Slaats Boomverzorging maakt stap naar georganiseerde digitalisering |
|
|
|
 |
| 221 sec |
'Goede software die onze boomverzorgerstaal spreekt'
Slaats Boomverzorging is een jong, groeiend bedrijf. Stérk groeiend. Reden voor ondernemer en directeur Gijs Slaats om bijtijds te investeren in een softwarepakket dat er onder andere voor zorgt dat de bedrijfsvoering overzichtelijk blijft. 'We krijgen van de auditoren ook terug dat het bij ons goed georganiseerd is.'
V.l.n.r.: Marijn van Mierlo, Gijs Slaats, Maarten van Eeden en Bob Brants |
Op het moment van het gesprek zitten de mannen van Slaats Boomverzorging midden in een verhuizing. Het bedrijf groeit sneller dan vooraf bedacht en heeft meer ruimte nodig. Wel blijft het Brabantse bedrijf in de provincie; het team verhuist van Knegsel naar Veldhoven. Directeur Gijs Slaats: 'Wij zijn iets meer dan vijf jaar geleden gestart, om precies te zijn een week voor de coronalockdown. Een spannend moment. Maar het heeft goed uitgepakt; ik heb nu dertien mensen in dienst en we groeien nog steeds.' Zo'n 70 procent van de omzet komt uit werk voor overheden en de rest uit opdrachten voor particulieren en bedrijven.
Procesmatig werken
Een jaar geleden werd het team uitgebreid met Bob Brants. 'Bob is erbij gekomen om onze wat rommelige organisatie te structureren en te optimaliseren en hij is ook vooral bezig met Suite MKB, het nieuwe softwareprogramma,' vertelt Slaats. 'Hij helpt ons minder te doen voor meer, waar we eerst heel veel deden voor te weinig.'
 | Uren houd je gemakkelijk bij in de app |
|
|
Slaats Boomverzorging werkt nu een jaar met Suite MKB van ontwikkelaar Become-IT. Slaats is een nog jong bedrijf van jonge mensen. Daardoor waren alle bedrijfsgegevens wel digitaal beschikbaar. 'Dat maakte het relatief eenvoudig de processen te integreren in het systeem,' vindt Slaats. 'Al met al zijn we daar zo'n drie maanden mee bezig geweest. Hoewel we elke dag nog leren en optimaliseren. Kijk, onze werknemers moeten er ook mee werken, omdat alles met elkaar samenhangt. Het werkt dus optimaal als iedereen met het systeem werkt zoals waarvoor het bedoeld is. Zoals het boeken van uren. Dat doet iedereen ook, want Suite MKB werkt eenvoudig en intuïtief.'
Allesomvattend programma
Slaats zocht een allesomvattend softwareprogramma met zo min mogelijk workarounds. 'Daarbij begrijpen ze bij Become-IT dat wij met rijplaten werken, met frezen en andere vakspecifieke producten en dat wij werken met een bepaalde manier van boeken van uren. Dat praat gemakkelijk, je hoeft weinig uit te leggen en ze kennen onze werkzaamheden en onze taal,' motiveert Slaats de keuze voor Suite MKB. 'Op planningsgebied krijgen we nu veel meer inzicht in de gemaakte kosten en in wat iets oplevert. Wat werkt wel en wat werkt niet? Suite MKB helpt ons er heel erg bij om zo klein of zo groot mogelijk naar resultaten te kunnen kijken, waar we dat voorheen alleen boekhoudkundig deden per kwartaal of zelfs per jaar. Wij zijn nu bezig om dit te integreren, zodat we veel scherper en sneller kunnen inzoomen. Daardoor kunnen we sneller zien wat het resultaat is, maar vooral zien we dan ook waar de knoppen zitten waaraan wij kunnen draaien om dit te verbeteren. 'We hebben nu voor de komende jaren een schaalbare software waarmee we nog een hele lange tijd vooruit kunnen. Bovendien ontdekken we steeds meer functies die een meerwaarde bieden en zijn we nog nergens tegenaan gelopen wat binnen ons bedrijf niet werkt. Ik denk dat er geen softwarepakket bestaat in de "one size fits all"-categorie. Het is altijd maatwerk, daarom is een goede softwareleverancier essentieel.
|
'Het is niet zo dat wij ons moeten aanpassen aan het systeem. Suite MKB past zich aan ons aan'
| |
|
Brants: 'We hebben binnen Suite MKB ook wel dingen gezien die we iets anders zouden willen, maar die kunnen dan ook gewoon aangepast worden. Het is niet zo dat wij ons moeten aanpassen. We hebben korte lijntjes met Become-IT en we hoeven maar te bellen en onze vraag wordt opgepakt en opgelost. Zo bestaat een ploeg altijd uit twee mensen: een ETW'er en een grondman. Deze mensen moesten we in eerste instantie onder dezelfde uurcode koppelen, maar hun tarieven zijn anders. Dat is nu door Become-IT aangepast, zodat we verschillende uurcodes voor zo'n ploegje kunnen gebruiken.'
In- en externe medewerkers
Maarten van Eeden, consultant bij Become-IT: 'De werkwijze binnen boomverzorgingsbedrijven is heel anders dan in de hoveniersbranche, waar wij heel veel klanten hebben. Maar de module Activa, met de machineplanning en het beheer van de activa, sluit heel goed aan op de werkwijze van boomverzorgers. Slaats begon met het basisproces en breidde later uit met de intranetmodule en recentelijk de voorraadmodule. Hierin houdt het bedrijf zijn eigen voorraad bij van bijvoorbeeld zaagbladen en handschoenen. Gaandeweg kijken we steeds naar wat nog efficiënter kan. Dit soort zaken bespreken we, met al onze klanten, tijdens een apk, een jaarlijks gesprek over hoe het gaat.'
 | Voor externe medewerkers is een beperkte toegang mogelijk |
|
|
De app wordt gebruikt door de medewerkers én de ingehuurde zzp'ers. 'Dat is fantastisch, dat je de mogelijkheid hebt om iemand als intern of extern aan te merken, zodat bepaalde rechten beperkt kunnen worden,' vindt Slaats. Brants vindt het daarnaast van grote waarde dat Become-IT altijd goed bereikbaar is. En wat hij ook zeer waardeert, is de begrijpelijke taal die zowel Suite MKB als de medewerkers gebruiken. 'Ze helpen ons verder en als je iets niet begrijpt, leggen ze het net zo vaak uit als nodig is.'
Vlotte audit
Daarnaast is het fijn dat het mogelijk is, als VCA-gekeurde organisatie, om alle documentatie van het personeel op te nemen in Suite MKB. 'Die moet je invullen wanneer je een medewerker aanmaakt, en zo ondersteunt Suite MKB bij het onderhouden van je managementsystemen. Toolboxen, certificaten, alles registreren we in de module Intranet. Hierin kunnen mensen ook verlof aanvragen.' De intranetmodule is een vrij recente uitbreiding van het Suite MKB-pakket. 'Het werkt ontzettend fijn bij een audit,' weet Slaats. 'Vaak weet je dat je de gevraagde gegevens ergens hebt staan, maar weet je niet meer waar. Wij hebben nu alles bij elkaar en kunnen het snel laten zien. We krijgen van de auditoren ook terug dat het bij ons goed georganiseerd is.' Brants vervolgt: 'Suite MKB levert ons een gigantische tijdsbesparing op. Dat merken we alleen niet zo, omdat we alle tijd volstoppen met weer ander werk. Neem nou facturatie: doordat het een gesloten systeem is, weet je altijd dat een order die is aangemaakt, ook is uitgevoerd en gefactureerd moet worden. Vroeger schoot dat laatste er af en toe doorheen. Er is minder verloren werk en er zijn minder verloren uren. We kunnen veel beter sturen: veel efficiënter sturen met minder moeite en met een groter resultaat.' Slaats besluit: 'Become-IT stelt zich op als partner en wil samen met ons vooruit. Dat is waardevol. Ik ben blij dat wij deze stap nu al hebben gezet na vijf jaar ondernemen en groeien. Qua administratieve organisatie kunnen we alleen nog maar verbeteren en dat levert tijd, geld en rust op.'
 | Werken met Suite MKB is eenvoudig |
|
|
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|