Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'Alleen zijn we niets, de kracht zit in de samenwerking'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, vrijdag 17 mei 2019
151 sec


'Hier in het gebied wordt de prijs gemaakt'

Boomkwekerij J. D. van de Bijl is een van de founding partners van de tweede editie van het Climate Trees Congres op 27 juni. Het is een stap die perfect past in de visie van directeur Gerard van de Bijl op het gebied en de ontwikkeling van het gebied: 'De kracht van Opheusden zit hem in de samenwerking. Een kweker van onze omvang in het zuiden van Frankrijk heeft twee weken nodig om een lijst compleet te maken; wij doen dat in twee dagen. Dat kan alleen door samenwerken.'

Gerard van de Bijl
Gerard van de Bijl

Als je één keer hebt kennisgemaakt met Gerard van de Bijl, vergeet je hem niet snel meer: groot, voorzichtig en toch scherp formulerend, maar vooral altijd lachend. 'Wij zijn heel sterk in Frankrijk. Onze klanten daar zijn vaak de mensen met de orders, niet alleen collega-kwekers die hun lijstjes compleet willen maken, maar bijvoorbeeld grote aannemers. Klanten gaan toch altijd op zoek naar de bron, omdat ze denken daar de beste prijs te kunnen halen. Kwekers doen feitelijk hetzelfde, om diezelfde reden.'

Volgens Van de Bijl is die ontwikkeling in Frankrijk versneld door de laatste crisis. 'Als alles goed gaat, blijven de verkoopketens wel in stand, maar tijdens een crisis is het ieder voor zich en dat gaat ten koste van de tussenhandel. In Duitsland is dat nog wat minder het geval; daar hebben kwekers uit Opheusden ontzag voor een aantal grote kwekers, Daardoor verloopt dat proces in Duitsland niet zo snel.' Van de Bijl voorspelt dat dit bij de volgende crisis wel zal gebeuren.

Alle bomen uit Opheusden

Dus vraag ik Van de Bijl: 'Over vijfentwintig jaar komen alle bomen uit Opheusden?' Van de Bijl lacht even: 'We moeten niet een te grote broek aantrekken. Er blijft altijd plaats voor gespecialiseerde kwekers die heel bijzondere producten of bomen in heel grote maten afleveren. Maar het is nu al zo dat in Opheusden de prijs wordt gemaakt en dat de rest van Europa volgend is.'
Dat 'maken van de prijs' heeft alles te maken met de snelheid en voortvarendheid van het gebied. Van de Bijl vergelijkt zichzelf weer even met die denkbeeldige kweker in het zuiden van Frankrijk, die net als hij over 85 hectare boomkwekerij beschikt: 'Bij ons is de norm dat een perceel drie jaar na aanplant in de verkoop gaat en in het vijfde jaar helemaal leeg en uitverkocht is. Van de ongeveer 5000 bomen die we in het eerste jaar geplant hebben, zijn er dan misschien nog 250 over. Die worden dan op een kokosveld geplaatst en kunnen in de zomer tegen een meerprijs worden afgezet. Vergelijk dat met een Franse kweker: die heeft misschien wel tien of meer jaren nodig om datzelfde perceel leeg te verkopen.'


Klimaatbomen

Het gesprek komt op klimaatbomen. Van de Bijl beseft dat je door dit soort ontwikkelingen anders moet opereren als kweker. Nu is het zo dat Opheusden kweekt wat de klant vraagt. Als je een mening ontwikkelt over klimaatbomen, ontwikkel je ook een eigen visie op sortiment. Daar zullen Opheusdens kwekers nog aan moeten weten, maar dat is volgens Van de Bijl onvermijdelijk.


'Ik doe het voorzitterschap van de commissie Handel van TCO niet als hobby, maar omdat ik erin geloof'

Samenwerken

Gerard van de Bijl gelooft enorm in de kracht van het gebied. 'Alleen kunnen we niets. We zijn pas sterk als we met zijn allen bij elkaar zitten en daardoor interessant zijn voor onze klanten. De kwekers in het gebied beseffen vaak niet half hoe sterk ze met elkaar verbonden zijn. Ze zijn vooral geneigd uit te gaan van de eigen kracht.' Dat geldt volgens Van de Bijl vooral voor de oudere kwekers, die hun bedrijf met hard werken en scherpe concurrentie hebben gerund. Maar de gezamenlijke organisatie van het congres Climate Trees laat zien dat vooral de jongere kwekers oog hebben voor samenwerking. 'Maar', vervolgt Van de Bijl, 'dat beseffen we lang niet genoeg.'
Van de Bijl is zelf voorzitter van de werkgroep Handel van TCO: 'Dat doe ik echt niet uit hobby, maar omdat ik erin geloof. Als dat niet zo zou zijn, zou ik die tijd wel aan mijn gezin besteden.'


Boomkwekerij J.D. van de Bijl

Gerard en Jan van de Bijl zijn de derde generatie van boomkwekerij J.D. van de Bijl. Het bedrijf is ooit opgericht door opa Jan Dirk van de Bijl en later voortgezet door zijn zonen Marten en Marius. Jan en Gerard zijn de zonen van Marten en zijn de derde generatie. J.D. van de Bijl kweekt laanbomen op 85 hectare. Op ongeveer vijftien hectare daarvan staan meerstammigen.


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
AANGEBODEN: Blue Arrow beworteld stek
woensdag 18 december 2024
AANGEBODEN: Kluitenrooier Tractor/Shovel
vrijdag 29 november 2024
AANGEBODEN: Grote Boomrekken
vrijdag 29 november 2024
AANGEBODEN: Compacte Kluitenrooier
vrijdag 29 november 2024
AGENDA
Boomfeestdag plantseizoen 2024-2025
woensdag 20 november 2024
t/m woensdag 19 maart 2025
IPM Essen 2025
dinsdag 28 januari 2025
t/m vrijdag 31 januari 2025
PlantariumGroen-Direkt Voorjaarseditie 2025
dinsdag 4 februari 2025
t/m woensdag 5 februari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER