Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

85 procent

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, vrijdag 4 januari 2019
78 sec


Ergens in deze uitgave van Boom-In-Business te lezen: boomkwekers krijgen vaak niet meer dan 15 procent van de waarde van hun product op hun conto bijgeschreven. Voor de goede orde: ik praat hier over planten die worden afgezet via het retailkanaal. Daarmee doen boomkwekers het nog helemaal niet zo slecht. Een landbouwer, melkveehouder of varkensboer zal waarschijnlijk nog slechter scoren. Het jaar 2018 zal verder gemiddeld een positiever beeld laten zien dan eerdere jaren. Overal hoor je boomkwekers zich positief uitlaten over hun afzet, maar is de verhouding met de retailer daarmee essentieel veranderd? Ik denk het niet. In datzelfde artikel kaatst marketingdeskundige Loots de bal deskundig terug naar de echte probleemeigenaar.


Brabant is groot geworden met Thuja 'Brabant', Zundert met het bosje haagplantsoen, Boskoop met wilgjes op een stokje en Opheusden met Greenspire

Dat is volgens hem niet de retailer. Die maakt gewoon gebruik van de marktomstandigheid dat Nederlandse boomkwekers goed zijn in planten kweken, maar vooral in veel planten kweken en als het moet heel veel planten. We zouden nu van de gelegenheid gebruik kunnen maken door met zijn allen minder te kweken en vooral door het kweken van een product waar je je eigen afzet voor kunt organiseren. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. We kennen allemaal de bekende massaproducten: Brabant is groot geworden met Thuja 'Brabant', Zundert met het bosje haagplantsoen, Boskoop met wilgjes op een stokje en Opheusden met Greenspire. Bij dat soort producten, die in meerdere of mindere mate symbool staan voor verschillende teeltgebieden, is het lastiger om er je eigen twist aan te geven, maar zeker niet onmogelijk. Ga maar rondkijken bij de innovatieve ondernemers in die teeltgebieden. Die zijn in staat in hun dienstverlening, marketing, product-setup en hun business zo in te richten dat ze uniek zijn en blijven. Dat is een tendens die gelukkig stijgend is, maar waarin tegelijk nog heel veel mogelijk is.

Nederlandse boomkwekers goed zijn in planten kweken, maar vooral in veel planten kweken en als het moet heel veel planten

We zouden als markt deze gunstige conjunctuur moeten gebruiken om beter naar onze producten te kijken. Iedere boomkweker weet dat en belooft plechtig dat hij of zij daar voorzichtig mee om zal springen. Maar iedereen weet dat het tegendeel gaat gebeuren en dat we toch gaan opschalen. Daar is op zich niks mis mee, maar hou wel je markt in de gaten.




LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
IPM Essen 2025
dinsdag 28 januari 2025
t/m vrijdag 31 januari 2025
PlantariumGroen-Direkt Voorjaarseditie 2025
dinsdag 4 februari 2025
t/m woensdag 5 februari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER