ProRail test milieuvriendelijke methoden tegen onkruid langs het spoor |
|
|
|
 |
| 90 sec |
Samen met België op zoek naar alternatieven: vloeibare stikstof en elektriciteit
ProRail onderzoekt nieuwe manieren om onkruid langs het spoor te bestrijden zonder gebruik van chemische middelen. De spoorbeheerder werkt hiervoor samen met de Belgische tegenhanger Infrabel binnen het internationale project Life-Nature-Rail. Doel is om veilige en milieuvriendelijke alternatieven te vinden voor middelen zoals glyfosaat.
De Japanse duizendknoop langs een spoorweg |
Het project richt zich op drie mogelijke technieken: elektrische behandeling, bevriezing met vloeibare stikstof en het inzaaien van traaggroeiend gras in combinatie met een maairobot. ProRail heeft de leiding over het project en voert in Nederland de eerste praktijktests uit. Wimmersson BV.|eWeeding voerde vorig jaar in opdracht van ProRail en VolkerRail tests uit met de eWeeding Roller. Michel Wimmers: 'We hebben vorig jaar al op kleine stukjes getest. Dit jaar gaan dat ook doen op een groot stuk van het Schouwpad op de Veluwe en in de West Haven van Amsterdam. Op basis daarvan zullen we een plan van aanpak opstellen om de schouwpaden onkruidvrij te houden met de de eWeeding Roller.'
|
Doel is om veilige en milieuvriendelijke alternatieven te vinden voor middelen zoals glyfosaat
| |
|
Onkruid bestrijden met stroom of stikstof
Bij de elektrische methode worden planten geëlektrocuteerd, waardoor de cellen beschadigd raken en de plant afsterft. Een andere test richt zich op het gebruik van vloeibare stikstof, waarbij het onkruid tot extreem lage temperaturen wordt gekoeld. Dat proces vernietigt het plantweefsel, vergelijkbaar met hoe wratten medisch worden behandeld. Volgens betrokkenen is stikstofgas in deze vorm niet schadelijk voor het milieu, omdat het niet reactief is. Of het ook effectief genoeg is op grote schaal, moet nog blijken uit de testresultaten.
|
Het project richt zich op drie mogelijke technieken: elektrische behandeling, bevriezing met vloeibare stikstof en het inzaaien van traaggroeiend gras in combinatie met een maairobot
| |
|
Chemie nog niet helemaal verleden tijd
De huidige praktijk is nog grotendeels afhankelijk van chemische middelen. In België wordt glyfosaat nog twee keer per jaar ingezet via sproeitreinen. Infrabel krijgt daarvoor een tijdelijke ontheffing van de regionale overheden. Volgens de woordvoerder van Infrabel 'zijn die uitzonderingen nodig om het aantal werkzaamheden in het spoor te beperken en zo de treinen op tijd te laten rijden'. Op minder gebruikte sporen wordt wel al zoveel mogelijk gekozen voor alternatieve methoden zoals maaien en wieden. In zowel Nederland als België is het bestrijden van onkruid in en langs het spoor belangrijk voor de veiligheid. Te veel vegetatie kan de stabiliteit van de ballast onder de sporen aantasten en het zicht op seinen verminderen. De komende jaren moet blijken welke methoden op termijn veilig, effectief én duurzaam genoeg zijn om chemische middelen definitief te vervangen.
|
Volgens betrokkenen is stikstofgas in deze vorm niet schadelijk voor het milieu, omdat het niet reactief is. Of het ook effectief genoeg is op grote schaal, moet nog blijken uit de testresultaten
| |
|
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
|
 |
|
Ton Keijsers Info en verkoop | DiMeBo
vrijdag 16 mei 2025 |
|
Kijk ook eens voor een milieuvriendelijke bestrijding van de Japanse duizendknoop op www.dimebo.nl |
|
|
Tip de redactie
|