Gemeenten en sportverenigingen zullen hierdoor steeds vaker op zoek gaan naar duurzame opties |
|
|
|
 |
| 101 sec |
Christianne van der Zouw van Finovi: 'Ik verwelkom de introductie van een duurzaamheidslabel'
Het duurzaamheidslabel voor kunstgrassportvloeren is een belangrijke stap vooruit in de verduurzaming van de sportinfrastructuur, stelt Christianne van der Zouw van Finovi. 'Ik verwelkom de introductie.'
Christianne van der Zouw van Finovi manager innovatie en business development bij Finovi zegt veel waardering te hebben voor de snelheid van het proces voor de invoering van het label. |
'Het laat zien dat de sector zich actief inzet om duurzaamheid in de sportwereld te borgen. De introductie van het label zorgt voor bewustwording bij alle betrokkenen met betrekking tot de duurzaamheid van sportproducten. Het laat zien hoe duurzaam verschillende sportvelden zijn en welke verschillen er bestaan. We zien al dat duurzaamheid steeds meer aandacht krijgt. Het label gaat opdrachtgevers helpen bij het maken van bewuste keuzes bij de aanleg en renovatie van sportvloeren. In eerste instantie is het gericht op kunstgrasvelden, maar het is de bedoeling dat het op korte termijn wordt uitgebreid naar andere sportondergronden en -voorzieningen. Het vormt een krachtig instrument om de markt in beweging te krijgen en zal leiden tot een verschuiving in vraag en aanbod. Gemeenten en sportverenigingen zullen steeds vaker op zoek gaan naar duurzame opties, wat de vraag naar duurzamere producten zal stimuleren. Dit zal op zijn beurt aanbieders aansporen om duurzamere producten te ontwikkelen en aan te bieden. Zo wordt de verduurzaming van de sector verder versneld. Wat de kosten betreft: duurzame producten kunnen duurder zijn dan reguliere, al hoeft dat niet altijd zo te zijn. In elk geval moeten de kosten voor duurzaamheid proportioneel zijn. Voordelen voor zowel milieu als maatschappij rechtvaardigen deze kosten dan. Op de lange termijn levert duurzaamheid economisch en ecologisch veel op. Bovendien zal schaalvoordeel tot lagere kosten leiden naarmate duurzame producten meer mainstream worden. En tegenover eventuele hogere initiële kosten kunnen op termijn besparingen staan door lagere onderhouds- en vervangingskosten.'
|
'Het label vormt een krachtig instrument om de markt in beweging te krijgen en zal leiden tot een verschuiving in vraag en aanbod'
| |
|
Wat gaat het label specifiek voor Finovi betekenen?
'Het sluit naadloos aan bij onze bedrijfsstrategie, waarin duurzaamheid een centrale rol speelt. Duurzaamheid is diep verankerd in alles wat we doen. Finovi zet zich in voor duurzame sportvelden in de breedste zin van het woord. Dat gaat verder dan alleen productkeuzes. We richten ons bijvoorbeeld ook op het slim en schoon bouwen en onderhouden van sportvelden, het ontwikkelen van klimaatadaptieve sportvelden en sportvelden waaruit energie wordt gewonnen. Daarnaast werken we hard aan een zero-emissie-wagenpark en idem materieel en is ons kantoor energieneutraal. Het duurzaamheidslabel biedt ons de kans om de verduurzaming van de sector verder te versnellen. Het helpt ons om het bewustzijn bij opdrachtgevers te vergroten en ze een onafhankelijk advies te geven. Producenten zullen zich aangemoedigd voelen door te gaan met het ontwerpen van - nog - duurzamere producten.'
Is de planning realistisch?
'De voorgestelde planning om nieuwe kunstgrassportvloeren vanaf 2026 en alle vloeren vanaf 2027 te labelen, is ambitieus, maar haalbaar. Aangezien het label in januari dit jaar is gelanceerd en de handleiding sinds begin maart beschikbaar is, hebben producenten en leveranciers voldoende tijd om hun producten te laten labelen. Het is wel essentieel dat zij tijdig starten met dit proces.'
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|