: bedrijven helpen bij een strategie om hun maatschappelijke impact te meten en/of verbeteren. 'De eerste stap is om kwekers te stimuleren om hierover na te denken', aldus Van Reisen. 'Dat doen we op de beurs. We kunnen ze daarbij een handje helpen door contacten te leggen met jonge ondernemers die hier meer over weten. Jonge ondernemers zijn vaak de koplopers op het gebied van duurzaamheid. Het is vooral belangrijk om transparant te zijn, zodat duurzaamheid concreet wordt en je het inzichtelijk maakt voor anderen.'
Als voorbeeld van duurzaamheid bij kwekers noemt Van Reisen onder andere natuurlijke vormen van gewasbescherming. Denk aan de inzet van lieveheersbeestjes om bladluis te bestrijden. Een methode die niet nieuw is, maar wel bijdraagt aan duurzaamheid. Andere voorbeelden zijn een ketensamenwerking met leveranciers en methoden om plastic circulair te maken en het transport te beperken. Verder speelt het sociale aspect een rol in duurzaamheid, legt Van Reisen uit. 'Bij duurzaamheid van bedrijven wordt al snel gedacht aan groen en ecologie, maar arbeidsvoorwaarden vallen hier ook onder. Het is belangrijk dat werknemers goed betaald worden en onder de juiste omstandigheden hun werk kunnen uitvoeren.'
De deelname aan Plantarium is voor Van Reisen geslaagd als ze ziet 'dat kwekers geraakt worden en praktisch aan de slag gaan'. Ze besluit: 'Ik hoop dat we meer kwekers bewust kunnen maken van hun rol in de maatschappij en de noodzaak van transparantie. Met de collega's van Sinzer en Grant Thornton sta ik klaar om kwekers op weg te helpen om nog meer te verduurzamen.'
Handvatten voor duurzaamheid
Wie meer handvatten voor duurzaamheid nodig heeft, kan wellicht inspiratie putten uit de doelen van de Verenigde Naties. De VN heeft een duurzame ontwikkelingsagenda met zeventien doelen opgesteld om duurzame ontwikkeling te promoten, de zogenoemde Duurzame Ontwikkelingsdoelen. 'Bij Sinzer zijn dit vaak onze uitgangspunten', aldus Van Reisen. 'Voor kwekers geldt hetzelfde. Zij kunnen deze doelen heel makkelijk inzien en bekijken welk doel of welke doelen ze als speerpunt willen nemen. Op die manier kan een kweker zelf een ambassadeursrol op zich nemen.' Wie interesse heeft, kan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen eenvoudig vinden op internet en op de foto onderaan dit artikel.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|