Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Een comfortabele rit op het Utrechtse landgoed Sandenburg

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 14 juli 2025
260 sec


Polaris Ranger Diesel

Quadwinkel uit Barneveld leverde in 2024 een all terrain vehicle (ATV) aan landgoed Sandenburg in Langbroek (Utrecht). De desbetreffende Polaris Ranger Diesel is een uitvoering die hier een elektrisch aangedreven Polaris heeft vervangen. De redactie nam een kijkje bij dit voertuig op het familielandgoed.

Joeri de Ridder en de ATV
Joeri de Ridder en de ATV

Landgoedmedewerker Joeri de Ridder stond al in de startblokken om me mee te nemen voor een rit over het ruim 600 hectare grote familielandgoed Sandenburg. De instap in de Ranger van het high-end merk Polaris doet ruim aan. De Kubota-dieselmotor van deze krachtpatser zit achter de drie zitplaatsen en maakt verbazingwekkend weinig geluid met zijn drie cilinders. Misschien klinkt dat anders als de twee kunststof deuren met klapbeveiliging weer in de scharnieren zouden hangen. Die deuren zijn namelijk vanwege de zomerse omstandigheden verwijderd en dit vergemakkelijkt de in- en uitstap. Hoewel De Ridder het voertuig gewoon en strak over de enkele kuilen op de bospaden rijdt, ervaar ik de rit met deze ATV als comfortabel. Daar staat dit gelauwerde Amerikaanse merk voor gebruik buiten de gebaande paden overigens ook om bekend.

Ik ervaar de rit met deze ATV als comfortabel

'Dat rijcomfort is te danken aan de telescoopvering waarmee elk wiel is uitgerust,' verklaart mijn chauffeur. 'Die kun je handmatig zelf instellen op de omstandigheden. Ik heb me erover verbaasd hoe krachtig dit voertuig is. Zelfs onze aanhangwagen met tandemas trekt hij met gemak over de bosgrond als je de vierwielaandrijving inschakelt. Beide achterwielen worden centraal met een cardanas aangedreven. Het sturen gaat met een zware belading of veel kogeldruk overigens wat minder gemakkelijk, want de achteras is star. Het is ook mogelijk om de voorwielaandrijving erbij in te schakelen. Hiervoor heeft Polaris een schakelaar voor een elektrische sperdifferentieel op het dashboard geplaatst. Die schakel je in onder slipperige omstandigheden. Zo kunnen we met deze UTV overal komen op het landgoed, ook al doordat de machine een korte draaicirkel heeft en hij over een Active Descent Control (ADC) beschikt. Dit is de functie in Polaris-ATV's en UTV's die een motorrem gebruikt om te helpen bij afdalingen van heuvels of hellingen.'

Kenmerk van Polaris: goede vering

Loof- en naaldbos

We rijden door het prachtige coulissenlandschap, waar weilanden, bossen, houtwallen en singels elkaar afwisselen. Tijdens de rit vertelt De Ridder, die hier nu anderhalf jaar werkt: 'Op Sandenburg werken we met vier fulltime medewerkers. We zorgen voor het beheer van het landgoed: het onderhoud en de instandhouding van de bossen, wandelpaden, sloten en gebouwen. Dit gebeurt op een duurzame en milieuvriendelijke manier. De werkplaats, het koetshuis en verschillende bijgebouwen worden grotendeels van energie voorzien door middel van eigen zonnepanelen. In het gemengde loof- en naaldbos staan eiken, beuken, berken, dennen en sparren. We hebben ongeveer 250 hectare bos en natuurterreinen, schat ik. Het onderhoud hiervan proberen we zo veel mogelijk in eigen beheer te doen, tot het vellen van bomen aan toe. En we hebben zelfs een aantal varkens hier lopen om daarmee de onderbegroeiing iets in toom te houden.'


Wijzend op de schijnwerpers met ledlampen vertelt De Ridder: 'Die zijn ideaal als er in het donker werkzaamheden worden uitgevoerd. Verder hebben we bij het onderhoud van het bos en de bomen op het terrein veel plezier van deze Polaris. Ik vervoer hiermee bijvoorbeeld de kettingzagen, de bladblazer en de stokzagen los in de bak. En dat kan doordat het voertuig niet echt stuitert als je wat rustig rijdt. In de wanden van de kunststof bak zitten bijvoorbeeld handige gaten. Daar kun je bijvoorbeeld de stelen van handgereedschap als schoffels en bezems in zetten. Dat materiaal hebben we ook allemaal nodig als we de tuinen rondom het landhuis onderhouden. En uiteraard gebruiken we de kipbare bak om tuin- en snoeiafval, compost en veel andere zaken aan en af te voeren. Wij hebben gekozen voor een handmatig kippende bak; zoiets scheelt toch weer in de kosten. Onder die circa 200 liter grote kunststof bak zit dus de dieselmotor.'

Helemaal afspuiten

Het maakt mij uiteraard nieuwsgierig wat er onder de kleine neuskap zit. Ook dat toont mijn chauffeur. Het betreft de radiateur en een aantal vloeistofreservoirs. En dat brengt ons bij het onderhoud dat de machine nodig heeft. 'Tja, zoals met alles de vloeistofniveaus en de bandenspanning controleren en eventueel bijvullen,' reageert De Ridder. 'En bijna elke week spuiten we hem even helemaal af met de hogedrukspuit. En dan niet alleen de buitenzijde, maar zelfs het hele interieur nemen we zo onder handen. Bij deze Polaris is dat mogelijk doordat de speciale bekleding van de stoelen hierop berekend is. Het is niet voor niets een off-roadvoertuig voor moeilijke en modderige omstandigheden. Zoiets moet zich ook gemakkelijk helemaal schoon laten maken. Zelfs het dashboard kunnen we dus met een gerust hart afspuiten. Daarbij hoef je zelfs de sleutel niet uit het contactslot te halen, omdat er een kleine kap op de sleutel zit die ervoor zorgt dat water geen schade kan aanrichten.'


Zelfs het hele interieur kun je ongestraft natspuiten

Wendbaarheid

We lopen verder om de machine heen en De Ridder wijst op de zware bullbar die stevig aan het frame vastzit. Hieraan kun je met een gerust hart een winch bevestigen. Hiermee de machine los te trekken op landgoed Sandenburg zal niet snel aan de orde zijn, 'Maar,' zo zegt De Ridder, 'je kunt eventueel het uiteinde met haak ook aan een gevelde boomstam bevestigen om die naar een bospad te trekken. Zo'n winch hebben we overigens nog niet.' Aan de achterzijde valt de trekhaak op. Die zit vrij dicht bij de grond. 'Anderzijds blijft je zwaartepunt hierdoor laag. Bij onze leverancier Quadwinkel vertelden ze dat een vangmuil of trekhaak op een andere hoogte ook een optie is. Uiteraard staat onze Ranger op kenteken en is hij geautoriseerd om te gebruiken op de openbare weg met een snelheid van maximaal 60 kilometer per uur. Hierin schuilt ook weer een voordeel ten opzichte van onze vorige, accu-aangedreven Polaris UTV: die was begrensd tot 30 kilometer per uur.'


'Een vangmuil is ook een optie'

'Naast onder meer een Fendt-tractor beschikken we voor onze onderhoudswerkzaamheden ook over een pick-up met een flinke laadbak. Gezien de wendbaarheid is het gebruik van de UTV het meest geliefd. Als de pick-up in gebruik is, kan het zijn dat we de Ranger gebruiken om noodzakelijke dingen te halen in het nabijgelegen Langbroek. Daarom kan ik absoluut niet zeggen hoeveel kilometers we er dagelijks mee afleggen. Dat verschilt van dag tot dag. Maar hij wordt altijd met plezier ingeschakeld voor het werk en de klussen.

Dieselmotor onder de kipbare bak

Toch diesel

Terug bij de werktuigenloods verwelkomt toezichthouder Jeroen van Eijk ons. Hem vraag ik waarom gekozen is voor deze Polaris Ranger met dieselmotor en niet weer voor een elektrisch aangedreven Polaris. Hij antwoordt: 'We hebben circa drie jaar met zo'n accuaangedreven versie gewerkt. Waarschijnlijk was dat één van de eerste accu-aangedreven Polarissen in ons land. Hij deed wat hij moest doen, maar onze ervaring was dat de accu's te snel leeg raakten. We gebruikten hem dan ook bijna de hele dag. Bij intensief werk waren de accu's soms al voor de middagpauze bijna leeg. En dan moest hij een groot deel van de dag weer aan de oplader. De keuze voor een Polaris-diesel was, gezien de plezierige ervaringen, snel gemaakt. Quadwinkel uit Barneveld heeft hem geleverd. Dat was een kwestie van het raadplegen van internet waar voor ons de dichtstbijzijnde Polaris-dealer zit. Dat bleek Quadwinkel in Barneveld, op circa drie kwartier rijden van ons af. Dit bleek meteen de goede keuze: bij deze dealer hebben ze goed meegedacht om onze wensen in te vullen. En mocht ongepland onderhoud nodig zijn en als blijkt dat dit niet op locatie mogelijk is, dan vormt halen en/of brengen voor beide partijen, gezien de afstand, geen groot probleem.'


Specificatie Polaris Ranger Diesel

24 pk, 898 cc Kubota-dieselmotor
Ledkoplampen
Hoogwaardig luchtfilter van Donaldson
Afgedichte lagers en bussen
Heavy-duty stuurhuis
Tweedelige aandrijfas met waterdichte koppelingen
Spatplaten
Gemakkelijk toegankelijk radiateurpaneel
Sterk eendelig chassis
Laadvermogen: 435 kilo
33 cm bodemvrijheid
EPS, EBS en ADC aan boord

Quadwinkel
Kubota Europe S.A.S.
Mechan Machines
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Glee 2025
dinsdag 16 september 2025
t/m donderdag 18 september 2025
TuinKeur jaarlijkse klantendag
vrijdag 26 september 2025
Meesters in de Tuin - 10e Jubileumeditie
donderdag 2 oktober 2025
t/m vrijdag 3 oktober 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
School abonnement
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Groenversneller
Cursussen
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER