Nieuwe initiatieven HortiContact gericht op delen van kennis en innovaties |
|
|
|
|
| 189 sec |
De trots van de Nederlandse tuinbouw
Grote kans dat de meeste kwekers en telers in de glastuinbouw zich van 19 tot en met 21 februari in Gorinchem zullen verzamelen. Op die dagen vindt in Evenementenhal Gorinchem namelijk voor de zestiende keer de HortiContact-beurs plaats, eerder bekend als de Tuinbouw Relatiedagen. Die naamsverandering is passend bij het steeds internationaler wordende karakter van de beurs. Kennis delen en innovaties zijn belangrijke speerpunten van HortiContact 2019, die graag met de tijd mee gaat.
|
Een precies aantal kon ze nog niet geven toen dit artikel werd geschreven, maar Ceoray Rozenboom van beursorganisator Easyfairs gokt dat er zo'n 500 exposanten samenkomen op de beurs, veelal bestaande uit toeleveranciers en afnemers van telers en kwekers. 'Het is de grootste beurs voor de Nederlandse markt, dus zeker interessant voor kwekers en telers van potplanten, fruit, snijbloemen en glasgroente.' Dit jaar wordt meer dan ooit ingezet op het delen van kennis en innovaties. Daar is een aantal nieuwe initiatieven voor bedacht. 'Voorheen bestond de vakbeurs vooral uit netwerken. Dit willen we met HortiContact nu verder uitbreiden, bijvoorbeeld met de Soft Fruit Experience. Zacht fruit is opkomend in de sector, dus hebben we een speciaal themagebied aangelegd met een kennistheater. Daar worden lezingen gegeven over dit onderwerp.' Het kennistheater komt er in samenwerking met Janny Trouw, netwerkcoördinator bij Glastuinbouw Nederland. Zij zal tijdens de beurs een lezing geven over Fruitport en Stichting Aardbei Onderzoek. Daarnaast staan er verschillende bedrijven in de Soft Fruit Experience die allemaal gespecialiseerd zijn in zacht fruit onder glas, van aardbei tot braam en van framboos tot bes. ABZ Seeds zal een lezing geven over de omschakeling naar de aardbei Delizzimo in een duurzame, belichte winterteelt. ICE Agency zal spreken over de arbeidsmarkt, Octinion over de oogstrobot, Polariks over techniekontwikkelingen en Vezalux over ledverlichting.
Relevante thema's
Waar kwekers het verpakken van de producten eerder vaak uitbesteedden, doen zeker de grotere bedrijven dat tegenwoordig steeds vaker in eigen beheer. HortiContact gaat in op deze trend door middel van HortiPackaging. Rozenboom: 'Deze themaroute loopt over de gehele beursvloer en gaat in op verpakkingen, etiketten, labeling, codering en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Vanuit de retailers komen er steeds meer eisen op dit gebied. Een ander nieuw thema is fossielvrij telen.' Ook over dit thema is op de beurs genoeg informatie in te winnen. Op het Fossielvrij Plaza op de beursvloer wordt fossielvrij ondernemen onder de aandacht gebracht door middel van korte pitches en discussies. Bezoekers kunnen informatie opvragen over het onderwerp en vragen stellen. Een terugkerend element op de beurs dit jaar is de innovatieroute. Deze route brengt bezoekers langs alle exposanten die hun innovaties op HortiContact presenteren. Zo ontstaat een mooi overzicht van producten en thema's waarmee de markt het komende jaar verder wil groeien.
Tekst loopt verder onder de afbeelding
| Ceoray Rozenboom |
|
|
|
'Dit jaar gaan we meer dan ooit inzetten op het delen van kennis en innovaties'
| |
|
HortiContact Tour
Met meer dan 14.500 bezoekers in 2018 is HortiContact de grootste ontmoetingsbeurs voor de glastuinbouw in Nederland. De bezoekers komen vooral uit de sier- en groenteteelt (onder glas). Daarnaast zijn er veel aanverwante bedrijven uit de tuinbouwsector op de beursvloer, zoals toeleveranciers van diensten en technieken. Tijdens de vijftiende editie in 2018 stond een speciale 'trots-campagne' centraal. Dit jaar wordt dit thema onder de noemer 'De trots van de Nederlandse tuinbouw' verder uitgebouwd.
Nederland loopt voorop
Als aanvulling op de beurs wordt voor de derde keer op rij ook de HortiContact Tour voor internationale bezoekers georganiseerd. Rozenboom: 'Nederland loopt in de glastuinbouw voor op de rest van de wereld. Op internationaal niveau heeft dat een aantrekkingskracht; veel buitenlandse bedrijven handelen vanuit Nederland. Met de HortiContact Tour laten we aan buitenlandse telers en kwekers zien wat we in Nederland allemaal doen. Ze krijgen gedurende twee dagen een kijkje in de Nederlandse glastuinbouw.' Dit jaar is er belangstelling voor de tour uit onder andere Duitsland, Mexico, Iran, Azerbeidzjan, Qatar en Brazilië. Bedrijven uit deze landen zullen naar Nederland afreizen om op 19 en 20 februari deel te nemen aan de excursie, die georganiseerd wordt door HortiContact in samenwerking met Uniglobe Westland Business Travel en het magazine In Greenhouses. De deelname is gratis; alleen de reis naar Nederland en de hotelovernachtingen dienen door de deelnemers zelf verzorgd te worden.
Tekst loopt verder onder de afbeelding
Tourprogramma
Op 19 februari zullen de deelnemers een bezoek brengen aan verschillende teeltbedrijven en onderzoekslocaties, met Rotterdam als startpunt. De eerste stop is bij rozenteler Marjoland in Waddinxveen, waarna wordt doorgereisd naar Wageningen voor een bezoek aan Wageningen University & Research business unit Glastuinbouw en het Delphy Improvement Centre in Bleiswijk. In de middag staan praktijkbezoeken gepland aan anthurium- en orchideespecialist Anthura en paprikateler Oostland Company in Berkel en Rodenrijs. Dag twee van de tour speelt zich af in Evenementenhal Gorinchem. In de ochtend zullen onderzoekers van Wageningen University & Research meerdere presentaties geven. Silke Hemming, hoofd wetenschappelijk onderzoeksteam bij Greenhouse Technology, zal het hebben over diffuus licht en glas. Erik Pekkeriet, senior business development manager Agro Food bij Robotics, zal vertellen over robotica en precisieglastuinbouw. Onderzoeker kasklimaat en energie Feije de Zwart geeft een presentatie over next generation growing en Jim van Ruijven, wetenschappelijk onderzoeker watertechnologie en emissie vertelt over water en emissie. In de middag kunnen de deelnemers aan de HortiContact Tour zich naar het reguliere beursterrein begeven.
Enthousiaste deelnemers
In 2018 deden ruim veertig internationale telers uit tien verschillende landen mee aan de tour. Volgens Rozenboom krijgen de internationale deelnemers een mooi kijkje in de Nederlandse glastuinbouw. 'We hebben een mooi programma voor ze samengesteld. Het voordeel voor de bedrijven is dat ze alleen maar hoeven te boeken; wij organiseren alles voor ze. In voorgaande jaren leverde dat alleen maar positieve reacties op.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|