Nieuwe foliekas Eindhovense kwekerij na stormschade |
|
|
|
Sylvia de Witt,
vrijdag 26 oktober 2018 |
|
| 96 sec |
Jan van Hemert en Toon Althuizen staan in de nieuwe foliekas van Ergon Kwekerij. Deze werd in mei opgeleverd, nadat een uitzonderlijk zware storm op 18 januari alle oude folietunnels van de kwekerij vernielde. In plaats van dezelfde opnieuw op te bouwen, werd gekozen een ander type folietunnel.
Jan van Hemert (Rovero, l) en Toon Althuizen (Ergon Kwekerij) |
Ergon Kwekerij is een werkvoorziening waar 130 mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie middels de participatiewet en de oude sociale werkvoorziening aan het werk zijn. Onder 8.000 meter gewoon glas en 1,7 hectare folie en 2 hectare containerveld worden er jonge planten gekweekt. De eerste tunnels hebben er zestien jaar en de laatste tunnels hebben er zeven jaar gestaan, voordat ze sneuvelden door de storm.
De dag na dat incident belde businessunitmanager Toon Althuizen van Ergon Jan van Hemert op. De area sales manager voor de Benelux van Rovero Systems moest maar eens een kijkje komen nemen bij de kwekerij in Eindhoven, want werkelijk alle folie was kapot gewaaid. In het gesprek kwam direct naar voren dat, nu er toch vernieuwd moest worden, Althuizen een grotere en meer stevige tunnel verkoos. Hiermee kon hij het containerveld direct overspannen en zou er ook geen poot meer in het midden staan.
Eerder stonden er tunnels met twee boogjes van 6.20 meter. Deze zijn vervangen door tunnelkassen met één boog. Maar hieraan ging natuurlijk wél wat vooraf. Was de wens van Althuizen - groter en steviger - bijvoorbeeld technisch haalbaar? Ook was er nog de beperking, dat de tunnel niet hoger mocht worden dan vier meter. 'En je wilt toch een bepaalde radius hebben, in verband met sneeuw en regenwater dat snel afgevoerd moet worden', vertelt Van Hemert. 'Dan moet je gaan spelen met de sterkteberekening en met de materialen. Want je hebt ook rechte zijwanden nodig van 1,5 meter en vanaf 1,5 meter heb je maar 2,5 meter tot de nok toe en dat moet je over 12,5 meter verdelen. Maar het is allemaal gelukt.'
Althuizen: 'Met Rovero was het bouwen vrij snel opgestart, tegelijk met de afhandeling van de verzekering. Rovero heeft nog een prijs gegeven voor het precies terugbouwen van wat er was, want dat was verzekerd. Maar wij wilden iets stevigers en veiligers, vooral wat de deuren betreft. Daarop zijn hier zeventien prachtige tunnels terug gebouwd. Ze zijn begin april begonnen en half mei waren ze klaar. Het is allemaal geweldig gebouwd. Nu zijn er in totaal zeventien brede bogen, tegenover de vierendertig kleine die twee aan twee aan elkaar gekoppeld waren. De folie is dezelfde gebleven, maar de onderbouw is compleet veranderd en ook veel steviger. Dus ik hoop dat ik nooit meer windschade krijg. Zeg nooit nooit, maar ik heb er alle vertrouwen dat we nu toch aardig wat wind kunnen afdekken.'
Hoe het ontwerpen en bouwen van deze kas precies in zijn werk ging, lees je binnenkort in Boom in Business.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|